De când a început pandemia de Covid-19 au ieșit la iveală neregulile, lipsurile și proasta organizare a sistemului sanitar. Știrile și informațiile ce țin capul de afiș în media, despre nenorocirile din spitale, unde incendiile și decesele se țin lanț, au înspăimântat populația.

O primă constatare care oglindește în general această stare de fapte este lipsa de preocupare a guvernelor ce s-au perindat la conducerea țării în cei peste 30 de ani de democrație în România, față de sănătate și învățământ, pe care teoretic le consideră priorități naționale. Așa se explică penuria de personal medical (medici și asistente) care pleacă din țară, găsind condiții mai bune de muncă și trai în țări din Occident. O altă cauză ce persistă în multe spitale o reprezintă managementul defectuos, iar infecțiile nozocomiale sunt o altă problemă majoră. O zicală spune: „Curățenia e primul și cel mai important element al civilizației”. La acestea se adaugă slaba dotare cu aparatură și instrumentar de specialitate, hrana neconformă și comportamentul neadecvat al personalului față de bolnavi. Dar se pare că cea mai temătoare cauză, care sperie bolnavii, este frica de infectare cu SARS Cov 2.

 

„Omul sfinţeşte locul”

Și totuși sunt spitale și Centre de sănătate unde proverbul: „Omul sfințește locul” se adeverește prin managementul corect și performant. Așa se explică credibilitatea și rezultatele medicale obținute de personalul medical de la Centrul de Sănătate Bratca, manager Gabriela Gavrilaș, în tratarea bolnavilor. Dincolo de evaluarea efectuată periodic de organele abilitate, examenul de competență este dat în fața pacienților. Zilnic, ușile cabinetelor medicale de la Bratca sunt deschise de pacienți din zonă și chiar din Aleșd și Oradea. CSM Bratca își asumă misiunea de a deservi cu profesionalism și devotament fiecare pacient, pentru că nimic nu este mai important decât sănătatea. La rândul său, managerul Spitalului orășenesc din Aleșd, ec. Florin Creț, ne-a răspuns la câteva întrebări referitoare la cele menționate mai sus: „Deși situația nefavorabilă pe care o parcurgem ne-a îngreunat activitatea, conștienți de menirea noastră, am reușit să traversăm cu bine momentul. Factorii enumerați mai sus privind neregulile și lipsurile constatate în spitalele de stat au condus la formarea unei noi viziuni a pacienților față de instituțiile spitalicești. Și în spitalul nostru a scăzut numărul celor internați. De asemenea, pandemia a scos la iveală lipsa acută de medici, fapt pentru care 4 medici de la spitalul din Aleșd au fost detașați la Oradea. Numărul scăzut de internări are la bază și elementul psihic. Teama de îmbolnăvire în spital cu Covid. Se constată că pacienții cu alte boli se internează doar în situații extreme. Cu toate acestea, preocuparea noastră privind buna funcționare a tuturor factorilor ce concură la desfășurarea actului medical s-a accentuat, ținând cont de neregulile constatate în alte spitale. Ne preocupă în permanență: curățenia, dezinfecția, gradul de oxigenare a saloanelor, crearea unor condiții civilizate pentru bolnavi. În această direcție ne preocupă dotarea spitalului cu aparatură medicală modernă. Astfel, am demarat proiecte proprii sau în parteneriat cu Consiliul Județean pentru un aparat digital de radiologie, 2 ecografe digitale. Mai avem în atenție amenajarea unui ambulatoriu, precum și înființarea unor servicii de recuperare medicală. Nu putem omite faptul că spitalul nostru găzduiește și un Centru de vaccinare unde condițiile corespund standardelor stabilite atât ca spațiu, cât și logistic, dar și din punct de vedere al personalui. O problemă mai veche cu care se confruntă spitalul și care este de strictă necesitate o constituie lipsa unui medic cardiolog. S-au făcut demersuri numeroase, dar rămase fără rezultat”.

Privită în ansamblu activitatea spitalului și managementul asigurat de tânărul ec. Florin Creț o considerăm bună, pe baza indicatorilor realizați. Sugerăm pacienților să se adreseze cu încredere medicilor de la acest spital pentru a beneficia de servicii medicale de calitate, fără riscuri colaterale.