Biserica "Sânta Treime" - "Războiul" epistolar continuă între parohie şi Episcopie
În urma răspunsului Episcopiei trimis Consiliului Parohial şi Adunării Parohiale de la Biserica Sfânta Treime din Oradea în data de 27 decembrie 2010, prin care li se aduce la cunoştinţă membrilor acestora că, "în conformitate cu Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române, şi-au depăşit atribuţiile statutare şi că astfel de demersuri îi poziţionează împotriva prevederilor canonice, statutare şi regulamentare cu toate urmările ce decurg din aceasta", Consiliul Parohial de la Biserica Sfânta Treime din Oradea a trimis ieri o Scrisoare deschisă Preasfinţiei Sale Sofronie Drincec, episcopul ortodox al Oradiei.
"Scrisoare deschisă
Preasfinţiei Sale Sofronie Drincec,
episcopul Oradiei
Preasfinţia Voastră,
Urmare a hotărârilor potrivnice Parohiei Sfânta Treime luate de Episcopia Oradiei şi a stării de confuzie generate de acestea s-a ajuns în situaţia în care întreaga comunitate s-a regrupat în jurul Bisericii, în construcţie, cu hramul Acoperământul Maicii Domnului, şi aceasta tocmai de Marele Praznic al Naşterii Domnului. Suntem în aşteptarea unui document, din partea Episcopiei Oradiei, care să asigure parohiei noastre, în mod transparent, viitorul pe care întreaga comunitate şi l-a asumat cu dragoste şi jertfelnicie: de a construi o nouă biserică şi de a ne reimplica în problemele sociale ale comunităţii lărgite în care trăim. Vă aducem la cunoştinţă că la data de 27.12.2010 am primit la sediul parohiei noastre adresa cu nr. 2608/2010 prin care ne-aţi făcut cunoscut că prin interesul nostru faţă de „situaţia PC părinte Aurel Puşcaş şi PC părinte Florin Puşcaş, ne-am depăşit atribuţiile statutare şi că astfel de demersuri sunt împotriva prevederilor canonice, statutare şi regulamentare cu toate urmările ce decurg din aceasta, de asemenea, ne-aţi recomandat să studiem Statutul pentru Organizarea şi Funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române" .
Precizăm următoarele:
Demersul nostru este unul legal pentru că:
1) Prin adresa nr. 1093/2000, părintele Florin Puşcaş este angajat în postul de preot-paroh la Parohia Sfânta Treime, începând cu 1 iulie 2000.
2) Contractul Individual de Muncă nr. 306 din 01.03.2003 din registrul general de evidenţă a salariaţilor încheiat între Parohia Sf. Treime şi pr. Marian Florin Puşcaş, cu sigiliul Protopopiatului Ortodox Oradea, are obiectul preot-paroh.
3) Adeverinţa nr. 520 din 31.10.2007 emisă de Protopopiatul Ortodox Oradea atestă faptul că preotul Puşcaş Marian Florin este angajat pe perioadă nedeterminată în funcţia de preot-paroh la Parohia Sfânta Treime Oradea. Adeverinţa a fost eliberată "sus-numitului pentru a-i servi la Curtea Supremă de Justiţie".
4) Parohia Acoperământul Maicii Domnului nu există în Oradea. Construcţia Bisericii Acoperământul Maicii Domnului a început abia în anul 2006.
5) Parohia Sfânta Treime cuprinde Biserica Pogorârea Duhului Sfânt şi biserica în construcţie Acoperământul Maicii Domnului şi are un singur Consiliu Parohial, recunoscut de Episcopia Oradiei. Voinţa întregii comunităţi este să rămânem în continuare o singură parohie unită.
6) Niciodată nu i-a fost contestată această calitate până la data de 22.11.2010, prin adresa 2534 privitoare la părintele Marian Florin Puşcaş.
Cu privire la afirmaţia "în repetate rânduri s-au constatat abateri disciplinare ale Preacucerniciei Voastre, nesupunere faţă de ierarh şi denigrare publică a persoanei acestuia" (adresa 2534/22.11.2010), aluzie evidentă la tristul moment din ianuarie 2008 în care aţi văduvit parohia noastră de un bun imobil dobândit de drept, facem următoarele precizări:
1) Conform Statutului pentru Organizarea şi Funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, după ce Consiliul Parohial V-a cerut binecuvântarea în scris pentru a Vă asuma explicit dorinţa Preasfinţiei Voastre de a ceda terenul din folosinţa parohiei noastre, urma supunerea acestei dorinţe hotărârii Adunării Parohiale a Parohiei Sfânta Treime. Conform Legiuirilor Bisericeşti bunul respectiv nu putea fi înstrăinat fără hotărârea Adunării Parohiale şi demersul nostru a fost fără putinţa de tăgadă conform Statutului BOR.
