În cadrul unei ședințe comune, consilierii locali și cei județeni au aprobat vineri indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Drum expres Arad-Oradea", acesta fiind cuprins în lista de proiecte de infrastructură de transport finanțabile în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 - 2020.

Reamintim că acest drum expres a fost convenit în cadrul parteneriatului dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Primăria municipiului Oradea, Primăria municipiului Arad și Consiliul Județean Bihor, respectiv CJ Arad. Drumul expres va avea 120 de kilometri, o viteză de proiectare de 140 km/h  și presupune realizarea a 70 de poduri și podețe, 12 noduri rutiere și un pasaj (str. Meșteșugarilor din Oradea).

„Această colaborare între cele patru unități administrativ-teritoriale și-a spus cuvântul în finalizarea acestui studiu de fezabilitate, iar colaborarea dintre noi va merge mai departe și va duce la realizarea acestui proiect, care pentru noi este de o importanță desăvârșită. Vom avea practic o nouă legătură cu Coridorul 4 - Pan European, ceea ce înseamnă dezvoltare pentru municipiul nostru și, pe această cale, le mulțumesc d-lui președinte Bolojan și d-lui Foghiș pentru susținerea pe care am avut-o pentru legătura dintre municipiul Oradea și acest drum expres. Această legătură va include și pasajul Meșteșugarilor, pe care altfel ar fi trebuit să-l construim noi, ori din bugetul local, ori din fondurile europene. Totodată, conectarea drumul expres Oradea-Arad la drumul de legătură dintre Oradea și autostradă, la care se lucrează acum, este cel mai important nod rutier pe care municipiul îl va avea. Dacă inițial aici era prevăzută o girație, să știți că prin demersurile făcute de către administrația locală, respectiv județeană, cu sprijinul Ministerului Transporturilor, aceasta va fi înlocuită cu un pasaj. Este un lucru anormal ca pe un drum cu patru benzi, la o intersecție de două drumuri care vor fi foarte circulate, să fie un sens giratoriu, și, la fel, vom încerca eliminarea sensurilor giratorii de pe breteaua de legătură dintre Oradea și autostradă”, a declarat primarul Florin Birta.

O premieră la nivel național

„Este un exemplu de bună practică la care toți cei prezenți ați contribuit, și anume la construcția și maturitatea acestui proiect. Este o premieră la nivel național ca un proiect de asemenea anvergură să se realizeze în sistem de parteneriat cu administrațiile publice locale. Din perspectiva Ministerului Transporturilor, pe baza acestui tip și exercițiu de parteneriat, la ora actuală înregistrăm 55 de proiecte care au fost elaborate, discutate, analizate și semnate cu ministerul de resort. Ca atare, vă suntem alături și în etapa cea mai importantă, cea a realizării proiectului tehnic și a execuției lucrărilor”, a precizat Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Traseul final a fost stabilit în urma unei analize multicriteriale, care a evaluat patru variante.  Conform documentației, cel mai mare punctaj a fost obținut de varianta de traseu „Alternativa 4” (marcată pe hartă cu albastru), după o comparație a scenariilor propuse din punct de vedere tehnic, economic, financiar al sustenabilității și riscurilor.

„Este un proiect curajos, unic în România, care se apropie de 2 miliarde de euro. Felicit Ministerul Transporturilor și Guvernul pentru că, în sfârșit, încep să dea drumul la descentralizare. Ne doream foarte mult să avem parte și de această dezvoltare. Este o investiție foarte importantă, mai ales că prioritatea noastră este să investim și să ducem toate drumurile județene până la limita cu județul Bihor”, a transmis și președintele CJ Arad, Iustin Cionca. Valoarea investiției se ridică la 10.710.315.053,99  lei (inclusiv TVA).