Consilierii judeţeni au aprobat ieri, 15 noiembrie, indicatorii tehnico-economici pentru extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri al Aeroportului Oradea. De asemenea, va fi dotat cu echipamente și sisteme de control de securitate în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene.

 

În şedinţa ordinară de marţi, 15 noiembrie, a Consiliului Judeţean Bihor, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici aferenţi proiectului de extindere a celui mai nou terminal de pasageri. Potrivit proiectului, terminalul T1 se va extinde ținând cont de un trafic de 400 pasageri/flux. Sunt prevăzute patru fluxuri principale: plecări/sosiri Schengen și plecări/ sosiri non-Schengen. Se vor asigura și fluxuri secundare dedicate pentru plecări și sosiri VIP. Vor putea fi procesați 800 de pasageri/oră, atât pe zboruri interne, cât și pe zboruri internaționale. Noile construcții se vor dezvolta preponderent la parter, având în unele zone și etaj/mezanin. Pe lângă fluxurile aeroportuare se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă.

Prin realizarea acestui proiect, suprafața construită se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp.

Investiția mai prevede extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, a personalului și a utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și a parcării (capacitate de 320 de locuri), achiziția unui echipament de degivrare pentru perioadele cu temperaturi scăzute și alte lucrări conexe.

Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 - 2020, astfel că lucrările trebuie finalizate până la sfârșitul anului 2023.

„Având în vedere faptul că anul acesta, până în prezent, au fost aproximativ 190.000 de pasageri îmbarcați/debarcați, ținând cont de intențiile de dezvoltare a Aeroportului Oradea, am considerat că se impune să ne concentrăm activitatea într-un singur terminal, atât pentru sustenabilitatea aeroportului în viitor, dar și pentru confortul pasagerilor.

Acest proiect, alături de celelalte pe care le avem în lucru, va rezolva pentru mulți ani de acum înainte infrastructura aeroportuară a municipiului Oradea și a județului Bihor. Astfel, vom avea un terminal de pasageri extins, care va prelua toate fluxurile, eficient energetic, cu o parcare și acces printr-un sens giratoriu dinspre drumul național DN79.  Vor mai exista o zonă destinată unui hotel, un terminal cargo operațional, o pistă extinsă la 2.500 de metri, sisteme de control, aterizare și decolare complet modernizate și un gard inteligent dispus pe noua configurație a aeroportului”, a precizat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Valoarea totală a proiectului este de 212.844.709,50 lei, inclusiv TVA. Valoarea totală eligibilă este de 166.511.188, 20 lei, din care: 163.180.964,44 lei – valoarea totală nerambursabilă din contribuiția CE (85% FEDR) și contribuția publică eligibilă asigurată prin Bugetul de Stat (13%); 3.330.223,96 lei – valoarea contribuției publice asigurată din bugetul Consiliului Județean Bihor (2%).

Valoarea totală neeligibilă a proiectului este de 46.333.521,30 lei, din care 15.029.915,92 lei, inclusiv TVA, reprezintă costul lucrărilor pentru extinderea parcării, asigurată de Consiliul Județean Bihor.

 

Echipamente și sisteme moderne de control

Aeroportul Oradea va fi dotat cu echipamente și sisteme de control de securitate în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene. Consiliul Județean Bihor a aprobat tot în ședința ordinară de marţi, 15 noiembrie, un proiect cu fonduri europene prin care Aeroportul Oradea va fi dotat cu echipamente și sisteme de control de securitate.

„O miză importantă pentru noi este să avem unul dintre hub-urile aeriene cargo importante ale României în partea de vest. Cu ajutorul acestor echipamente, mărfurile vor putea fi verificate fără să fie deschiși paleții. Aeroportul a preluat în administrare directă o zonă a terminalului cargo, unde va fi instalat acest sistem de control de securitate. Odată devenit operațional, vom putea procesa toate mărfurile într-un ritm rapid”, a precizat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Prin acest proiect vor fi achiziționate șase tipuri de echipamente: un echipament de control de securitate RX, dual view, cu imagini TIP, dimensiune tunel: 180 cm x 180 cm, care va fi utilizat pentru scanarea cu raze X a expedierilor cargo (mărfuri sub formă de palet) de mari dimensiuni, înainte de încărcarea în aeronavă; un echipament de control de securitate cu RX, dual view, cu imagini TIP, cu LEDS încorporat, dimensiuni tunel: 60 cm x 40 cm, care va fi utilizat pentru scanarea proviziilor de aeroport și de bord, precum  și a articolelor transportate de personalul aeroportuar; un echipament de control de securitate tip EDS (sistem de detectare a explozibililor), dimensiuni tunel: 100 cm x 80 cm, care va fi utilizat pentru verificarea coletelor și a trimiterilor poștale; patru echipamente detectoare de urme de expozibil (ETD), care vor fi utilizate în cazul expedierilor cargo prin analiza chimică a unor probe luate din interiorul și exteriorul coletelor (Pot fi, de asemenea, folosite pentru controlul de securitate al persoanelor, altele decât pasagerii, a articolelor transportate, precum și a proviziilor de aeroport și de bord);

poartă detectoare de metale (WTMD), care se amplasează în filtrele de control de securitate ale pasagerilor; două detectoare portabile de metale (HHMD), care se utilizează de operatorii de securitate în filtrele de control de securitate și sunt destinate controlului persoanelor la accesul în zona critică. Acestea detectează și localizează poziția exactă a metalelor aflate asupra persoanelor.

Valoarea totală a proiectului „Dotarea Aeroportului Oradea cu echipamente și sisteme de control securitate marfă” este de 18.153.706,62 lei, inclusiv TVA. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, pe Axa Prioritară 2: Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal de calitate, durabil și eficient.

Valoarea totală eligibilă este de 15.279.611,66 lei, din care 85% reprezintă contribuția CE din FEDR, 13% - contribuția asigurată prin Bugetul de Stat și 2% - contribuția Consiliului Județean Bihor.