În ce an începe era noastră?
Este îndeobşte cunoscut faptul că începutul erei noastre este asociat cu naşterea persoanei lui Iisus Hristos, moment care corespunde cu anul 1 al erei noastre sau după Hristos. De la această dată curg anii în ordine crescândă până în zilele noastre sau perioada înaintea erei noastre, înaintea naşterii lui Iisus, în care sunt anii ce curg în ordine descrescândă din "antiquitas" până la naşterea lui Iisus.
Până aci nu este nimic de obiectat. Toată lumea acceptă, recunoaşte şi calculează evenimentele petrecute în lume sau în viaţa oamenilor în funcţie de acest timp nodal, chiar dacă unele popoare din Africa şi Asia, în comunitatea lor, au alte criterii de clasificare, dar în relaţiile acestora cu restul popoarelor de pe glob, adoptă modul de calcul al erelor practicat de către acestea.
Dar naşterea lui Iisus Hristos când a fost? Şi dacă această naştere corespunde cu anul unu al erei noastre sau nu un alt an din istoria lumii?
În această problemă apar unele divergenţe. Armand Puig, profesor şi decan al Facultăţii de Teologie din Barcelona, Spania, în cartea sa de 600 de pagini, intitulată "Iisus. Un profil biografic", apărută în anul 2003, ne prezintă o curioasă anomalie cronologică a anului naşterii lui Iisus Hristos. El spune că este incontestabil faptul că Iisus s-a născut în timpul împăratului roman Octavian August - care a trăit între anii 29 î.e.n. şi 14 e.n., precum şi a lui Irod, regele iudeilor, care a trăit între anii 37 - 4 î.e.n. Flavius Iosephus, istoric evreu, născut în anul 37 e.n. în Ierusalem (deci foarte aproape de evenimentele petrecute în viaţa lui Iisus), în opera sa intitulată "Antiquitates Iudaicae" (Antichităţi iudaice) afirmă că Irod, regele iudeilor, a murit în martie - aprilie a anului 750 de la fondarea Romei, care corespunde cu anul 4 î.e.n. (în niciun caz nu poate fi stabilit după anul 4 î.e.n.). Amintim şi faptul emiterii de către Irod a decretului din anul 7/6 î.e.n. privind stabilirea şi organizarea unui cens (un fel de recensământ pentru impozitare) care să contribuie la acoperirea nevoilor interne ale administraţiei fiscale a ţării (decret care s-a încadrat în acţiune generală a lui Octavian August care în anul 8 î.e.n. efectuase censul cetăţeilor romani din Imperiu). Prin decretul lui Irod se stabilea obligaţia contribuabililor de a se înscrie în acest recensământ în localitatea de origine a lor. Cum Iosif se născuse în Betleem, era obligat să plece acolo pentru înscriere. În acest scop a plecat el împreună cu Maria, soţia lui, care era gravidă, de la Nazaret (localitatea de reşedinţă) la Betleem, cale de aproximativ 200 km, unde de fapt Maria l-a născut pe pruncul Iisus.
Tot Irod a fost acela care a decis să fie ucişi toţi copiii din Betleem şi împrejurimi, de 2 ani şi mai jos, în scopul uciderii lui Iisus, care era proorocit ca viitor rege al Iudeii. Deci potrivit Evangheliei lui Matei, naşterea lui Iisus nu putea fi mai departe cu 3 ani înaintea de moartea lui Irod din anul 4 î.e.n., respectiv patru plus trei egal şapte, timp în care Iosif cu familia lui erau în Egipt unde se refugiau pentru a scăpa de ordinul de ucidere a copiilor dat de către Irod.
Prin urmare, dacă Irod a murit în anul 4 î.e.n. Iisus nu se putea naşte după acest an, cunoscut fiind faptul că Irod a căutat să-l ucidă încă în faza de copil nou născut. Fenomenele astronomice privind relaţia dintre o stea şi naşterea unui mare personaj istoric (cazurile lui Alexandru Macedon, al lui Octavianus Augustus, al lui Mithridate, al lui Iisus Hristos şi altele) nu au nicio valoare documentară, ele fiind simple fantezii.
Deci din argumentele prezentate mai sus rezultă că naşterea lui Iisus Hristos a vut loc în anul 7/6 î.e.n., iar ca zi este considerată data de 25 decembrie, care coincide cu solstiţiul de iarnă şi sărbătoarea soarelui neînvins, "sol invictus", foarte populară în tot imperiul.
Prin urmare, începutul erei noastre nu coincide cu anul naşterii lui Iisus. Această eroare se datorează călugărului Dionisius Exiguus (cel mic), în sec. al VI-lea, care vrând să fixeze începutul erei noastre (creştine), l-a fixat în anul 754 de la fondarea Romei şi nu în anul 750, anul morţii lui Irod, respectiv cu cel puţin 4 ani mai târziu. Dacă anul 750 de la fondarea Romei coincide cu anul 4 î.e.n., atunci anul de 754 de la fondarea Romei coincide cu anul 0 (750 egal 4 î.e.n, 754 egal 0).
Urmare a acestei erori, anul începerii erei noastre nu coincide cu anul naşterii lui Iisus, iar numerotarea anilor erei noastre nu este reală, ci falsă. Noi astăzi (articolul publicat în anul 2008-n.r.) ar trebui să fim în anul 2015 (2008+7=2015). Am convingerea că acest articol de ziar va produce uimire, uluire, stupefacţie sau chiar revoltă la unii cetăţeni sau la autorităţi. Dacă cineva dispune de argumente sau dovezi împotriva conţinutului acestui articol este rugat să le prezinte redacţiei ziarului "Crişana" pentru a constitui un prilej de analiză, dezbatere, comparaţii şi în final concluziile care vor rezulta din acestea.
Știu de Augustus împăratul Romei Anul 1 nu zero dacă este Gregorian
Mulțumim frumos pentru lămurire. Cred ca argumentele dvs.sunt corecte.
Iata link-ul. Nu ratati o astfel de carte https://www.youtube.com/watch?v=kFGQO-ZNGhk
Cautati si cititi cartea "Zero" si veti constatat cand a constientizat omenirea necesitatea unui nivel de referinta numit zero si aparitia cifrei 0. Este in format audiobook lecturata de Cristian Tudor Popescu. Este un deliciu. Indeamna la reflectie asupra multor altor lucruri si notiuni in viata noastra de astazi de care uitam sau nu realizam ca odata nu au existat si cineva sau ceva a dus la dezvoltarea lor.
Daca anul 750 coincide cu anul 4 i e n , atunci anul 754 coincide cu anul 8 i.e.n , !
Nu exista anul 0 . Exista anul 1 inainte de era noastra, iar apoi urmeaza anul 1 dupa era noastra . Anii in istorie nu sunt ca pe axa de la matematica . In istorie nu apare anul 0 .
zero nu există în cifre romane
DCZC
mai citeste; 0 trebuie sa existe; nu exista pt. ca biserica l-a ignorat ca ar reprezenta haos-ul