Municipalitatea a lansat ieri portalul „Oradea - Bugetare participativă” - activ.oradea.ro, prin intermediul căruia cetăţenii pot propune proiecte de investiţie care să fie realizate în cartierele în care locuiesc. Zece dintre proiectele propuse vor fi selectate pentru a fi finanţate de la bugetul local în 2018, valoarea maximă aferentă unui proiect neputând depăşi 200.000 euro.

 

Directorul executiv al Direcției Economice din cadrul Primăriei Oradea, Eduard Florea, a anunţat că începând de luni, 11 decembrie, orădenii pot propune proiecte de investiţii pe care municipalitatea să le deruleze în anul 2018. Propunerile pot fi depuse pe platforma de bugetare participativă online activ.oradea.ro. Municipalitatea intenţionează ca 10 dintre proiectele propuse de orădeni să fie realizate în 2018, alte 10 urmând să fie alese printr-o campanie similară pentru a fi bugetate în 2019. Toate cele 20 de proiecte vor fi incluse în lista celor 100 de obiective de investiții pentru sărbătorirea Centenarului Marii Uniri în Oradea. Pentru anul 2018, suma totală repartizată pentru proiectele alese de cetăţeni este de 1,5 milioane euro, iar valoarea maximă pentru un proiect este de 200.000 euro. Alte 10 proiecte propuse de orădeni vor fi realizate în 2019. „Bugetul proiectului pentru anul viitor este de 1,5 milioane de euro, ceea ce nu este un buget mic. Dacă socotim bugetul normal de investiții al orașului de 15-16 milioane de euro, discutăm de 10% din bugetul de investiții al orașului”, a menţionat Eduard Florea. El a precizat că prima etapă, cea în care orădenii pot depune proiecte, se va derula în perioada 11 decembrie 2017 - 21 ianuarie 2018. La această campanie pot participa persoane fizice care au domiciliul sau reşedinţa în Municipiul Oradea şi care au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani. Depunerea proiectelor se poate realiza strict prin platforma on-line dedicată bugetării participative (activ.oradea.ro), de către persoane înregistrate cu cont de utilizator. Propunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii: infrastructură stradală (alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale); amenajare de spații verzi și locuri de joacă; mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei; amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.); infrastructură culturală; infrastructură socială; infrastructură de sănătate; digitalizare. Şeful Direcţiei Economice a declarat că orădenii sunt invitaţi să depună proiecte pentru îmbunătăţirea cartierelor în care locuiesc. Pentru asta vor trebui să se înregistreze pe platforma activ.oradea.ro, unde li se vor cere date personale pentru a putea fi contactaţi ulterior pentru mai multe informaţii. „Ne dorim proiecte pentru spaţii cu acces public”, a adăugat Eduard Florea. Tot el a menţionat că o persoană va putea depune un singur proiect pentru fiecare dintre domeniile propuse şi va putea vota un singur proiect pentru fiecare domeniu. Verificarea proiectelor depuse de orădeni va fi realizată de o comisie constituită la nivelul Primăriei şi se va face concomitent cu etapa de depunere, la care s-au adăugat încă două săptămâni 22 ianuarie - 2 februarie 2018. „Începând din data de 5 februarie până în 9 martie cei care depun proiectele vor putea să le promoveze şi pot fi votate online proiectele. În perioada 12 martie - 4 aprilie proiectele vor fi promovate în cartiere şi se acordă votul offline, iar până la sfârşitul lunii aprilie vor fi selectate cele 10 proiecte”, a declarat Eduard Florea.  Astfel, votul cetățenilor va avea loc în două etape distincte: votul online (pondere 50%) și votul cu ocazia dezbaterii publice la nivel de cartier (pondere 50%).  Selecția finală a proiectelor se va realiza după dezbaterea în cadrul întâlnirilor publice cu cetățenii din cartierele orașului. În cadrul întâlnirilor organizate la nivelul fiecărui cartier se vor prezenta primele cinci proiecte în funcție de numărul voturilor exprimate online, ocazie cu care participanții la dezbaterea publică își vor putea exprima prin vot direct opțiunea proprie. Proiectele care obțin cel mai mare punctaj în urma votului online și a dezbaterii publice urmează să fie cuprinse în bugetul Primăriei pentru anul 2018.

Platforma pentru bugetare participativă are o legătură directă de pe site-ul Primăriei și a fost realizată de către firma Indeco Soft, pentru suma de 16 000 lei fără TVA. Informaţii suplimentare pot fi obţinute pe platformă online activ.oradea.ro; prin email - bugetareparticipativa@oradea.ro; prin telefon - 0259.437.000 interior 248.