Studenți și cadre didactice de la Universitatea din Oradea, reprezentanți ai unor organizații civice, ai administrației publice locale, cetățeni și jurnaliști, au luat parte, miercuri, 4 iunie, la o dezbatere legată de inițiativa Primăriei Oradea de a lărgi, la patru benzi, strada Universității.

 

În deschidere, gazda întâlnirii, Raluca Lezeu, președintele Uniunii Studenților din Oradea, a afirmat că ea și colegii ei își doresc „un campus verde, sustenabil”.

Cel care a pus degetul pe rană a fost chiar rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău. „Inițiativa primăriei, care sper să rămână doar o inițiativă, afectează habitatul nostru, viața universității din Oradea”, a spus rectorul cu privire la dorința administrației locale de a lărgi strada ce taie în două campusul central la patru benzi de circulație. „Noi nu vrem îmbunătățirea fluxului de circulație, așa cum se spune în documentele ce susțin proiectul primăriei, vrem eventual eliminarea sau, în cel mai fericit caz, calmarea traficului”, a precizat Bungău, trimițând la modelul aplicat în Piața Unirii din Oradea, care împacă traficul auto cu cel pietonal. „Atâta timp cât autoritățile nu vor vedea campusul universității ca un complex de clădiri, un campus de top pentru România, nu se va înțelege că Universitatea din Oradea nu poate fi mare dacă e traversată de un flux auto continuu. Din contră, astfel ea va fi împărțită în două”, a punctat rectorul, subliniind că, până și în actualele condiții de trafic, studenții din campusul doi ezită să traverseze strada și să se îndrepte spre facilități precum: cantina, terenurile de sport, biblioteca ori clădirile administrative. Amintind că instituția pe care o reprezintă a semnat, încă din anul 2018, un protocol cu administrația locală privind dezvoltarea unui campus integrat, rectorul Universității din Oradea s-a declarat „revoltat” și „dezamăgit” de dorința municipalității de a lărgi suprafața stradală. „De la Peța, mai mult de la Muzeu, până la sensul giratoriu, frumusețea acestei străzi este una fără pereche în Oradea. Nimeni nu are voie să elimine acest parfum aparte pe care îl are Oradea”, a concluzionat Bungău.

La rândul său, conf. univ. dr. arh. Szabolcs Guttmann, cadru didactic al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, a vorbit despre proiectele realizate de studenții săi, în cadrul Universităților de Vară ale Arhitecturii Orădene, pentru campusul pe care l-a definit ca fiind o „moștenire senzațională și o uriașă șansă de dezvoltare”. „E foarte important să vedem lucrurile într-un cadru mult mai larg decât strada care face posibil accesul spre universitate”, a afirmat arhitectul orădean, subliniind că în campus există nu mai puțin de 12 clădiri monument istoric, care ar putea deveni următorul pol de interes pentru turismul local, cu condiția ca ele „să fie asociate cu un spațiu urban ca o zonă de contact social la cel mai înalt nivel. Această stradă nu este doar una a gândurilor bune, ci poate deveni un mic oraș care să completeze centrul istoric”, a subliniat Szabolcs Guttmann, adăugând că master-planul de dezvoltare a zonei ar trebui reactualizat și oferindu-și serviciile pentru ca, împreună cu colegii săi universitari, să realizeze ceea ce, spunea el, ar putea fi „o minune pentru Oradea”.

 

Strada deservește și cartierele Ceyrat și Europa

 

Vorbind în calitate de reprezentant al administrației locale, viceprimarul municipiului Oradea Teofil Filimon a subliniat că strada Universității nu deservește numai campusul, ci face și legătura cu cartierele Ceyrat, respectiv Europa. „Nu știu dacă acest proiect se va fructifica sau nu. Vom găsi, cu siguranță, soluții, variante, pentru a asigura circulația studenților, pasaje supraterane ori subterane largi”, a promis viceprimarul Oradiei.

Paul Iacobaș, președintele Centrului pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor și reprezentantul inițiativei „Rețeaua pentru Natură Urbană” a salutat inițiativa acestei dezbateri publice, subliniind că ea ar fi trebuit să aparțină autorităților locale. „Comunitățile care fac parte din «Rețeaua pentru Natură Urbană», mari orașe ale României, fac pași spre a conserva oazele de natură din orașe, acele crâmpeie de natură încă vie care mai există”, a spus Paul Iacobaș, exprimându-și și el speranța că întregul campus al Universității din Oradea va deveni un astfel de loc.

Fostul ministru al Sănătății, dr. Ioana Mihăilă a vorbit despre impactul pe care îl are poluarea asupra sănătății oamenilor. „Autoritățile trebuie să înțeleagă că nu avem bicicliști, nu pentru că ei nu există, nu avem pietoni, nu fiindcă oamenii nu vor să meargă pe jos, ci pentru că nu există condiții ca toate aceste lucruri să se întâmple”, a spus Ioana Mihăilă, îndemnând administrația locală să schimbe prioritățile: mai întâi pietonii, apoi bicicliștii, transportul în comun și, pe urmă, transportul auto.

„Problema străzii Universității are mult mai mult sens din punctul de vedere al sănătății urbane” a spus Diana Codrean, specialist în proiectare verde și regenerare urbană. „Studenții și profesorii sunt o comunitate a campusului. Dacă lărgim strada, comunitatea dispare”, a punctat expertul, adăugând că, în opinia ei, lărgirea, la patru benzi, a străzii Universității este „o eroare de planificare urbană ce reprezintă un risc considerabil din punctul de vedere al siguranței traficului”.

„Credem că Oradea s-a dezvoltat frumos, dar s-a ajuns în situația în care ar trebui să existe posibilitatea de a discuta și despre un alt tip de dezvoltare; despre zone în care să poți să trăiești. Iar zona centrală și campusul au acest potențial”, a afirmat lect. dr. Liviu Bucur, de la Facultatea de Geografie, Turism și Sport.

Un jurnalist a provocat gazdele să-i spună cum se va face accesul spre cimitirul municipal, dacă strada Universității va deveni pietonală. Constantin Bungău a răspuns arătând că există, la est și la vest, străzi care ar putea foarte bine să preia traficul auto. Szabolcs Guttman a spus că traficul ar trebui regândit pentru întreaga zonă. „Ocolirea cu autobuzul se poate face. Accesul pietonal spre cimitir ar deveni mai facil. Important e ca această axă să fie dezvoltată mult mai generos”, a subliniat arhitectul.

Andrei Horj a propus „o centură pentru acest oraș mai mic care este universitatea”, adăugând că cele patru benzi nu folosesc Universității, ci traversării ei.

Și decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport, prof. univ. dr. Alexandru Ilieș este favorabil unei soluții pietonale pentru strada Universității. „Cine de pe această stradă are cu adevărat nevoie de acces auto? Să ne imaginăm care ar fi instituțiile și câți locatari ar avea de suferit din această cauză”, a spus decanul, adăugând că el a avut curiozitatea de a verifica acest lucru și a descoperit că toate instituțiile care își au sediul pe strada Universității au și posibilitatea unui acces auto alternativ. Ilieș a mers chiar mai departe, propunând unirea parcului Bălcescu cu parcul Muzeului și realizarea, în acest mod, a unui mare spațiu verde care să cuprindă și campusul Universității din Oradea.