În urma mai multor sesizări primite de la elevi din întreg județul privind condițiile precare de igienă în unitățile de învățământ, Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Bihor a făcut o consultare, iar rezultatele sunt îngrijorătoare. Sunt școli în care săpunul lipsește, nu există hârtie igienică, ușile la baie nu se închid, iar toaletele nu se igienizează.

Pornind de la această constatare, elevii publică o scrisoare deschisă în care le cer directorilor să ofere condiții minime dacă pretind performanțe.

„Am decis să lansăm o consultare amplă în teritoriu la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut pentru a afla punctual problemele cu care se confruntă elevii. Consultarea însumează 1.103 răspunsuri, iar în baza acesteia am realizat o scrisoare deschisă adresată direcțiunilor școlilor bihorene, prin care ne dorim să tragem un semnal de alarmă asupra nevoii imediate de a prioritiza salubritatea în unitățile de învățământ și obligativitatea acestora de a oferi condiții sigure în care elevii să învețe”, se afirmă într-un comunicat al CJE Bihor.

„Tragem un semnal de alarmă asupra modului în care sunt respectate și implementate normele de igienă în școli. Fie că vorbim de elevi care vin cu hârtia igienică în ghiozdan, care achiziționează din banii proprii produsele pe care școala ar trebui să le asigure în mod obligatoriu și gratuit sau de elevi care nu pot nici măcar folosi toaletele din cauza stării deteriorate și nerecondiționate, subiectul igienei în școli, din păcate, nu este unul asupra căruia se pune accentul și, totuși, rămâne unul indispensabil. Iar drept consecință, elevii suferă!

Unitățile de învățământ sunt obligate prin lege să ofere un mediu propice pentru educație, dar ce fel de „mediu propice” este acela în care inclusiv sănătatea elevilor este periclitată, iar condiții de bază, infime, precum cele igienico-sanitare, sunt profund neglijate? Este absurd să pretinzi unui elev să

performeze academic timp de 6/7 ore pe zi și, totuși, să nu i se ofere toate condițiile necesare, firești, umane chiar, pentru a face acest lucru”, se mai afirmă în scrisoarea deschisă.

 

Elevii vin la școală cu rola de hârtie igienică în ghiozdan!

 

Drept dovadă elevii prezintă, sub anonimat, mai multe declarații ale colegilor.

„Unele uși de la baie nu au posibilitatea să fie închise cu lacăt sau chiar nu au clanță. Des băile rămân fără apă și nu sunt dotate cu dezinfectant, iar robinetele chiuvetelor sunt stricate sau fluxul apei este foarte slab. Hârtie igienică rar prezentă… Apa se trage greu și des băile au podeaua udă și foarte alunecoasă. Capacele toaletelor sunt rupte și foarte instabile”, spune un elev, care este completat de un altul: ,,Nu avem apă caldă, uneori nu avem apă deloc. Hârtia igienică lipsește aproape zilnic… Clasele și holurile nu se curăță după ce pleacă elevii, iar băile nu se spală”.

Un elev spune că are colegi care vin la școală cu rola de hârtie igienică în ghiozdan, iar un altul afirmă că ,,nu se mătură în clase, praf și mizerie pe jos, în toalete este constant mizerie”.

CJE Bihor a făcut și un sondaj (la care a primit 1.099 de răspunsuri) ale cărui rezultate ar trebui să-i pună pe gânduri mai ales pe părinți. Conform acestuia, 7,3% din elevi spun că nu au niciodată săpun în baie, iar 49,8% spun că au săpun doar uneori. 18,9% dintre elevi spun că nu găsesc niciodată hârtie igienică în baia școlii, iar 58,6% spun că o găsesc doar uneori. Pe o scară de la 1 la 5, cei mai mulți elevi (33,9%) spun că școala oferă condiții de igienă de 3. 8,5% spun că școala lor oferă condiții snitare de 1, iar 18,6% de 2.

„Reiterăm apelul nostru și al tuturor elevilor pe care îi reprezentăm de a prioritiza igiena și salubritatea în cadrul școlii: toalete demne, igienizate constant, care să asigure intimitatea elevilor; dispunerea de produse de igienă gratuite pe tot parcursul programului școlar; curățarea și igienizarea corespunzătoare a sălilor; dispunerea de apă curată și permanent funcțională.

În acest spirit, vă rugăm în final să luați în calcul toate aspectele și solicitările prezentate mai sus, fiindcă până la urmă interesul comun al tuturor este un mediu școlar mai calitativ, lucru care să se reflecte atât extern prin dotări, cât și academic prin rezultate înalte”, mai spun elevii.