2) Din motive deja binecunoscute, prin adresa 133/16.01.2008, nr. de intrare la Consiliul Local Oradea, Administraţia Imobiliară Oradea 50925/21.01.2008, călcând legiurile bisericeşti, V-aţi adresat Primăriei municipiului Oradea cu pretenţia de a înainta „hotărârea Parohiei Sfânta Treime de renunţare... a terenului...". Pentru această afirmaţie neadevărată şi pentru consecinţele ei trebuie să Vă asumaţi întreaga responsabilitate.
3) În data de 17 aprilie 2008, ziua de joi, Preasfinţia Voastră aţi "participat la programul de rugăciune de la biserica reformată Olosig, organizat de Eparhia Reformată de pe lângă Piatra Craiului, ca mulţumire adusă lui Dumnezeu pentru soluţionarea conflictului privind terenul de sport al Liceului Lorantffy Zs." conform publicaţiei Legea Românească, nr. 2/2008, pag. 59. În acelaşi timp, cedarea terenului respectiv era considerată o mare victorie a candidaţilor UCM pentru Parlamentul European. La numai o zi, în acest context general, aţi publicat adresa nr. 1136/18 aprilie 2008, Istoria Bisericii Ortodoxe Sfânta Treime din Oradea.
4) Pentru data de 26.03.2009 aţi invitat parohia noastră la Centrul Eparhial în vederea "clarificării problemelor administrative" cu privire la sectorul ce aparţine Bisericii cu hramul Pogorârea Duhului Sfânt, str. Parcul Traian nr. 13/A. Atunci aţi recunoscut că în ianuarie 2008 aţi greşit şi că "a greşi este omeneşte".
Cu privire la adresa 669/12 martie 2009, care a generat deplasarea reprezentaţilor Consiliului Parohial al Parohiei Sfânta Treime la Centrul Eparhial la data de 26.03.2009, precizăm următoarele:
1) Pretextul convocării noastre la Centrul Eparhial a fost neadevărat şi am demonstrat acest lucru prin adresa 2310/2000, secţia Administrativ - bisericească. Fără acel document (foarte rar întocmit între parohii, astfel de proceduri fundamentându-se pe cuvânt), Biserica Sfânta Treime, cu hramul Pogorârea Duhului Sfânt, ar fi încetat să mai funcţioneze ca biserică parohială.
Putem să tragem concluzia că în fiecare an aţi încercat să loviţi foarte grav parohia noastră. Foarte îngrijorător rămâne pentru noi şi demersul Episcopiei Oradiei de a publica pe internet "Istoria Bisericii Ortodoxe Sfânta Treime din Oradea" nr. 1136/18 aprilie 2008, în contextul hărţuirii noastre de către episcopul reformat. În legătură cu acest demers precizăm următoarele:
1) Biserica de astăzi cu hramul Pogorârea Duhului Sfânt din cadrul Parohiei Sfânta Treime nu a devenit ortodoxă în anul 1948, ci 30 de ani mai târziu.
2) Vă înaintăm în acest sens Declaraţia notarială a domnului jurist dr. Pop Alexandru. Luând în considerare acest document, biserica noastră nu poate face obiectul vreunei revendicări.
3) În data de 20.12.2010 aţi încercat să impuneţi un nou preot paroh în Parohia noastră fără niciun document scris din partea Episcopiei sau a Protopopiatului Oradea.
O să Vă urmăm îndemnul de a studia mai bine Statutul BOR, dar noi ştim că am jurat să păstrăm bunurile parohiei noastre şi să contribuim la bunăstarea ei. În adresele primite din partea Episcopiei Oradea am întâlnit o inşiruire nesfârşită de articole şi legi a căror justificare nu se potriveşte situaţiei noastre, n-am înţeles-o şi pe care atunci când doriţi tocmai dvs. nu le respectaţi. Vă întrebăm pentru aceasta S-a întrupat, a fost răstignit şi a înviat Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu? La Taina Sfântului Maslu auzim mereu cuvintele „fraţii mei, să nu vă juraţi nici pe cer, nici pe pământ, nici cu orice alt jurământ, ci să vă fie vouă ce este da, da, şi ce este nu, nu, ca să nu cădeţi în judecată". Acesta trebuie să fie glasul Bunului Păstor, al cărui glas întreaga turmă îl recunoaşte! Iar în Simbolul de Credinţă mărturisim "cred într-una, sfântă, sobornicească şi apostolică Biserică". În cazul în care consilierii unei parohii "nu contează", dacă nici credincioşii pe care-i reprezintă nu contează, aţi văzut peste 1000 de semnături, Preasfinţia Voastră cui slujiţi? Ce înţelegeţi prin sobornicitatea Bisericii? Astăzi sunteţi episcop al Oradiei, pentru că aţi fost iertat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Noi am fost ameninţaţi cu dizolvarea şi cu plângeri penale de către consilierii Episcopiei. Cunoaşteţi Pilda datornicului nemilostiv? Ni s-a adus la cunostinţă că în data 3 decembrie 2010 aţi emis o adresă care este adresată "preotului Florin Marian Puşcaş - Biserica Acoperământul Maicii Domnului din Oradea". Acest document a fost înmânat la data de 21 decembrie 2010 la o zi după ce Biserica Sf. Treime a rămas închisă, ceea ce demonstrează faptul că avem de-a face cu o răzbunare premeditată ascunsă în spatele altor demersuri, şi că demersul nostru este pe deplin justificat. Şi mai îngrijorător este faptul că acesta îi este adresat "preotului de la Biserica Acoperământul Maicii Domnului". Statutul acestei biserici în construcţie interesează întreaga comunitate şi trebuie să rămână proprietatea credincioşilor Parohiei "Sfânta Treime" care o construiesc.
Preasfinţia Voastră,
Este evident faptul că în locul unui dialog transparent preferaţi perpetuarea vorbelor, a cuvintelor cu două înţelesuri, a învrăjbirii preoţilor şi a credincioşilor din diferite parohii. De asemenea, este evident faptul că nu doriţi să emiteţi documente oficiale cu privire la situaţia preoţilor şi a parohiei noastre, arătându-vă dispreţul faţă de suferinţa unei comunităţi întregi. În aceste condiţii, nu putem decât să amintim în această scrisoare cuvântul providenţial către popor al Sfântului Sinod din Grecia: "Distrugerea relaţiei dintre popor şi Biserica sa care îl păstoreşte a ajuns obiect de neguţătorie exploatat în mod pragmatic prin scandalurile fabricate, ţintindu-se destrămarea încrederii voastre în Biserică. Biserică însă suntem cu toţii şi aceasta este puterea noastră şi puterea ei. La unitatea dintre păstori şi popor ţintesc negustorii de popoare, încercând să o submineze." Prin demersurile pe care le faceţi este evident faptul că puneţi în pericol atât integritatea Parohiei noastre şi a bunurilor ei, cât şi posibilitatea continuării lucrărilor la noua biserică, ridicată până acum prin mari jertfe ale enoriaşilor şi la care nu aţi contribuit nici măcar cu o cărămidă. Facem apel la membrii Consiliului Eparhial să nu ia hotărâri greşite împotriva parohiei noastre pentru a putea să-şi îndeplinească proiectele importante pe care şi le-a asumat.
Fie ca naşterea Domnului Iisus să ne lumineze mintea şi judecata să ne fie dreaptă, iar inima, bună şi iubitoare.
Parohia Sf. Treime, 04.01.2011
Consilierii parohiali
Se pare ca DA! ....Vorba poetului... LUNG PRILEJ DE...VORBE....SI DE ....IPOTEZE>>>>>!!!!
ACUM 10 ani un tinar(si familia sa) inclus in invatamantul de specialitate (religios=ortodox-Deci al NOSTRU!) a "aflat" din surse inalt regionale ca l-ar costa circa 15 mii EURO obtinerea unui anume post de preot -paroh! Cosecinta:a renuntat la studiile religioase si,inteligent si ambitios fiind,a urmat alta pregatire (laica) ,obtinand azi o pozitie sociala si de specialitate CORESPUNZATOARE! Mentiune :tanarul si familia au ramas in continuare in..RELIGIA STRAMOSEASCA ! Dar au ramas si cu un gust amar al,,,nedreptatii! P.S.Oare in problema tratata in articol nu vor fi fiind OARECE interese SIMILARE??????
Felicitari parintilor Puscas si consilierilor parohiali!!Ati dat dovada de demnitate crestina,curaj si unitate!!!Ati demascat limpede minciuna,excrocheria si nerusinarea!Cinste Dumneavoastra!
Sofronie are obligatia sa uneasca,nu sa invrajbeasca.Ca otodox, din tata-n fiu,nu agreez practicile Patriarhului daniel si nici pe cele ale episcopului Sofronie.Dumnezeu sa-i aduca pe calea adevaratei lor meniri!
Oare cei doi PUSCAS sunt tata si fiu? Daca da atunci e clar.
Doamne, ocroteşte-i pe romani!
1. Un bun roman = un bun ortodox; 2. Un bun ortodox, respecta toate poruncile Dumnezeiești, sau măcar marea lor majoritate; 3. Când și de ce, a trebuit sa apară Biserica greco-catolica? Acele motive, astăzi mai sunt actuale? Si actualmente Ardealul este anexat Imperiului habsburgic? Cate religii creștine, erau în sec. I d.H.? 4. Un bun roman, combate iredentismul maghiar! 5. Un bun episcop ortodox, la numire, trebuie sa aibă și o temeinica experiență, deci un anumit număr minim de ani, în slujba Bisericii!
sunt de acord cu dl. Anonim
Eu cred ca acest popa "Sofronie Drincec" este mana dreapta a lui tokes(ungurul),nu degeaba a venit din Ungaria.Biserica Ortodoxa nu e a lu maicasa ci a enoriasilor care o slujesc.Rusineeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee Sofronie Drincec