Proiectul privin exproprierile terenurilor de pe traseul inelului rutier metropolitan, supus aprobării în şedinţa de ieri, 28 iulie, a Consiliului Judeţean Bihor, nu a întrunit numărul de voturi necesare, consilierii PSD şi UDMR abţinându-se la vot. Judeţul ar putea pierde 40 de milioane de euro.

Prin Programul „Anghel Saligny”, proiectul privind construcţia unui inel rutier metropolitan pe o lungime de 17 km are asigurată o finanţare de 201 milioane lei (aproximativ 40 milioane euro). În şedinţa de ieri a CJ Bihor, pe ordinea de zi s-au aflat proiectul privind aprobarea cofinanţării pentru acest drum, precum şi un proiect privind exproprierea a 339.980 metri pătrați de teren pe raza comunelor Nojorid (34.580 mp), Sânmartin (198.545 mp) și Oșorhei (106.855 mp).

Declanşarea procedurilor de expropriere s-a aflat a doua oară pe masa consilierilor judeţeni, după ce, în şedinţa din 8 iulie, consilierii PSD şi UDMR s-au abţinut la vot. De această dată, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, le-a reamintit consilierilor că au votat în unanimitate proiectul, asocierea între administrația județeană, municipalitate și cele trei primării comunale, care au stabilit împreună traseul viitoarei șosele, precum și faptul că acesta nu presupune nicio demolare. Totodată, el le-a transmis aleşilor judeţeni că dacă proiectul nu trece sunt două scenarii posibile: fie proiectul va fi întârziat, fie va fi „îngropat” (dacă nu va mai fi votat nici în următoarele luni), asta însemnând că judeţul va pierde cele 40 milioane euro. „Orice zi care trece fără să dezvoltăm infrastructura înseamnă o pierdere majoră pentru județul nostru”, a menţionat Bolojan, adăugând că ieri, când se întorcea de la Cluj, a văzut „vreo două accidente” pe drum, la intrarea în Oșorhei și în Oradea.

La vot, însă, doar consilierii liberali şi-au dat acordul pentru exproprieri, social-democraţii şi consilierii UDMR abţinându-se, la fel ca la şedinţa de la începutul lunii. Pentru ca procedura să poată fi declanşată este nevoie de votul a două treimi dintre consilieri.

Reaminitim că proiectul inelului rutier metropolitan, care ar urma să asigure legătura cu drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, și cu viitoarele centuri din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin, este contestat de proprietari de terenuri din satul Cheriu, aceştia înregistrând 23 de plângeri prealabile prin care se cere anularea Hotărârii Consiliului Județean prin care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și traseul drumului. Ei acuză faptul că stabilirea traseului s-a făcut cu încălcarea legii şi susţin că sunt variante de traseu mai bune.

„În luna august vom declanșa în instanță procesul prin care vom cere anularea respectivei hotărâri iar, în cazul în care cererea noastră va fi acceptată, vom cere demisia prefectului pe motiv de incompetență și/sau lipsă de deontologie a unui funcționar public apolitic prin acțiuni ce favorizează demersurile liderilor PNL Bihor. Aceștia promovează acțiuni împotriva intereselor locale legitime și se comportă ca o gașcă organizată, nicidecum ca un partid democratic”, a transmis Claudiu Someşan, unul dintre proprietarii de teren din Cheriu afectat de traseul inelului rutier metropolitan propus de administraţia judeţeană.