Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a aprobat finanțarea „Inelului rutier metropolitan Oradea”. Proiectul Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Oradea este estimat la 289 milioane lei, 70% din această sumă urmând să fie asigurată prin programul „Anghel Saligny”.

Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat că Ministerul Dezvoltării a publicat lista proiectelor finanţate prin Programul „Anghel Saligny”, printre acestea regăsindu-se construcţia inelului rutier metropolitan. Cumulat, Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea au asigurată, prin program, suma de 201 milioane lei (183 milioane lei pentru CJ şi 18 milioane lei pentru municipalitate), valoarea totală estimată a proiectului fiind de 289 milioane lei, inclusiv TVA. 70% din valoarea totală estimată a investiției va fi finanțată de Guvern, 23% de CJ Bihor (67 milioane lei) și 7% de Primăria Oradea (21 milioane lei).

Cofinanțarea va fi supusă votului consilierilor locali și județeni în ședințele ordinare din această săptămână. Pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Județean Bihor va fi și exproprierea terenurilor.

Inelul rutier metropolitan va fi un drum nou, de 17 km, care va asigura legătura cu drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, și cu viitoarele centuri din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin. Drumul este prevăzut cu două benzi, câte una pe sensul de circulație. Pe traseu vor fi construite două poduri, mai multe girații și două viaducte cu o lungime de 335,8 metri, respectiv 395,8 metri.

Suprafața totală care necesită a fi expropriată (terenuri, fără construcții), este de 339.980 mp, pe raza comunelor Nojorid (34.580 mp), Sânmartin (198.545 mp) și Oșorhei (106.855 mp).

Valoarea de despăgubire pentru exproprierea proprietăților este de 7.368.709 lei. Din această sumă, peste 5 milioane lei vor fi asiguraţi de administraţia judeţeană.

„Ne propunem ca în luna august să demarăm procedura de licitație. Având în vedere că este o lucrare mare, am împărțit acest drum în două tronsoane: primul de la Nojorid până la Pasajul de la Băile Felix, iar cel de-al doilea de la acest pasaj până la Oşorhei. Va fi o procedură de licitație cu clauză suspensivă până la semnarea contractului de finanțare. Dacă totul va fi în regulă, am putea avea la finalul acestui an două contracte de proiectare și execuție semnate. Proiectarea este estimată la aproximativ 4 luni, iar execuția la 18 luni. Asta ar însemna că în primăvara anului viitor am putea începe efectiv lucrările, iar la finalul anului 2024 se va putea circula pe câteva tronsoane pe această centură. În 2025 ar trebui să se circule integral pe inelul rutier metropolitan”, a menţionat Ilie Bolojan, care a precizat că, pentru a asigura cofinanţarea acestui proiect, probabil va fi nevoie de contractarea unui credit.  

„Alături de centurile din zona metropolitană, această rețea de drumuri care s-ar închide cu inelul rutier metropolitan, va descongestiona traficul auto. Inclusiv pe Centura Oradea se va circula mai ușor, având în vedere că avem un trafic de 20 - 25.000 de mașini în 24 de ore. De asemenea, în zonele de pe traseul inelului rutier care nu au acces la un drum modernizat, se vor crea noi oportunități, noi coridoare de dezvoltare”, a mai adăugat Ilie Bolojan.