Ședința în care urma să se decidă noua organigramă a Filarmonicii de Stat Oradea a avut loc luni dimineață, de la ora 9.00, la care a participat și Carmen Rus, șefa secției cor. Consilul Județean nu a fost reprezentat la această ședință.

„Managementul scump de „numai” 22.129 lei/lună al Filarmonicii de Stat Oradea găsește o soluție inedită de a face economii la bugetul instituției Filarmonicii de Stat Oradea prin desființarea Corului Filarmonicii Oradea”, se arată într-o informare, trimisă ieri pe adresa redacției.

Potrivit documentului, Meleg Vilmos – managerul general al Filarmonicii, având profesia de actor, are un salariu lunar net de 7.807 lei; Sarkady Zsolt  - manager general adjunct – profesia jurist, un salariu lunar net de 7.147 lei, iar Kurucz Tibor – director artistic – profesia artist instrumentist șef de partidă, un salariu lunar net de 7.175 lei.

 „În anul pandemiei 2020, odată cu reducerile de posturi de la instituțiile de cultură, inițiativă a CJ Bihor, managementul scump al Filarmonicii Oradea găsește o soluție inedită de a face economii la bugetul instituției, prin desființarea Corului Filarmonicii Oradea”, se mai subliniază în materialul trimis.

Ce anume și cât trebuie redus?

Cu toate acestea, Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, nu a specificat ce anume și cât trebuie redus, lăsând aceasta la propunerea instituției.

„Deși reducerile de posturi la instituțiile de cultură urmăresc, în general, o aerisire a unei administrații stufoase, cei trei directori încearcă să dea de înțeles (ținand la mare secret modificarea noii organigrame) că desființarea corului este dorită doar de către președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, dând toată vina, ulterior, aprobării organigramei, pe acesta. Or corul funcționează prin eforturi considerabile de ani de zile la jumătate din efectivul necesar și doar pe jumătate de normă. Deci, costurile întreținerii unui cor profesionist, cu rezultate remarcabile, sunt minime pentru Filarmonică. Salariul de jumătate de normă a unui corist este cu mult sub salariile celorlalți angajați ai instituției (de altfel, salariul unei plasatoare depășește salariul unui artist liric cu studii superioare, gradul 1). Totodată, nu este un secret, la un simplu calcul matematic, că, din salariile celor trei directori (doi dintre ei puși pe linie politică, pur și simplu să nu facă nimic), se pot plăti 20 de coriști cu jumătate de normă, care totuși aduc rezultate Filarmonicii, aduc prestigiu instituţiei şi încântă publicul. De precizat este faptul că, din totalul angajaţilor instituţiei, 116 posturi, secţiei Cor îi revin doar 18,5”, se mai menționează în document.

Semnatarii scrisorii sunt de părere că, înainte de a modifica organigrama, conducerea Filarmonicii avea posibilitatea să observe, din acte măcar, dacă nu vizual, faptul că printre angajații corului sunt și cupluri (soț/soție). Desființarea corului ar lăsa familii tinere cu rate la bănci și copii mici, fără venituri. Explicația, probabil susținută de către cei trei directori, conform căreia membrii corului au mai puțin de pierdut, deoarece mai au un loc de muncă, este total eronată, unii membri prestând în al doilea loc de muncă, tot cu jumate de normă, ocupând funcții sub nivelul lor profesional, tocmai pentru a putea răspunde solicitărilor artistice ale Filarmonicii. Concesiile făcute de către membrii corului, mulți dintre ei făcând parte din Cor încă de la înființarea acestuia, în ceea ce privește cel de-al doilea loc de muncă, au fost și sunt în continuare făcute datorită dedicației acestora pentru muzică, pentru actul artistic, pentru încântarea publicului meloman. Toți își fac programul de lucru în așa fel încât să poată să răspundă exigențelor Filarmonicii. Nu a existat niciun eveniment, o cerință sau o modificare cerută de către instituție la care Corul să răspundă negativ, chiar dacă acestea au fost făcute în ultimul moment”, se mai arată în mesajul transmis.

 

Tratament echitabil pentru toți

Aceștia consideră că sacrificiile cerute instituţiei nu ar trebui să ţintească doar membrii Secţiei Cor, care, de altfel, ani la rând, au fost ignoraţi sau amânaţi cu promisiuni ce nu s-au validat sub nicio formă.

„Nu dorim să amintim acum nenumăratele cereri de aducere la normal a Corului, în special în ceea ce priveşte numărul de interpreţi, cereri refuzate ani de-a rândul pe motive financiare. Aceleaşi motive financiare nu au fost totuşi resimţite de restul instituției, exemplul cel mai bun fiind faptul că, pe parcursul anilor, inclusiv până acum două luni, s-au tot făcut diferite angajări, pe diferite departamente, diferite funcţii, au fost făcute nenumărate achiziţii de obiecte non indispensabile actului muzical şi activităţii artistice”, se mai precizează în document.

Ca o concluzie simplă, dar dureroasă, foștii coriști ai Filarmonicii de Stat Oradea nu își doresc decât un tratament echitabil, în raport cu ceilalți angajați ai Filarmonicii de Stat Oradea.

„În ciuda faptului că există persoane angajate doar de câteva luni în cadrul Filarmonicii, atât în staff-ul artistic, cât şi în cel administrativ, se disponibilizează membri ai corului care au peste 20 de ani vechime în instituţie. Dacă momentele de satisfacții artistice, profesionale au fost trăite împreună, în acest caz să se împartă și situația de restriște prin care se trece la nivel de instituție la tot colectivul Filarmonicii, cu atât mai mult la cei trei directori care nu își mai pot realiza planul de management propus în absența unei secții a Filarmonicii”, concluzionează semnatarii scrisorii.

Directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor, nu a putut fi contactat pentru a exprima un punct de vedere cu privire la acest subiect.