Începută cu ocazia ședinței Consiliului Local din 18 ianuarie, discuția despre mutarea amplasamentului viitorului „Centru de transfer călători Beiuș” a continuat pe rețelele sociale, acolo unde au apărut luări de poziție mai mult sau mai puțin pertinente, mai mult sau mai puțin interesate.

În cadrul ședinței menționate a fost votată hotărârea „privind aprobarea Planurilor de amplasament și delimitare a imobilelor aferente străzilor Burgundia Mare, Aleea Castanilor și Piața Samuil Vulcan”, ocazie cu care primarul Gabriel Popa a explicat motivele acestei propuneri:

„Terenul urmează a fi predat Consiliului Județean pentru a fi relocată autogara propusă pe «1 Decembrie». S-a reanalizat situația autogării, fapt prin care ni s-a comunicat de către Consiliul Județean analiza cost-beneficiu neoportună pentru a putea investi în acea zonă a orașului, având, chiar în centru, o zonă mai accesibilă și, din punct de vedere economic, un proiect probabil și mai redus ca buget. De aceea, am făcut propunerea acestei zone, iar pentru a derula în continuare lucrarea trebuie cadastrat și predat către Consiliul Județean. Se va reproiecta prin act adițional. Contractul este un contract atribuit către un constructor; prin acordul părților se reproiectează și se vor reanaliza diferențele în procent de până în 15 la sută în plus sau în minus, rămânând contractul de achiziție valabil”.

Deși unii dintre consilierii locali nu au fost de acord cu noul amplasament, susținând că menționatul „centru de transfer călători” – pe care aceștia îl botează „autogară” – trebuia lăsat la ieșirea din oraș spre satul Mizieș, unde există câteva obiective industriale, majoritatea a înțeles argumentele Consiliului Județean și Primăriei, argumente ce țin de facilitarea accesului pasagerilor în centrul Beiușului, acolo unde sunt școlile, zona comercială și principalele instituții.

Cu toate acestea, unii dintre cei care nu și-au putut impune punctul de vedere în mod democratic, prin exprimarea votului din Consiliul Local, precum și câțiva comentatori de ocazie au continuat polemica pe rețelele sociale. Pentru a evita crearea confuziei cu privire la această investiție a Consiliului Județean Bihor, oportună, fără îndoială, primarul Gabriel Popa ne-a oferit lămuririle necesare:

„În Beiuș, autogara este la ieșire spre Ștei, pe strada Pandurilor; în rest, sunt stații de îmbarcare-debarcare. Ca proiect, bineînțeles, a fost denumit «Autogara Beiuș» numărul 1, 2, în funcție de finanțator. Sunt mai multe stații de îmbarcare-debarcare, în Beiuș: o dată este strada Română, cu cele două stații, există Calea Bihorului, cu două stații, există strada Devei, cu cele două stații, înspre Finiș și există strada Burgundia Mare, cu încă două descărcări. Aici intervenim și vom amenaja, fiind vorba de centrul Beiușului, această stație, prin relocarea celei finanțate de către Agenția de Dezvoltare Durabilă a județului Bihor. Să facem diferență între o autogară propriu-zisă și o stație-autogară; aceasta este, de fapt, o stație-autogară ce va fi amplasată în centrul Beiușului, pe strada Burgundia Mare, într-un spațiu ce permite acest lucru. Este vorba de crearea unei platforme pe care să încapă patru autobuze, cu o zonă de servicii, o clădire de 6 pe 15 metri, care va cuprinde punctul de cumpărare bilete, grupurile sanitare, plus două spații comerciale. Va fi o stație cât mai restrânsă, care să poată oferi, totuși, serviciile specifice.

Repet: nu este o autogară propriu-zisă, pentru că presupune o altă administrare. Aceasta va facilita cetățenilor și, în special, elevilor accesul la transportul în comun, Beiușul fiind un centru educațional foarte frecventat de către elevi. Deci, în principal, sunt deserviți elevii ce frecventează școlile beiușene, dar nu numai, deoarece sunt cetățeni de toate vârstele ce vin în Beiuș pentru anumite servicii, iar acestea sunt, majoritatea, în partea centrală. Nu vedem de ce ar trebui să-i ducem într-o zonă periferică a orașului Beiuș, neavând transport în comun, când aceștia au treabă în centru! De aceea, atât Consiliul Județean, cât și Primăria Beiuș au luat această decizie de a muta stația-autogară în centrul Beiușului”.

Edilul a subliniat că spațiile verzi și locurile de joacă aflate în zonă nu vor fi reduse ca suprafață, ci doar mutate cu câțiva metri, prilej cu care vor fi suplimentate și locurile de parcare din apropiere:

„Aici, după cum știți, este acea construcție, vechea plăcintărie, cu o platformă de beton, actualul refugiu pentru pasageri, după care, parcarea din față, cu zona verde și, bineînțeles, aleea ce duce spre podul din centru.

Situația propusă, ca să se înțeleagă și să fie foarte clar, presupune amenajarea refugiului prin crearea a două benzi de îmbarcare-debarcare, în care intră două autobuze în partea de sus și două autobuze în partea de către drum. Îmbarcarea se va face direct dinspre trotuar, la primele două, la celelalte două fiind o trecere de pietoni cu două trotuare care să faciliteze urcarea și coborârea din autobuze. Vor fi făcute două acoperișuri de protecție, iar în partea dreaptă, zona de servicii, unde vor fi punctul pentru vânzarea de bilete, două spații comerciale, toaletă, plus o magazie și, în continuare, bineînțeles, parcul, care nu este afectat.

Singura diferență este acolo unde va fi ridicată clădirea propriu-zisă, dar partea de zonă verde, la care se renunță astfel, va fi reamenajată în apropiere și vor fi create încă șase locuri de parcare. Prin urmare, nu influențează parcul din zona respectivă, dimpotrivă, creează o zonă mai bună de servicii”.

Cât privește gararea autobuzelor în chiar centrul urbei, primarul Gabriel Popa a precizat: „Această situație este clarificată printr-o hotărâre a Consiliului Local: toate autobuzele ce transportă pasageri pe raza municipiului Beiuș au alocat un spațiu în fața târgului-obor. Este o zonă care permite gararea a cel puțin cincisprezece autobuze”.