Conform unui studiu, efectuat în perioada 27 februarie - 3 martie, 6 din 10 români au renunţat la servicii medicale sau au amânat vizita la medic din cauza creşterii preţurilor. Aproape 8 români din 10 declară că starea lor mentală a fost afectată negativ de creşterea preţurilor.

Creşterea preţurilor are efecte negative directe asupra sănătăţii românilor, care renunţă la obiceiuri sănătoase sau aspecte care ţin de grija personală şi chiar amână vizita la medic.

Acestea sunt doar câteva dintre concluziile studiului „Impactul contextului macro-economic asupra atitudinii românilor privind sănătatea şi un stil de viaţă sănătos”, lansat în cadrul campaniei naţionale de informare „Luna asigurărilor de sănătate”.

Respondenţii au fost întrebaţi dacă (şi în ce măsură) consideră că simt efectul modificării preţurilor. Impactul creşterii preţurilor este resimţit într-un procent covârşitor - 77% dintre respondenţi au declarat că au simţit sau resimt impactul creşterii preţurilor în unul sau mai multe aspecte ale vieţii într-o mare măsură, în timp ce 20%, într-o oarecare măsură.

58% dintre românii care au participat la studiu estimează că au o alimentaţie sănătoasă într-o oarecare măsură, 21% - într-o mică măsură, iar 11% - într-o mare măsură. Întrebaţi dacă au adus modificări asupra alimentaţiei lor în ultimele trei luni, ca urmare a creşterii preţurilor sau a situaţiei financiare personale devenită mai dificilă din cauza inflaţiei, 44% dintre respondenţi au declarat că au renunţat la alimente de calitate, mai scumpe, şi s-au orientat către alimente mai ieftine. 21% au declarat că nu, dar intenţionează să facă schimbări în următoarele trei luni, în timp ce 27% au declarat că nu şi nici nu intenţionează în următoarele 3 luni.

Pe fondul creşterii preţurilor, românii au renunţat, în ultimele 3 luni, la o serie de activităţi şi servicii din zona petrecerii timpului liber şi a relaxării. Studiul indică faptul că românii au renunţat cel mai uşor la cumpărarea de produse care le aduc bucurie (de tipul cărţilor, hainelor, gadget-urilor, bijuteriilor) – 78% dintre participanţii la studiu au renunţat, într-o măsură mai mare sau mai mică la acestea, în urma inflaţiei şi doar 10% au declarat că nu au renunţat şi nici nu intenţionează -, iar cel mai greu, la abonamente sau servicii contra-cost care le aduc bucurie sau îi relaxează, de tipul abonamentelor de streaming, de exemplu – 46% au renunţat într-o măsură mai mare sau mai mică la astfel de servicii, în timp ce 18% au declarat că nu au renunţat şi nici nu vor face acest lucru.

Studiul „Impactul contextului macro-economic asupra atitudinii românilor privind sănătatea şi un stil de viaţă sănătos” s-a desfăşurat online, în perioada 27 ianuarie - 3 martie 2023. Din cei 2.038 de respondenţi, 65% sunt femei şi 34%, bărbaţi. Majoritatea au vârsta cuprinsă între 26 şi 55 de ani (28% - între 36 – 45 de ani, 24% - între 26 – 35 de ani), având venituri lunare mici şi medii (43% - între 1.500 – 3.000 lei, 26% - între 3.000 – 5.000 lei, 21% - sub 1.500 lei).