Universitarii trag un semnal de alarmă: Reducerea orelor de istorie din învățământul preuniversitar - O eroare majoră
Istoricii orădeni, alături de colegii lor din întreaga țară, iau atitudine față de intenția reducerii orelor de istorie din învățământul preuniversitar. Reducerea orelor de istorie din programa școlară este văzută drept o eroare majoră cu efecte pe termen lung asupra formării culturale, civice și identitare a tinerei generații.
Universitarii orădeni fac un front comun cu colegii lor din 12 centre universitare din țară și trag un semnal de alarmă cu privire la reducerea orelor de istorie din ciclul preuniversitar. Comunicatul transmis redacției îl prezentăm integral:
„Școala Doctorală de Istorie, Departamentul de Istorie și Centrul de Studii Interdisciplinare din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării de la Universitatea din Oradea își exprimă îngrijorarea față de propunerile recente de modificare a planurilor cadru pentru învățământul preuniversitar, care prevăd reducerea orelor de Istorie din trunchiul comun, cu precădere la clasele a XI-a și a XII-a. În aceste condiții, se impune specificarea structurii noului examen de Bacalaureat și ponderea disciplinei Istorie în cadrul acestui examen. Noi apreciem că această decizie, prin care se reduce numărul orelor de istorie, reprezintă o eroare majoră cu efecte pe termen lung asupra formării culturale, civice și identitare a tinerei generații.
Istoria joacă un rol esențial în dezvoltarea gândirii critice și în înțelegerea proceselor sociale, politice și culturale care au modelat prezentul. În multe sisteme de educație europene, Istoria are un loc important în curriculum, fiind considerată esențială pentru formarea cetățenilor responsabili. Reducerea timpului alocat studiului Istoriei determină:
- Asimilarea deficitară a cunoașterii istorice și a educației civice – o amenințare gravă la adresa formării generațiilor viitoare. Reducerea drastică a orelor dedicate Istoriei în sistemul de învățământ conduce la o cunoaștere superficială a trecutului, la pierderea reperelor identitare și la vulnerabilizarea tinerilor în fața manipulării și a dezinformării. Prin marginalizarea istoriei, tinerii devin mai expuși la extremism, la ideologii radicale și la interpretări distorsionate ale trecutului.
- Diminuarea identității naționale și culturale – Studiul istoriei este fundamental pentru înțelegerea apartenenței la comunitatea națională și europeană. Reducerea orelor de Istorie subminează acest proces și contribuie la pierderea valorilor identitare. Istoria Românilor nu poate fi tratată ca un subiect opțional sau ca o materie secundară, deoarece aceasta contribuie la formarea unei conștiințe naționale și la înțelegerea poziției țării noastre în contextul internațional. Eliminarea termenilor de „Istoria României” sau „Istoria Românilor” din programele școlare reprezintă o încercare de a șterge reperele identitare ale tinerei generații.
- Scăderea calității educației umaniste – Istoria, alături de alte discipline umaniste, constituie fundamentul educației intelectuale și morale a fiecărui individ. O educație umanistă solidă este necesară pentru o societate democratică și pluralistă.
Atragem atenția asupra faptului că Istoria nu poate fi înlocuită cu discipline izolate, rupte de contextul general al trecutului. Introducerea unor discipline obligatorii precum „Istoria evreilor. Holocaustul” sau „Istoria comunismului din România” este importantă, dar acestea trebuie integrate într-un curriculum coerent, care să permită elevilor înțelegerea evoluției istorice în ansamblul său, nu doar prin episoade izolate.
În acest sens, susținem poziția exprimată de Academia Română și de colegii istorici de la universitățile din România, care au semnalat pericolul reducerii orelor de istorie și impactul acestui demers asupra culturii generale a viitoarelor generații. Pe baza acestor observații, se impune o reevaluare a politicilor educaționale, astfel încât Istoria să rămână o disciplină centrală în formarea tinerilor. Doar printr-o educație istorică solidă putem preveni ignoranța, manipularea și erorile trecutului, asigurând generațiilor viitoare instrumentele necesare pentru a înțelege și construi o societate democratică și responsabilă.
Solicităm Ministerului Educației și Cercetării menținerea Istoriei ca disciplină esențială în trunchiul comun, cu cel puțin două ore pe săptămână la toate clasele de liceu, așa cum este în toate țările Uniunii Europene. Este imperativ să oferim tinerilor o educație istorică solidă, care să le permită să înțeleagă trecutul pentru a construi un viitor mai bun.”
Documentul este semnat de prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorector al Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa, decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, lect. univ. dr. Radu Romînașu, director al Departamentului de Istorie, prof. univ. dr. habil. Antonio Faur, prof. univ. dr. emerit Mihai D. Drecin, prof. univ. dr. emerit Ion Zainea, conf. univ. dr. habil. Florin Ardelean, lect. univ. dr. Laura Ardelean, lect. univ. dr. Mihaela Goman, lect. univ. dr. Bodo Edith, lect. univ. dr. Cosmin Patca.
Istoria este martorul vremurilor, lumina adevărului, viața memoriei, dascălul vieții, mesagerul antichității... (Marcus Tullius Cicero – De Oratore, II, 36)
Eu cred că principala preocupare/îngrijorare e legată de locurile de muncă, mai puține ore de istorie înseamnă automat mai puține catedre și implicit mai puțini studenți. Istoria își are rolul ei, dar predată altfel.