Haos la Autostrada Transilvania!
Societatea "Enka Construction" a subcontractat de la compania americană Bechtel lucrări la Autostrada Transilvania, primele ilegalităţi făcute de turci ivindu-se încă de la început. În primăvara anului trecut, Inspectoratul Teritorial de Muncă Cluj a aplicat firmei turceşti cea mai mare amendă prevăzută de Codul Muncii. Sancţiunea a fost decisă pe motiv că firma a angajat muncitori străini la negru.
În cadrul unui control efectuat la Săvădisla, inspectorii de muncă au constatat că 121 de cetăţeni turci desfăşurau activităţi în cadrul societăţii fără a avea forme legale de angajare. Prin urmare, reprezentanţii ITM Cluj au dispus sancţionarea SC "Enka Construction and Development BV Amsterdam - