Ce-i aici? Bangladesh?
Am scris şi eu, au scris şi mulţi alţii despre această ciudată inscripţionare a clădirilor de la colţurile de străzi din Oradea - cu numele purtate de aceste străzi în perioada cea mai neagră din istoria modernă a orşului nostru, respectiv perioada cuprinsă între septembrie 1940 - octombrie 1944, când populaţia Oradiei a trăit vremuri de coşmar presărate cu evenimente dintre cele pe care nu le dorim nici duşmanilor noştri (izolarea într-un pseudo-lagăr a zonei din oraş locuită de o populaţie preponderent de sorginte iudaică, trimiterea în lagărele de exterminare naziste de către regimul horthyst a zeci de mii de orădeni, nenumărate bombardamente devastatoare şi nu în ultimul rând prăduirile şi samavolniciile la care s-au dedat soldaţii Armatei Roşii "eliberatoare").
După ce organizaţiile "civice" maghiare şi unele bisericile din Oradea i-au mandatat pe aleşii UDMR din Consiliul Local al oraşului să... "lupte până la unul" pentru ca toate denumirile de străzi din oraş să fie traduse şi marcate pe tăbliţe şi în limba maghiară (ca să ne mângâie tot ei pe creştet, apreciindu-ne cât de europeni suntem), intră în scenă alţi artişti de aceeaşi speţă pentru a-şi face numărul, animaţi fiind de un "tânăr emist" - dintre cei despre care se tot spune de câţiva ani ba că profanează sediile unor partide şi uniuni culturale româneşti din Oradea, ba că răspândesc manifeste prin care condamnă expansiunea ortodoxiei asupra reformaţilor, ba că îi exclud din rândurile lor pe cei care întinează genele nobile moştenite de la însuşi "biciul lui Dumnezeu" şi nu mai puţin celebrul Gingis Han, "corcindu-se" cu româncuţe de-ale noastre, indivizi animaţi de un entuziasm demn de o cauză mai bună, care au reuşit să inscripţioneze pe clădirile din oraş toate numele de străzi existente în Oradea în perioada incidenţei Diktatului de la Wiena.
Prin septembrie 2007, "tânărul emist", care avea să fie premiat la sfârşitul anului de către Eparhia Reformată pentru promovarea valorilor... multiculturalităţii se mândrea în faţa unui jurnalist orădean că el este cel care i-a mobilizat pe cei care au marcat clădirile orasului cu acele denumiri de foarte tristă amintire. Multă lume s-a scandalizat atunci, cu timpul însă, mâzgălelile ridicole ale unor frustraţi au început să nu mai preocupe pe aproape nimeni, doar Poliţia municipală comunica într-o adresă oficială - sub semnătura Comandantului - că face în continuare cercetări pentru identificarea şi tragerea la răspundere a făptuitorilor. Ce spor au avut? Vedem cu toţii astăzi!
Prea ne-am resemnat, obişnuindu-ne să vedem pe străzi inscripţionări artizanale cu numele unor barbari care au comis atrocităţi în perioade dintre cele mai întunecate din istoria umanităţii: cazul străzii "Tuberozelor", inscripţionată în zeci de locuri cu denumirea "Bem Jozsef", unul care "a trecut prin foc şi sabie" sute de sate româneşi în 1948-1949 şi care poate avea pe conştiinţă vieţile a circa 40.000 de români măcelăriţi de armata condusă de el şi cei 13 generali condamnaţi şi executaţi atunci pentru crime împotriva umanităţii şi cel al străzii "Aurel Lazăr", inscripţionată cu un nume sinistru (Nagy Şandor - unul din cei 13 generali sus-amintiţi, singurul orădean de origine, pentru care de altfel este postată şi o placă de ilegitimă comemorare pe una din clădirile străzii), sunt doar câteva dintre acestea.
Sunt de-a dreptul stupefiat cum niciunul din zecile de procurori ce-şi desfăşoară activitatea în cadrul parchetelor din Oradea nu găseşte prilejul să încheie un banal "proces verbal de sesizare din oficiu" în baza căruia să se poată dispune măsurile legale pentru a fi traşi la răspundere (în baza OUG 31/13.03.2002) acei care, inscripţionând chiar pe sediul Parchetului numele sângerosului general, se fac vinovaţi de... "promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii". Se aude domnilor?
Strazile Oradiei purtau nume maghiare pina in 1919, nu numai in perioada Arbitrajului de la Viena. E un fapt simplu care poate fi controlat fara nici un studiu mai frecvent in domeniu. Pur si simplu cautati hartile vechi a orasului. O alta informatie utila se poate gasi oriunde in biblioteci, sau pe Internet, respectiv la ponderea potiei maghiare in oras. Puteti afla fara studii superioare in istorie, ca pina in anul 1970 majoritatea potiei a fost maghiara, balansul fiind schimbat in favoarea romanilor cu colonizari masive din Oltenia si Moldova. Acestea sunt fapte clare usor de controlate. Cred ca in secolul XXI numai ziarul Crisana nu face fata acestor fapte...
Cei de la orele 13 parca sunteti frati. 13 ramane tot 13. Intr-adevar, au remarcat si altii: Matei, asta este sigur angajat pe baza de PCR (PILE, CUNOSTINTE, RELATIII) si de buna seama ca nu prea are cunostinte de istorie.
Nu-mi vine a crede ca un jurnalist(G.Matei)poate fi atit de ignorant. Cum ati primit acest post d-le Matei? Cu pile sus puse? Pentru ca este evident nu pe baza cunostintelor de istorie.Rusine intregului ziar care nu se sinchiseste sa sa publice o asemenea 'tampenie' Bravos!
Atenţie! Tov. G. Matei majoritatea acestor denumniri sunt din timpul Imperiului. Unele sunt chiar şi mai vechi. Denumirile nu au legătură cu Dictatul de la Wiena.Tot articolul arată o cunoaştere superficială a istoriei ,iar stilul aminteşte de stilul propagandei din timpul epocii de aur.
sa le fie rusine,dupa revolutie au scos elevii romani si cadrele didctice dela ady endre. astia sant europeni? niste dobitoace, in frunte cu popa tokes-satana in sutana.
Este pe fata o bataie de joc adusa ROMANILOR. Nu acceptam asa ceva si nici nu toleram asemenea fapte. Am fost elev la Liceul nr. 5 adica Ady Endre de azi, si elevii de alcolo strigau pe coridor - afara cu romanii. Afara cu Ungurii!!! Nesimtitii, mananca paine romaneasca. Asa sa le faca si Dumnezeu lor, cum ne doresc ei noua. Binenteles ca in "umbra" acestor fapte se afla si cineva "sus pus" si cred ca stim cu totii despre cine este vorba ...
Ne place sau nu,trebuie sa recunoastem faptul ca ne confruntam cu o grava criza institutionala cu consecinte imposibil de estimat.Adevarata nenorocire consta in lipsa oricarei sanse de solutionare a unei probleme ce poate sa ne compromita propria demnitate.