Lucrările de extindere a Terminalului 1 al Aeroportului Oradea, care includ şi implementarea unui sistem de încălzire pe bază de apă geotermală și realizarea unui parc fotovoltaic pentru producerea energiei electrice, ar putea începe în luna iunie. În timpul lucrărilor, aeroportul nu va fi închis, fluxurile de călători urmând să fie gestionate în terminalul vechi.  

Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri nr. 1 al Aeroportului Oradea a fost semnat în luna aprilie, cu asocierea SSAB (în calitate de lider), Bemel, ACA Zoork. Lansarea oficială a proiectului „Extinderea şi eficientizarea terminalului de pasageri 1 al Aeroportului Oradea” a avut loc miercuri, 3 mai, la conferinţa de presă participând Călin Gal, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Răzvan Horga - directorul Aeroportului Oradea, Gabriel Nistor – directorul general al constructorului (firma SSAB), Ionuţ Boldan - managerul de proiect şi prefectul Dumitru Ţiplea. Călin Gal a menţionat că atât acest proiect, cât şi cele privind montarea gardului inteligent şi extinderea pistei trebuie finalizate până la sfârşitul acestui an, altfel „putem pierde sume importante”.

„Acest proiect a început în toamna anului 2022. În septembrie 2022 am depus proiectul spre finanţare, reuşind să urcăm într-un ultim trenal finanţărilor europene prin POIM. A fost ultima şansă pentru noi să ne pregătim infrastructura pentru anii care vin, pentru că în actualul exerciţiu financiar nu există finanţare europeană pentru aeroporturi”, a menţionat directorul aerogării orădene, Răzvan Horga.

Valoarea totală a Contractului de Finanțare este de 241.188.762,63 lei, din care valoarea cofinanțării Uniunii Europene este de 186.488.825,84 lei. Potrivit proiectului, suprafața construită se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp, şi va permite procesarea a 800 de pasageri/oră, din care 400 de pasageri/oră pe fluxurile Schengen, 400 pasageri/oră pe fluxurile non-Schengen. Totodată, se vor asigura și fluxuri secundare dedicate pentru plecări și sosiri VIP. Noile construcții se vor dezvolta preponderent la parter, având în unele zone și etaj/mezazin. Pe lângă fluxurile aeroportuare se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă. „Investiția presupune realizarea unui corp adiacent, parter, spre sud, înalt de maxim 10 metri, pentru fluxurile de plecări interne şi externe, reconfigurarea terminalului existent pentru sosirile Schengen şi non-Schengen şi realizarea unui alt corp adiacent, parter plus etaj, care va conţine spaţii pentru birouri şi flux de plecări şi sosiri”, a precizat managerul de proiect, Ionuţ Boldan. El a mai explicat că terminalul va fi digitalizat, astfel încât contactul cu personalul administrativ să fie minim. „Vor fi ghişee de self-check-in automate pentru optimizarea fluxului de pasageri”, precizează Ionuţ Boldan, adăugând, totodată, că vor putea fi fi procesate până la 1.000 de bagaje/oră. Lucrările mai vizează amenajarea unui parc voltaic de 1,3 megawați pentru alimentarea cu energie electrică, implementarea unui sistem de încălzire pe bază de agent geotermal, extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, a personalului și a utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și a parcării (capacitate de 320 de locuri). Separat de contractul pentru execuţia lucrărilor, proiectul mai prevede achiziţionarea unui echipament de degivrare, acesta urmând să ajungă la aeroport până la finalul anului. Directorul general al firmei care va realiza lucrările, Gabriel Nistor, a menţionat că în prezent „lucrăm cu motoarele turate pe zona de proiectare”, adăugând că documentaţia pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie vor putea fi depuse la sfârşitul acestei luni. Astfel, estimativ, lucrările ar putea începe în luna iunie. „Suntem contra-cronometru. La jumătatea lunii iunie, cel târziu, trebuie să dăm drumul la lucrări”, a precizat vicepreşedintele CJ Bihor, Călin Gal.

Directorul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a precizat că din 18 mai vor fi amenjate fluxurile de plecări şi sosiri pe terminalul vechi. „Pe perioada lucrărilor, aeroportul continuă operarea, dar va folosi pentru acest demers terminalul vechi cu spaţii temporare”, a menţionat Horga, adăugând că „ne aşteaptă o vară fierbinte”, având în vedere că pe lângă lucrările la terminal se vor derula şi cele pentru extinderea pistei.