O postare de pe site-ul Consiliului Județean promitea o serie de evenimente atractive pentru locuitorii din cinci orașe bihorene și împrejurimile acestora. De tip „road shows, în Food truck-urile achiziționate prin fondurile europene”, evenimentele sunt organizate de Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Bihor, din subordinea Consiliului Județean.

 

Același anunț precizează că „evenimentele vor avea loc în perioada 17 octombrie - 6 noiembrie 2023, în intervalul orar 08.30-18.30, în cinci orașe din județ: Ștei – 17 octombrie, Beiuș – 19 octombrie, Aleșd – 26 octombrie, Marghita – 3 noiembrie și Oradea – 6 noiembrie” și „fac parte din proiectul finanțat cu fonduri europene din Programul Cooperare Transfrontalieră România – Ungaria 2014-2020, denumit Îmbunătățirea ocupării forței de muncă în județul Bihor, Oradea și în Hajduboszormeny prin dezvoltarea infrastructurilor cu potențial local”.

Firește, evenimentul de la Beiuș, intitulat „Tradiție cu dichis”, a început joi, 19 octombrie, știut fiind faptul că joia, în municipiul de pe Crișul Negru, are loc unul dintre cele mai mari târguri săptămânale din țară, iar tradiția târgurilor de aici are o vechime atestată documentar de mai bine de jumătate de mileniu. Pe lângă tarabele cu legume, fructe sau produse apicole, ADD Bihor a pus la dispoziția producătorilor locali patru food truck-uri intitulate sugestiv, în funcție de facilitățile pe care le oferă: rulota „Băuturi de Bihor” (pentru comercializarea băuturilor alcoolice și non-alcoolice tradiționale), rulota „Aluat de Bihor” (specializată pe produse de patiserie și brutărie, gătite pe loc sau doar comercializate) și cele două rulote „Tradiționale de Bihor” (destinate produselor alimentare semi-procesate, procesate ambalate sau neambalate).

Pentru că seria de evenimente are ca scop promovarea produselor tradiționale bihorenești, organizatorii au stabilit câteva criterii de selecție a comercianților participanți: să dețină forme legale de funcționare și certificat de producător eliberat de o primărie din județul Bihor, să aibă punct de lucru pe raza județului Bihor, să nu aibă datorii la bugetul local și să respecte legislația în vigoare (fiscal, comercial etc.).

Prezent joi la Beiuș, vicepreședintele Călin Gal ne-a oferit detalii suplimentare despre noua inițiativă a Consiliului Județean Bihor:

„Acest proiect face parte dintr-unul mai amplu, care prevede, pe fonduri transfrontaliere, din programul de finanțare ROHU, reabilitarea Pieței Mari din Oradea. Pe lângă aceasta, pentru a le pune la dispoziția producătorilor din județ, am achiziționat aceste food truck-uri, aceste rulote specializate, care, fiecare, are un anumit specific în privința comercializării de produse. Este un proiect de aproximativ 250 de mii de euro, în ansamblu, în afară de truck-uri mai fiind și alte componente ale acestui proiect minor. Cât privește proiectul principal, de care vă pomeneam, acela are o valoare de aproximativ 6 milioane de euro. În perioada următoare, aceste food truck-uri vor tranzita județul Bihor, în cadrul unui program care ține de eligibilitatea finanțării. Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Bihor a planificat astfel de manifestări în cinci orașe: Ștei, unde evenimentul a avut loc pe 17 noiembrie, Beiuș, Aleșd, Marghita și Oradea. Aceste food truck-uri pot fi puse la dispoziția administrațiilor locale din așezările urbane bihorene, atunci când vor organiza diverse manifestări de gen. Pe lângă aceste rulote, am achiziționat și 50 de standuri, mult mai bine dotate, inclusiv din perspectiva prezentării mărfurilor vândute, și acestea urmând să fie puse la dispoziția fermierilor și producătorilor de alimente tradiționale. Prin astfel de evenimente creăm condiții cât mai bune pentru ca producătorii locali să poată desfășura un comerț civilizat. Mă refer, în primul rând, la cei care au atât materia primă, cât și produsul integrat, adică, ne interesează ca ei să intre în brandul județean «Tradiționale de Bihor». Noi, la Consiliul Județean, lucrăm împreună cu ADD, Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune (Visit Oradea), asociații de producători și cu orașele, la un brand județean. Ulterior, acești producători care au branduri personale pot intra sub brandul județean «Produs în Bihor». Deci, nu ne interesează ca în această zonă să apară cei care cumpără și revând, ci dorim să-i sprijinim pe cei care realizează produsele finite: apicultori, producători de vin, bere indigenă, conserve din legume sau fructe, articole de carmangerie, brânzeturi. Aceste este, de fapt, scopul proiectului de față: să promovăm tradițiile noastre și să dăm posibilitatea comercializării produselor tradiționale, care să ajungă pe mesele bihorenilor și ale turiștilor care vizitează Bihorul. Vor mai fi astfel de târguri, Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Bihor urmând să organizeze evenimente de acest tip cel puțin o dată pe an în fiecare dintre orașele menționate”.

Cât privește impactul local, primarul Gabriel Popa a promis că astfel de târguri pentru promovarea produselor specifice zonei Beiușului vor fi organizate periodic:

„Acum este un prim târg de produse tradiționale, dar, ținând cont de tradiția târgurilor beiușene, ne propunem să repetăm acest eveniment de mai multe ori pe an, cum ar fi de Paște sau în timpul Sărbătorilor de iarnă”.