3.623 de candidați din Bihor au susținut luni, 1 iulie, prima probă la Bacalaureat, cea scrisă la limba și literatura română. La Colegiul Național „Mihai Eminescu” atmosfera a fost destinsă, cei mai mulți dintre elevi fiind optimiști înainte de examen.

Cu puțin înainte de ora 8.00, trotuarul din fața Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea s-a umplut de elevi, printre ei fiind, ici-colo, și câte un părinte. Majoritatea erau destinși, glumind cu privire la examen. La 8.10, tinerii au început să intre în școală și să se îndrepte spre sălile de examen. „Doamne ajută și Moromeții să fie cu noi!”, a spus unul din candidați, spre amuzamentul colegilor. Pe holuri, unii elevi repetau. Profesorii îi îndemnau să intre în săli și îi căutau apoi într-un tabel de prezență. La 8.30, nu mai era nici musca pe hol.

Examenul nu a fost nici anul acesta dificil, Adelina Beldugan, o profesoară din Câmpulung Muscel afirmând, conform Edupedu, că „orice elev care a tratat cu seriozitate limba și literatura română ar trebui să obțină minimum nota 7 sau chiar 8”.

La primul subiect, la profilul real, tehnologic și vocațional, punctul A, elevii au avut de răspuns la 5 întrebări, pe baza unui text de Gabriel Dimisianu – „O vizită la Tudor Arghezi” din volumul „Amintiri și portrete literare”. Cerințele verificau dacă elevul a înțeles așa cum trebuie textul.

La punctul B, candidaților li s-a cerut să redacteze un text argumentativ (folosind două repere) pe tema „Dacă emoțiile influențează sau nu sinceritatea exprimării”, raportându-se atât la informații din fragmentul lui Gabriel Dimisianu cât și la experiența lor personală sau culturală. Era obligatoriu ca textul să dezvolte textul propus.

La subiectul II, candidații au avut de prezentat, în minim 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului într-un text dat din Gh. Ciprian – „Omul cu mârțoaga”.     

La subiectul III, li s-a cerut un eseu de minim 400 de cuvinte în care să prezinte particularități unei nuvele studiate, ținând cont de 3 repere (trăsături care fac posibilă încadrarea nuvelei într-o perioadă, curent cultural sau literar sau într-o orientare tematică, comentarea a două episoade semnificative pe tema nuvelei, analiza a două elemente de structură, de compoziție sau de limbaj, relevante).

La profilul uman și pedagogic, la subiectul III, candidaților li s-a cerut un eseu de minim 400 de cuvinte în care să prezinte particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată, ținând cont de 3 repere (prezentarea statutului social, psihologic, moral etc, al personajului ales, evidențierea unei trăsături prin două episoade sau secvențe comentate și amaliza a două elemente de structură, de compoziție sau de limbaj, relevante pentru construcția personajului ales).

Conform Inspectoratului Școlar Județean, în Bihor, la prima probă scrisă a examenului din sesiunea iunie-iulie (limba și literatura română) au fost prezenți 3.623 de candidați din 3.667 candidați înscriși. Proba s-a desfășurat în 13 de centre.

Următoarele probe scrise se vor desfășura: marți, 2 iulie – proba obligatorie a profilului (E.c), 4 iulie – proba la alegere a profilului și specializării (E.d) și 5 iulie – limba și literatura maternă (E.b).

Primele rezultate de la probele scrise se vor afișa pe 8 iulie, până la ora 12.00, iar contestațiile se vor depune în aceeași zi, în intervalul orar 12.00 – 18.00. În perioada 09 – 11 iulie se vor rezolva contestațiile. Rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile vor putea fi depuse atât în format fizic, cât și electronic. Rezultatele finale se vor afișa pe 12 iulie.

În sesiunile anului 2024, activitățile din cadrul examenului național de bacalaureat se realizează utilizând platforma dedicată evaluării digitalizate.