În urmă cu o săptămână, Comisia Europeană a lansat o investigaţie privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford, şi a cerut României să suspende orice subvenţii ilegale până la finalizarea anchetei.

Guvernul a decis, în şedinţa ieri, să ceară Parlamentului să suspende discuţiile asupra proiectului de lege pentru privatizarea Automobile Craiova, au declarat surse ministeriale, informaţia fiind confirmată ulterior de preşedintele Autorităţii de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, care a precizat că Executivul l-a delegat pe ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, să ceară parlamentarilor să amâne dezbaterea proiectului de lege până când autorităţile române vor primi din partea CE o decizie în cazul privatizării Automobile Craiova. La privatizarea Automobile Craiova au fost impuse mai multe condiţii, precum atingerea unui nivel minim al producţiei de 200.000 de maşini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activităţilor actuale pe o perioadă de patru ani şi menţinerea numărului de angajaţi. Executivul Uniunii va verifica dacă aceste condiţii au făcut ca preţul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacţia ar fi fost necondiţionată. Dacă acest fapt se va confirma, CE ar putea considera că privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat. Potrivit Comisiei, acceptarea unui preţ mai redus de către statul român a avantajat Automobile Craiova, permiţând cumpărătorului să menţină producţia la un anumit nivel. Totodată, România ar fi modificat termenii privatizării pe parcursul procesului, ceea ce ar putea adăuga alte elemente de sprijin din partea statului. Deschiderea unei investigaţii acordă părţilor implicate posibilitatea să comenteze măsurile evaluate şi nu prejudiciază rezultatul procesului. Potrivit CE, tranzacţia va fi aprobată printr-o lege specială, iar operaţiunea va fi însoţită de ştergerea datoriilor producătorului auto, precum şi de o garanţie privind plata datoriilor către foste subsidiare ale grupului Daewoo. Oferta de ştergere a datoriilor companiei nu a fost făcută şi altor posibili cumpărători ai Automobile Craiova, potrivit autorităţilor europene. Dacă Ford Motor va beneficia de anularea datoriilor către stat, în condiţiile în care alţi posibili cumpărători nu au fost anunţaţi de o astfel de facilitate, acest fapt poate fi considerat un ajutor din partea autorităţilor.

Procedurile Comisiei Europene nu prevăd, însă, un termen limită pentru finalizarea unor investigaţii precum cea începută în cazul posibilelor ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare. Singurul temen prestabilit este legat de trimiterea observaţiilor în termen de o lună de la publicarea anunţului de investigaţie în jurnalul oficial, susţin oficialii, adăugând că acest lucru va avea loc în zilele următoare. Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford a fost semnat în luna septembrie, iar finalizarea tranzacţiei este prevăzută pentru 30 ianuarie 2008. Adică la anul. Sperăm că nu şi la... mulţi ani.