La biserica ortodoxă din satul Tomnatic a avut loc duminică, 28 august, începând cu ora 14.00, Taina Sfântului Maslu de obște. La eveniment au participat peste 100 de credincioşi, venind pe jos, cu tractorul sau cu autoturismele.

Preotul paroh Bozga Dănuţ Alin, alături de un sobor de preoți, a oficiat duminică Taina Sfântului Maslu în curtea bisericii ortodoxe din Tomnatic. Satul Tomnatic aparţine de comuna Vadu Crişului şi se află la o distanţă de 7,5 km faţă de centrul de comună. La eveniment au mai participat preotul Megheșan Vasile Petru (Parohia Birtin - Dobricionești), preotul Leț Florian (pensionar), preotul Briciu Dorin (pensionar), preotul Paleu Iosif (Parohia Borșa) şi preotul Teodor Bogdan (Parohia Călățea).

După maslu a luat cuvântul preotul Leţ Florian: „Ne-am adunat împreună, ca de obicei, în acest colţ, ca să săvârşim acest maslu. Taina Sfântului Maslu este o taină specială pentru oamenii bolnavi, dar rugăciunile care sunt cuprinse vizează toată suflarea omenească. Întrebarea este de ce unii primesc şi alţii nu primesc vindecare? Cel care urăşte pe om nu este vrednic să ceară vindecare de la Dumnezeu. Ne întrebăm oare dacă nu cumva urâm, oare nu cumva ne duşmănim? Ca să se îndeplinească rugăciunea ta, trebuie sa fii vrednic de acest lucru. Să fim atenţi, pentru că noi dorim cu toţii ca Dumnezeu să fie alături de noi. El a fost şi este alături de noi întotdeauna. Oare de anul trecut, de la ultimul maslu, am făcut sau nu am făcut ceva pentru mântuirea sufletelor noastre. Noi trebuie să punem în practică ce auzim de la preoţii noştri, de ceea ce ne spune Scriptura. Să încercăm să facem lucruri bune. Avem datoria de a fi iertători faţă de toată lumea! Dacă Dumnezeu ne iartă pe noi, atunci şi noi trebuie să iertăm pe semenii noştri. Să fiţi mai buni, îmbărbătaţi pe cei slabi la suflet, sprijiniţi pe cei neputincioşi, fiţi îndelung-răbdători faţă de toţi.”

La sfârşitul evenimentului, preotul paroh Bozga Dănuţ Alin a mulţumit tuturor pentru participare şi pentru sprijinul acordat.

De mai bine de doua milenii, Biserica Ortodoxă a pus la dispoziţia credincioşilor foarte multe mijloace prin care omul să îşi trăiască viaţa în mod corect, sănătos, liniştit, ferit de necazuri, boli şi lipsuri materiale şi spirituale. Sfântul Maslu este una din cele şapte Sfinte Taine ale Bisericii, prin care preoţii se roagă pentru cei bolnavi sau în nevoi, care primesc tămăduirea de bolile sufleteşti şi trupeşti, în urma mirungerii lor cu untdelemn sfinţit.

Epistola Sfântului Apostol Iacob este cea care atestă originea practică a Tainei Sfântului Maslu, atunci când Apostolul vorbeşte de vindecarea celor bolnavi prin „rugăciunea credinţei”: „De este cineva bolnav să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi-l va ridica pe el Domnul, iar de va fi făcut păcate se vor ierta lui” (Iac.5, 15). Vindecarea bolnavului constă în credinţa sa în Dumnezeu, unită cu rugăciunea preoţilor şi chiar faptul că bolnavul cheamă preoţii să se roage pentru el implică credinţa lui în lucrarea lui Dumnezeu, „Doctorul sufletelor și al trupurilor”, prin aceasta făcând-o  lucrare a Harului lui Dumnezeu cu scopul de a-l vindeca (sufletește și trupește) și întări pe om. În Biserica Ortodoxă se practică foarte mult Maslul de obște, adică săvârșirea acestui serviciu divin pentru toată comunitatea sau pentru cei care vin în Biserică pentru a participa la această Sfântă Taină. Săvârșirea Maslului de obște este, fără îndoială, un lucru benefic, un mijloc de pastorație, o cale de a-i aduce și de a-i ține pe credincioși legați de Biserică și o lucrare de a ieși în întâmpinarea și rezolvarea nevoilor spirituale ale lor. Maslul este deci o lucrare văzută, săvârşită de preoţii Bisericii, prin care se împărtăşeste harul nevăzut.

Săvârșirea corectă a Maslului de obște trebuie să cuprindă toată rânduiala acestuia, și anume citirea celor șapte pericope din Apostol și din Evanghelie, cele șapte rugăciuni speciale și formula rostită concomitent cu cele șapte ungeri cu untdelemn sfințit ce se administrează celor aflați în neputințe trupești și sufletești.

Ioan HASAS