Consiliul Judeţean Bihor s-a întrunit ieri în şedinţa ordinară din luna iunie. Nici de această dată nu a fost validat mandatul de consilier judeţean rămas vacant după demisia liberalului Dacian Foncea, consilierii puterii votând împotrivă. Pe de altă parte, liberalii au refuzat să-şi dea acordul pentru achiziţionarea a 14 autoturisme pentru instituţiile din subordinea CJ, votând împotrivă şi în cazul proiectului care le-ar permite celor două teatre să-şi desfăşoare activitatea la Filarmonică pe perioada lucrărilor de reparaţii la scena teatrului. 

Conducerea CJ Bihor a propus achiziţionarea a 14 noi autoturisme, care să fie repartizate instituţiilor din subordine care au solicitat înnoirea parcului auto. În prezent, numărul total al maşinilor, fără SUV-uri, se ridică la 71. Liderul grupului PNL, Ionel Avrigeanu, a criticat faptul că, în proiect, se propune majorarea cu 20% a parcului auto, fără să se prezinte o creştere a activităţii instituţiilor, care să justifice achiziţia acestor noi maşini. „Şcoala de Arte Francisc Hubic are un autoturism şi mai cere unul, Revista Varad, cu 7 angajaţi, cere un autoturism. Nu ştiu de ce nu cere Revista Familia, care are 9 angajaţi”, a menţionat liberalul. El a adăugat că în proiect nu se specifică dacă odată cu achiziţia noilor autoturisme vor fi casarte o parte din cele deja existente sau va fi nevoie de angajarea de personal nou şi, implicit, de o creştere a cheltuielilor de personal. Preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, a menţionat că unele dintre maşinile instituţiilor din subordine sunt foarte vechi, dar că acestea nu pot fi casate până nu sunt cumpărate altele la schimb. Proiectul a obţinut doar 18 din cele 24 de voturi necesare, aşa că, cel puţin deocamdată, administraţia judeţeană nu va cumpăra maşini noi. Discuţii au fost şi la proiectul privind aprobarea regulamentului pe baza cărora CJ va acorda finanţări nerambursabile ONG-urilor. Liberalii au solicitat ca, după aprobarea proiectelor, atât pe site-ul instituţiei, cât şi în presa locală, să fie publicate datele şi locurile unde vor avea loc evenimentele finanţate, astfel încât bihorenii să afle din timp de activităţile finanţate din banii judeţului. Ionel Avrigeanu a remarcat faptul că, în prezent, pe site-ul CJ sunt publicate doar proiectele, fără datele la care au loc activităţile finanţate şi fără locul unde se vor desfăşura. Conducerea CJ a replicat că aceste informaţii trebuie publicate de organizatori, nu administraţia judeţeană fiind cea care ar trebui să le popularizeze evenimentele. Regulamentul a fost aprobat fără propunerea liberalilor.

Pe de altă parte, din şedinţa CJ Bihor nu puteau lipsi discuţiile despre Aeroportul Oradea. De această dată, pe ordinea de zi a figurat un proiect care a vizat încredinţarea serviciului de interes economic general. „Toate cheltuielile în afară de cele cu personalul erau susținute de Aeroportul Oradea prin subvenție obținută de la Consiliul Județean, aici mă refer la cheltuieli cu alte instituții ale statului cum ar fi, Poliția de Frontieră, Vamă, SRI și Poliția Transporturi. În acest sens ni s-a încredințat serviciul de inters economic general pentru că era o obligație a statului român ca în toate aeroporturile să se desfășoare aceste servicii. Uniunea Europeană a luat hotărârea ca aeroporturilor regionale să nu li se mai acorde acest serviciu. Ne-au obligat printr-un act al Comisiei Europene să retragem acest serviciu de interes general, dar să fie susținut în continuare în baza planului de afaceri, avizat de Consiliul de Administrație”, a explicat directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc. El a precizat că planul de afaceri va fi prezentat CJ într-o ședință viitoare, atunci când se vor prezenta și proiecte privind accesarea de fonduri europene în valoare de 11 milioane euro pentru dotarea aeroportului. Ca răspuns la criticile vienite din partea liberalilor, care au reclamat faptul că preţul unui bilet dus-întors Oradea-Bucureşti este de 300 euro, dublu faţă de un bilet Satu Mare – Bucureşti, Pasc a menţionat că preţurile variază în funcţie de cerere. „Contează când faci rezervarea şi pentru ce dată. Nu întotdeauna sunt preţuri mari, drept dovadă, cererea este mare”, a afirmat Pasc, adăugând că atunci când cererea e mare Tarom trimite avioane cu o capacitate mai mare. În plus, directorul Aeroportului a precizat că în următoarea perioadă va avea întâlniri cu reprezentanții companiei naționale Tarom cu scopul de a optimiza politica prețurilor aplicate pentru cursele Oradea-București. Ionel Avrigeanu l-a întrebat pe Pasc când vor fi curse externe operate de pe Aeroportul orădean, adăugând că, în prezent, Consiliul de Administraţie şi conducerea Aeroportului taxează doar berzele, singurele care mai zboară de aici. „Nu va dura mult, suntem în faza de discuţii avansate cu patru companii, cu două în fază finală”, a replicat Gheorghe Pasc, fără să dea alte amănunte.

Un proiect care nu a primit numărul necesar de voturi a fost cel prin care se propunea darea în administrare, în comun, a unui corp de clădire al Filarmonicii, atât Filarmonicii, cât şi celor două teatre, astfel încât actorii să poată folosi sala de spectacole pe perioada în care scena Teatrului de stat va fi în reparaţii. Investiţia este realizată în baza unui proiect Ro-Hu, al cărui beneficiar este de Teatrul Szigligeti. Este a doua oară când proiectul nu trece la vot în CJ. Din cele 24 de votruri necesare, au fost 18 voturi pentru, 11 împotrivă şi o abţinere – liberalul Sebastian Lascu.