Procurorii DNA Oradea au trimis în judecată firma şi pe administratorul acesteia, care, în 2013, a furnizat Spitalului Judeţean Oradea un angiograf mixt cardiovascular, în cadrul unui proiect derulat pe fonduri europene, aparatul având componente reciclate.

Scandalul angiografului „second – hand” a izbucnit la sfârşitul anului 2013, la vremea respectivă atât conducerea Spitalului Judeţean, cât şi reprezentanţii Primăriei Oradea declarând că echipamentul respectă cerinţele impuse.

Potrivit unui comunicat transmis de structura centrală a Direcției Naționale Anticorupție, procurorii Serviciului teritorial Oradea au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a unei persoane fizice, administrator al SC S&T Medtech SRL (fosta SC Gadagroup România SRL), în sarcina căruia s-a reținut comiterea infracțiunii de participație improprie la infracțiunea de folosire sau prezentare cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene. De asemenea, a fost trimisă în judecată şi firma Medtech, în sarcina căreia s-a reținut tot comiterea infracțiunii de participație improprie la infracțiunea de folosire sau prezentare cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene. În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut că, în cursul anului 2013, în cadrul implementării proiectului „Centrul Euroregional de Intervenție Cardio -Vasculară Invazivă Viva Anima”, administratorul SC S&T Medtech SRL (fosta SC Gadagroup România SRL) ar fi pus la dispoziția asociației câștigătoare și beneficiarului, Primăria municipiului Oradea, mai multe documente justificative din care rezulta că echipamentul medical „Angiograf mixt cardiovascular”, ce urma să fie achiziționat în contextul menționat mai sus, este unul nou, în condițiile în care acesta ar fi fost unul recondiționat (având componente reciclate în proporție de 20-30%). „Precizăm că, în manualul de implementare a proiectului, era prevăzut, printre altele, că poate fi rambursat doar costul echipamentelor noi, achiziționarea celor second-hand fiind neeligibilă. Ulterior, reprezentanții Primăriei municipiului Oradea, fără vinovăție, ar fi depus mai departe documentele respective la Autoritatea Contractantă care a decontat pe nedrept suma de 2.470.462 lei, fără TVA (contravaloarea echipamentului)”, se arată în comunicatul transmis de DNA.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a comunicat la dosarul cauzei constituirea de parte civilă în cauză cu suma menționată mai sus. Potrivit DNA, în cauză au fost dispuse măsuri asigurătorii față de cei doi inculpați. Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Bihor cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii.

 

Reciclat pe fonduri europene

 

Scandalul declanşat de achiziţionarea angiografului de la Spitalul Judeţean a izbucnit în noiembrie 2013, Primăria Oradea fiind acuzată că ar fi cumpărat un angiograf second hand la preţul unuia nou. Aparatul a fost achiziţionat în cadrul Centrului euroregional de intervenţie cardio-vasculară minim invazivă „Viva Anima”, amenajat în incinta Spitalului Judeţean din fonduri europene, în baza unui proiect transfrontalier al Primăriei Oradea în colaborare cu Universitatea din Debreţin. Scandalul a izbucnit după ce în spaţiul public a apărut informaţia că angiograful nu este nou, conţine piese reciclate, lucru interzis de normativele europene când este vorba despre achiziţii din fonduri nerambursabile. O echipă de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) a făcut un control care a vizat angiograful despre care se bănuia că ar conţine componente recondiţionate. În urma controlului, inspectorii au întocmit un raport care conţinea mai multe nereguli. Drept urmare, pentru o perioadă, a fost suspendată atât autorizaţia de amplasare a angiografului, cât şi cea de utilizare a lui. Acuzaţiile aduse în spaţiul public au fost contrate de managerul Spitalului Judeţean, Gheorghe Carp, şi de Primăria Oradea, care afirmau la unison că „producătorul a comunicat faptul că sistemul este nou în forma livrată, iar componentele mecanice reciclate au fost integrate în echipament ca urmare a programului Philips de protecţie a mediului” şi că „Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE) specifică faptul că producătorii trebuie încurajați să integreze materialele reciclate în noile echipamente”. În cele din urmă, procurorii DNA au început urmărirea penală „in rem” în acest caz, trimiterea în judecată a administratorului şi a firmei furnizoare venind la nouă ani de la achiziţionarea angiografului.