Procesul înregistrat la Tribunalul Bihor de Asociaţia Consiliului Consultativ Cetăţenesc Bihor împotriva Regulamentului zonal pentru zona construită protejată Oradea va avea primul termen de judecată în data de 22 februarie. Asociaţia a intentat procesul în numele a peste 1.000 de orădeni, scopul fiind suspendarea şi apoi anularea regulamentului în baza căruia pot fi demolate case de pe străzile Plevnei, Sucevei şi Avram Iancu.

Consiliul Local a adoptat, în luna decembrie, cu votul exclusiv al PNL, noul Plan Urbanistic pentru Zona Construită Protejată (PUZCP) Centrul Istoric Oradea. Hotărârea prin care a fost aprobat PUZ-ul a fost atacată în instanţă de Asociaţia CCC Bihor.

„Procesul aflat pe rolul Tribunalului Bihor sub nr. 454/111/2022 va avea primul termen de judecată în data de 22 februarie, ora 9.00. Obiectul dedus judecății este suspendarea provizorie și anularea Hotărârii de Consiliu Local Oradea privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal pentru Zona Construită Protejată Centrul Istoric Oradea (PUZ CP Oradea), act normativ local care ar urma să intre în vigoare la 1 martie 2022”, a anunţat Asociaţia CCC Bihor.

În cadrul procesului de anulare PUZ CP, asociația a cerut, în numele a peste 1.000 de orădeni, și „suspendarea aplicării actului normativ local pentru a împiedica consecințele iminente pe care le-ar cauza aplicarea regulamentului de urbanism PUZCP. Apreciem că există pericolul distrugerii iremediabile a unor construcții, spații, străzi și piațete care compun în mod autentic Ansamblul Urban „Centrul Istoric Oradea”, monument categoria A de importanță națională și universală, poziția 172 pe lista monumentelor istorice -Ministerul Culturii România”. Asociaţia consideră că PUZ CP Oradea „conține reglementări care sunt greu de înțeles, arbitrarii, la limita legii sau chiar în contradicție cu prevederile legale”. 

Nemulțumirile cetățenilor sunt legate de „dispozițiile cu privire la lărgirea de tramă stradală în zona construită protejată prin demolarea a zeci de construcții cu valoare ambientală de pe trei străzi (str. Plevnei ambele părți, str. Sucevei ambele părți, str. Avram Iancu parțial) pentru amenajarea unor benzi de circulație auto suplimentare, fără întocmirea prealabilă a unor studii de fundamentare de trafic și impact, așa cum prevede legea”.

„Strategiile de trafic actuale recomandă reducerea circulației auto în zonele centrale, iar Ordinul MTCT nr.562/2003 interzice modificarea substanțială a țesutului urban istoric. Din punct de vedere practic, cetățenii nu înțeleg fractura de logică din această chestiune: pe de o parte sunt pietonalizate unele străzi din zona centrală pentru reducerea poluării și încurajarea mobilității lente (pietoni, biciclete), pe de altă parte se fac exproprieri și demolări la distanțe mici (100-700 m) de zona pietonală pentru lărgirea tramei stradale pentru trafic auto. Cum să pietonalizezi într-o parte și să demolezi case puțin mai încolo pentru a rezolva o așa zisă problemă de trafic, de altfel nedovedită prin niciun studiu de trafic?”, menţionează Asociaţia, care consideră că măsurile anunţate de municipalitate sunt îndreptate împotriva locuitorilor vechi ai orașului şi „vor avea în mod ironic un impact negativ asupra turismului local”. „Dacă este să regândim logic traseul unui turist venit în Oradea să privească clădirile vechi Art nNouveau din Piața Unirii pietonalizată, care va fi impresia acestuia atunci când mergând pe jos spre Muzeul Masoneriei sau Muzeul Țării Crișurilor va vedea la 50 m de Piața Unirii niște construcții moderne, neîncadrate în contextul istoric-cultural?”, susţin reprezentanţii Asociaţiei, adăugând că turiștii nu doresc să vadă străzi cu 4 benzi și blocuri noi în zona istorică, pentru că așa ceva pot să vadă oriunde în lume.

Alte nemulțumiri sunt legate de măsurile de densificare impuse prin PUZ CP. Potrivit Asociaţiei, regulamentul „stabilește măsuri arbitrarii în ceea ce privește înălțimea minimă și maximă permisă în cazul construcțiilor existente, noi sau extinse, impune alinierea clădirilor la înălțimea minimă impusă și face numeroase derogări în ceea ce  privește înălțimea maximă admisă”. În plus, „PUZ CP ridică interdicția de demolare pentru clădirile reprezentative propuse pentru protecţie locală, pentru clădirile cu valoare arhitecturală/ambientală relevantă în context şi pentru clădirile cu valoare arhitecturală/ambientală considerată (de către cine?) „modestă” în context, ceea ce va duce în timp la pierderea unității și autenticității ansamblului istoric”.

O altă măsură considerată a avea efecte negative este „reducerea la zero a obligativității amenajării de parcări publice în cazul clădirilor cu locuire colectivă noi sau extinse în zona ultracentrală, combinată cu o reglementare de „compensare financiară” din partea investitorului. (...) Practic se va achita o taxă pentru a se acorda derogare de la lege. Pe termen scurt se va aglomera (în mod exponenţial) centrul cu mașini aferente noilor blocuri de locuințe. Pe termen lung niciun proprietar din zona centrală nu va avea siguranța proprietății sale, atâta vreme cât Primăria va putea oricând să exproprieze case pentru a face parcări sau se vor amenaja parcări supraetajate în curtea comună a imobilului (așa cum se întâmplă deja pe strada Iosif Vulcan, unde va fi construită o parcare supratejată pe terenul curții comune expropriate, chiar sub geamurile locatarilor, fără respectarea distanțelor minime de incendiu, în zona legală de protecție a monumentului istoric Casei av. Aurel Lazăr)”.