După cum promitea, cu câteva luni în urmă, primărița Corina Ene, lucrările de modernizare a Școlii Gimnaziale din Căbești au fost finalizate până la începerea actualului an școlar. Începută în martie 2020, investiția trebuia terminată până în septembrie anul trecut, dar, din cauza unor lucrări neconforme, termenul a fost prelungit.

 

Cu toate acestea, vineri, 2 septembrie, școala din Căbești și-a deschis porțile pentru cei care au dorit să participe la redeschiderea uneia dintre cele mai moderne unități de învățământ din mediul rural românesc. La eveniment au participat, pe lângă gazde, directorii școlilor din comunele învecinate Remetea și Roșia, elevi, părinți și bunici ai acestora, foști și actuali dascăli ai școlii, câțiva consilieri locali și, online, Roxana Mînzatu, secretar de stat din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Victor Negrescu, vicepreședintele Comisiei pentru Educație din Parlamentul European, și Daniel Lungu, purtător de cuvânt al Primăriei Ciugud.

Primărița Corina Ene a precizat, cu această ocazie, că mai bine de un an și jumătate copiii au făcut cursuri în clădirea Primăriei, întârzierile fiind generate de necesitatea reluării lucrărilor executate defectuos. Referindu-se la proiectul de reabilitare a școlii, Corina Ene a subliniat că, practic, din clădire au rămas doar pereții. Cât privește dotările, a fost schimbat mobilierul și a fost amenajat un cabinet de informatică mobil, elevii putând beneficia inclusiv de facilitățile oferite de tablele de tip smart. Astfel, școala este acum una digitală, interlocutoarea noastră recunoscând că sursa de inspirație a fost unitatea de învățământ din Ciugud (județul Alba). Mai mult, sublinia primărița Corina Ene, este finalizat și proiectul tehnic pentru amenajarea spațiului ce înconjoară școala. Sunt alocați și banii – 700 de mii de lei – pentru realizarea unui loc de joacă, a unei parcări, a spațiului pentru cinematograful în aer liber, a celui pentru ore în aer liber și pentru gardul împrejmuitor.

Interlocutoarea noastră a mai declarat că valoarea investiției este de 1,8 milioane de lei, numai în ceea ce privește infrastructura, adică proiectul derulat prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), la care se adaugă peste 500 de mii de lei din bugetul local, pentru dotări.

Corina Ene, primărița comunei Căbești, a avut și un mesaj pentru dascăli și elevi, cerându-le primilor să ofere educație de calitate, iar copiilor să învețe și să obțină rezultate bune, pe măsura infrastructurii de care beneficiază. Mai mult, Corina Ene a mărturisit că vrea ca, în câțiva ani, promovabilitatea elevilor din Căbești la Evaluarea Națională să fie de sută la sută.

La final, primărița din Căbești a mai spus că intenționează să oprească plecarea copiilor și elevilor din comună, în acest sens urmând să asigure programul After School pentru elevi și program prelungit la grădiniță. Pentru a putea atinge și acest obiectiv, cu fonduri de la bugetul local, a finalizat renovarea și dotarea grădiniței. Și acolo mobilierul este nou, în toate sălile a fost montat parchet și fiecare are baie proprie. Investiția era necesară, deoarece pe lângă grupa cu program prelungit propusă mai au cereri pentru încă una.

Și directorul Marius Moghiș este impresionat de fața cea nouă a unității de învățământ pe care o coordonează, acesta declarând că se bucură fiindcă, după doi ani și jumătate de pandemie și de cursuri ținute în clădirea Primăriei, revin cu toții în școala proprie, una dintre cele mai moderne din mediul rural românesc. La final, directorul Marius Moghiș le-a mulțumit tuturor celor care s-au implicat în amplul proiect de renovare și modernizarea a Școlii Gimnaziale Căbești, inclusiv colegilor săi care au participat inclusiv la montarea mobilierului școlar.

Programul festiv de vineri a mai cuprins și o conferință cu tema „Învățământul din zona rurală – prezent și viitor”, ocazie cu care invitații online au făcut precizări interesante despre situația învățământului nostru, în special a celui din lumea satului românesc.

Secretarul de stat Roxana Mînzatu a salutat schimbul de experiență, de bune practici, realizat de cei din Căbești și Ciugud, după care i-a invitat pe toți cei prezenți să acceseze fondurile europene și în exercițiul financiar 2021-2027, precum și să apeleze la bugetul de stat pentru modernizarea școlilor din comunitățile lor.

Europarlamentarul Victor Negrescu, vicepreședintele Comisiei pentru Educație din Parlamentul European, a tras un semnal de alarmă vizavi de starea educației din România, arătând că 18 la sută din copiii care provin din mediul rural abandonează școala și doar 36 la sută dintre aceștia frecventează școala efectiv. Pe lângă demersurile făcute la nivel european, pentru a stopa acest fenomen grav, Victor Negrescu a depus zeci de amendamente la noile legi ale educației, printre care unul ce se referă la menținerea școlilor din mediul rural indiferent de numărul de elevi pe care îl au.

Daniel Lungu, reprezentantul Primăriei comunei Ciugud, a felicitat-o pe primărița Corina Ene pentru reușita proiectului de modernizare a școlii din Căbești, a salutat prezența le eveniment a foștilor dascăli ai școlii și a subliniat rolul pe care școala îl are în societate, precizând că pe frontispiciul unității de învățământ din Ciugud este trecut un citat din Spiru Haret: „Cum arată astăzi școala va arăta mâine țara”.

Vorbitorul a subliniat necesitatea digitalizării educației, pentru ca analfabetismului funcțional atât de răspândit, din păcate, printre cetățenii țării noastre, să nu i se adauge și un nou tip de analfabetism, cel digital. Daniel Lungu este conștient că un act educațional de calitate este costisitor, dar, spunea acesta, educația nu trebuie gândită din perspectivă economică, pe baza costului standard pe elev, ci prin prisma importanței sale fundamentale la nivel social.

Cât privește satul românesc, Daniel Lungu preciza că România este țara europeană cu cel mai mare procent de populație rurală, dar și cu cea mai mare depopulare a localităților din acest mediu, motiv pentru care trebuie să-i învățăm pe copii să găsească și să valorifice resursele din comunitățile proprii, promovând și pregătind ocupațiile specifice lumii satului.

La final, tustrei vorbitorii au promis că vor vizita școala din Căbești atunci când preocupările profesionale le-o vor permite și că vor contribui la fondul de carte al bibliotecii acesteia cu resursele educaționale de care dispun.