În școlile care se respectă, accesarea de fonduri europene ce vizează perfecționarea și dezvoltarea managementului instituțional și un nou mod de educare a elevilor a devenit o practică curentă. Beneficiile aduse învățământului românesc de aceste proiecte deschid o nouă perspectivă de instruire și educație a elevilor în perspectiva integrării pe piața muncii în spațiul european.

 

Programul „Erasmus +” pentru anii 2014 - 2020 pune la dispoziția țărilor intracomunitare posibilitatea de a-și folosi eficient capitalul uman și social stimulând activ legăturile dintre țări. Erasmus+ sprijină capitalul social european pentru a face față cerințelor pieței de muncă prin dobândirea competențelor tinerilor și prin promovarea cetățeniei active. Deschiderea spre Europa, contactele cu instituții de învățământ partenere din alte țări, aduc beneficii incomensurabile tinerilor români. Aceste argumente au fost înțelese de cadrele didactice de la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, care, de câțiva ani, au derulat proiecte europene cu rezultate foarte bune, reușind să devină un partener serios pentru promotorii fondurilor europene. Noul proiect de mobilitate Erasmus+ sub titlul „Drum deschis către o formare profesională de succes”, ce urmează a fi implementat de către Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, are o valoare totală de 109.674 euro și se va derula în perioada 01.10.2017 - 31.03.2019. Titlul proiectului foarte sugestiv poate fi asimilat pentru toate proiectele europene, el sugerând în fond esența obiectivelor urmărite. Proiectul se adresează unui număr de 48 elevi dintre care 20 elevi sunt din cls. a XI-a învățământ profesional, specializarea mecanic auto nivelul trei de calificare, 14 elevi din cls. a XI-a - tehnician electronist, nivel patru de calificare, și 14 elevi clasa a XI-a - tehnician mecanic întreținere și reparații, nivel patru de calificare. Mobilitățile se vor derula în două fluxuri în orașul Paphos – Cypru și Barcvelos din Portugalia. Impactul asupra Colegiului Tehnic „Alexandru Roman” a acestui proiect îl reprezintă creșterea calității și formării profesionale în școală, motivarea pentru învățare, îmbunătățirea calității instruirii practice, îmbunătățirea competențelor de predare a disciplinelor tehnice etc. Joi, 9 noiembrie 2017, la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman”, din Aleșd, a avut loc lansarea proiectului. Au fost prezenți: prof. Florian Mieluț, inspector de specialitate la ISJ Bihor, Stela Babău, din partea Consiliului Județean, Kojanto Pal, viceprimar al orașului Aleșd ec. Stelian Dem, contabil șef la Primăria Aleșd, Pantea Bogdan, implementare proiecte europene Primăria Aleșd, directori de licee din zonă, cadre didactice, părinți, elevi. Prezentarea proiectului a fost realizată de prof. ing. Vasile Valeria, coordonator proiect, după care au luat cuvântul oaspeții: Stela Babău, care și-a manifestat încrederea în formarea profesională de succes a elevilor implicați. În același timp își dorește ca absolvenții să opteze pentru locuri de muncă în țară și nu afară. Inspector Florian Mieluț a insistat asupra beneficiilor care se obțin în urma contactelor cu colegi din alte țări în cadrul proiectului. Echipa de proiect este alcătuită din Valeria Vasile - coordonator; Luca Georgeta - responsabil formare profesională; Dorina Iacob - responsabil financiar; Tatiana Moți – responsabil selecție a elevilor și diseminare a rezultatelor proiectului; Irina Oros – responsabil de pregătirea elevilor la mobilitate; Szabo Robert - responsabil baza de date; Laura Bradea, responsabil formarea profesională în limba engleză, și-a învățat bine lecția și va răspunde cu calificativul FB scopului, obiectivelor propuse și provocărilor cerute de proiect. În interviul acordat de prof. ing. Valeria Vasile, coordonator de proiect și director al Colegiului Tehnic, am reținut câteva gânduri: „…Voi oferi consiliere și sprijin pentru implementarea unor proiecte și în alte licee din zonă, a căror șansă de dezvoltare este foarte importantă pentru comunitățile mici. Dezvoltarea unui învățământ modern - european este șansa schimbării sistemului educațional de a nu fi „depășit, demodat, plictisitor” (așa cum afirmă unii elevi), ci de a fi atractiv și motivant. Imaginea unei instituții de învățământ care oferă elevilor și un alt mod de a desfășura activitatea școlară schimbă viața comunității, schimbă atitudinea părinților, a celorlalți elevi și determină o dezvoltare a resursei umane, mult mai bine pregătită.”