Un executor judecătoresc, însoţit de un reprezentant al Primăriei Oradea şi doi agenţi de poliţie s-au prezentat miercuri dimineaţă la atelierul de creaţie al artistului plastic Cornel Durgheu de pe Calea Clujului din Oradea. Acesta urmează să fie evacuat în termen de o lună.

Imobilul în care lucrează artistul plastic Cornel Durgheu aparţine Primăriei Oradea, fiind închiriat de către Direcţia Patrimoniu Imobiliar (DPI). Toată povestea a început de la acel contract de închiriere, pe care Direcţia Imobiliară l-a încheiat cu Fundaţia Culturală Cornel Durgheu, în timp ce artistul susţine că actul este încheiat cu el personal, pentru Atelierul de Creaţie Artistică plastică - sculptură - grafică - pictură. Pe varianta originală a contractului, Durgheu afirmă că, la semnarea lui, a tras cu pixul peste Fundaţia Culturală şi s-a trecut pe el parte în contract, ulterior cei din primărie înlocuind prima pagină a actului de închiriere. Miza o reprezintă cuantumul chiriei, mult mai mare în cazul contractului încheiat pe Fundaţie. Artistul plastic susţine că a plătit chirie pe ultimii şase ani (2017-2023) şi, totuşi, Primăria a solicitat evacuarea silită din imobil pe motivul neplăţii chiriei de către Fundaţie şi a expirării contractului de închiriere. 

Artistul plastic a solicitat în repetate rânduri normalizarea situaţiei, în sensul stabilirii unei chirii modice pentru atelier, aşa cum este prevăzute în lege, în cazul spaţiilor utilizate ca ateliere de creaţie. Mai susţine că în cazul acestor spaţii nu este normală schimbarea destinaţiei lor, deoarece sunt spaţii culturale protejate.

„Nu trebuie permis de către Administraţiile Locale ignoranţilor, celor de rea-credinţă, samsarilor de spaţii şi clădiri ale Statului Român să le acapareze pentru interese egoiste şi foloase necuvenite sub diverse motive şi argumente”, scrie artisul plastic, într-un memoriu adresat primarului Florin Birta.

„Vă rog cu respect, domnule primar, prin prezenta cerere, să dispuneţi (...) încheierea unui contract de închiriere între Primăria Oradea/DPI cu subsemnatul pentru spaţiul mai sus menţionat (imobilul de pe Calea Clujului nr.70 – n.r.), conform «statuării», nu minimalizând condiţia omului sub toate aspectele. Contract pentru o perioadă nedeterminată, cum se obişnuieşte în comunităţile româneşti şi europene în care se respectă valorile umane şi personalităţile marcante, consacrate”, scrie Durgheu.

Artistul plastic propune municipalităţii un proiect prin care spaţiul de pe Calea Clujului să devină în timp un Centru cultural educaţional şi muzeal, necesar într-un cartier lipsit cu desăvârşire de asemenea instituţii.

La finalul anului trecut, DPI l-a informat pe Durgheu că actul de închiriere expiră şi nu se va mai proceda la prelungirea lui, fiind notificat să elibereze spaţiul. Deoarece acest lucru nu s-a întâmplat, DPI a demarat procedura evacuării silite, astfel că executorul judecătoresc şi reprezentantul Primăriei, în prezenţa artistului plastic, au făcut un inventar în mare al lucrurilor aflate în atelierul de creaţie, după care au procedat la schimbarea încuietorilor şi au sigilat uşa de intrare. Totuşi, Cornel Durgheu mai speră într-o rezolvare a situaţiei prin implicarea primarului Oradiei, care l-a primit în audienţă pe artist şi cunoaşte situaţia.

Nevoit să asiste în Săptămâna Patimilor la sigilarea atelierului de creaţie, sculptorul Durgheu se roagă ca în Săptămâna Luminată să poată reintra în atelier şi să lucreze la pregătirea viitoarei expoziţii din vară, de la Roma.

 

Câteva repere profesionale

Cornel Durgheu este unul dintre cei mai cunoscuţi artişti plastici bihoreni, cu o întinsă activitate didactică. În 1990-1995 este detaşat la Oradea unde organizează într-o formulă nouă Liceul de Arte, activând aici ca profesor titular de sculptură. Între 1993-2010 este implicat în organizarea Facultăţii de Muzică şi Arte Plastice din cadrul Universităţii din Oradea, unde devine şef de catedră, mai apoi decan al Facultăţii de Arte Vizuale (1998-2008). Instituie şi conduce un masterat în cadrul facultăţii, specializarea sculptură – ambient şi terapie prin artă.

Între anii 1976-2010 are participări constante la saloanele judeţene de arte plastice, are numeroase prezenţe în expoziţii de anvergură naţională.

Lucrări de artă monumentală, câteva exemple: Obelisc închinat eroilor (1970), Sânicolau Român; Monumentul Burebista (1978), UM Floreşti, Cluj; Frescă monumentală (1986) Liceul Minier Ştei; Bust Constantin Brâncuşi (1993) Oradea; Bust monumental Avram Iancu (1995) Oradea; Bust Mihai Viteazul şi efigie-relief (1995) Oradea; Monumentul martirilor Ciordaş şi Bolcaş (1995), Beiuş; Monumentul pompierilor (1996) Oradea; Monumentul eroilor (1998) Homorog; Monumentul Avram Iancu (2002) Salonta; Bust monumental Alexandru Roman (2003) Auşeu; Bust monumental Mitropolit Nicolae Bălan (2004) Sibiu; Monumentul cepei (2007) Pericei, Sălaj; Monumentul Memoria timpului (2008) Ţeţchea şi multe altele.