Segmentul de drum între Chiribiş – Suplacu de Barcău – Nuşfalău, un dezastru total - Drumul Neputinţei 19B
Vreme de trei decenii Bihorul a fost fruntaș național la numărul de gropi și cratere din asfaltul drumurilor naționale ce îl traversează în cele patru zări. Nici cu sectorul drumurilor județene Bihorul nu se poate lăuda, administrațiile perindate de-a lungul anilor înregistrând rezultate dezolante la acest capitol. În momentul de față DN 19B Marghita – Suplacu de Barcău bate toate recordurile: șoseaua este într-o stare avansată de degradare, fiind un pericol la siguranța circulației rutiere.
Cu excepția DN1 Oradea - Cluj și a DN 79 Oradea – Arad, ambele şi culoare europene, reabilitate la sfârșitul anilor 90, celelalte drumuri naționale din Bihor au fost lăsate în plata Domnului ani de zile, supraviețuind circulației rutiere prin cârpeli anuale. De bine, de rău, în ultimii doi-trei ani s-a lucrat intens și pe DN 76 Oradea – Deva, finalizat pe sectorul bihorean, anul trecut. În momentul de față a rămas un singur segment de drum național care se prezintă sub orice critică: Marghita – Suplacu de Barcău, limita de județ spre Sălaj. Drumul este atât de distrus încât pe anumite porțiuni mașinile fac slalom printre cratere, iar cele care vin din sens opus sunt nevoite să oprească pentru a evita tamponări. Fără nicio exagerare, circuția pe acest drum este riscantă, starea şoselei fiind un atentat la siguranța conducătorilor auto și a pasagerilor.
Ziarul Crișana a lansat câteva întrebări cu privire la intențiile autorităților județene și regionale cu privire la soarta DN 19B, insistând asupra unui termen de la care bihorenii vor putea circula în siguranță și condiții decente pe această șosea.
Regionala Drumuri și Poduri Cluj
„Pe sectorul de drum la care faceți referire, DN19B, km 20+225 – km 41+000, între localitățile Marghita și Suplacu de Barcău, județul Bihor, se vor executa lucrări de ranforsare a structurii rutiere.
A fost elaborată expertiza tehnică și studiile geotehnice pentru stabilirea soluției de proiectare, iar în momentul de față se fac demersuri pentru obținerea avizelor, a certificatelor de Urbanism și a Autorizației de Construire. Urmează verificarea Proiectului Tehnic, avizarea acestuia în CTE CNAIR și demararea licitației în vederea execuției lucrărilor”, se transmite într-un răspuns către Crişana, de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj (DRDP), prin director regional ing. Eugen Cecan și director întreținere DN și Autostrăzi, ing. Mihai Iuga.
CJ și Prefectura Bihor
Conducerea Consiliului Județean Bihor nu a oferit niciun punct de vedere cu privire la starea actuală a sectorului de drum național, precizând că preocuparea principală a administrației județului, prevăzută de lege, este doar administrarea drumurilor județene.
Răspunsul Cancelariei Prefecturii județului Bihor este identic cu cel transmis de DRDP Cluj, cu o precizare la „demararea licitației în vederea executării lucrărilor” - „condițiile sunt strâns legate de buget”.
Ce înseamnă acest lucru? Conform unor surse din administrație, lucrările de „ranforsare” și reabilitare a drumului ar depăși pragul de 5 milioane de euro pentru care este suficientă decizia DRDP Cluj, per total, suma necesară reabilitării drumului fiind de fapt dublă! Prin urmare, aprobarea sumei necesare demarării licitațiilor aferente și lucrărilor propriu-zise depinde de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR), deci termenele se vor extinde în mod cert.
Prefectul județului Bihor precizează în răspunsul către ziarul Crișana, că „unul din prinicipalele obictive ale mandatului de prefect, preluat la finalul anului 2019, este reabilitarea drumurilor naționale la nivelul județului Bihor. În acest sens, în coordonare cu conducerea DRDP Cluj a fost elaborată o strategie etapizată”. Sunt amintite apoi finalizarea lucrărilor pe DN76, celebrul „Drum al oaselor” pe care autoritățile statului român s-au străduit 30 de ani să-l refacă și DN 19E Biharia-Chiribiș-Marghita, alt drum uitat timp de trei decenii și pe care riveranii localităților traversate au plantat flori și copăcei în cratere de pe asfalt, de-a lungul anilor.
Segmentul de drum reabilitat
DN 19E Biharia - Chiribiș a fost finalizat integral la sfârşitul anului 2020. Lucrările au fost executate pe o lungime de 38 km şi au costat 24,2 milioane lei.
Iată ce declara ministrul Transporturilor din acel moment, Lucian Bode, aflat într-o inspecţie în Bihor: „Practic, în 2011 s-a semnat contractul de execuție și în 2014 trebuia să fie finalizat. Din păcate, nu s-a întâmplat așa și în anul 2015 obiectivul a fost abandonat la un stadiu de 53%. Timp de 4 ani șantierul a fost complet abandonat. În anul 2019 a fost relicitat, s-a semnat contractul de execuție și, iată, în mai puțin de un an, am reușit să finalizăm acest obiectiv. Istoria acestui obiectiv se confundă, din păcate, cu istoria multor obiective de investitții în infrastructura de transport rutier, cu contracte semnate, nerespectarea termenor, abandonări de lucrări, întârzieri nepermise. Din punctul meu de vedere, este o rușine pentru cei care au administrat infrastructura rutieră din România să se finalizeze un obiectiv de 7,6 kilometri după 9 ani de la momentul semnării primului contract”.
Creşterea capacităţii portante a drumului s-a realizat prin procedura de reciclare in situ cu adaos de ciment şi emulsie bituminoasă. Peste reciclare s-a turnat un strat de asfalt. Drumul a fost reabilitat în regie proprie de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.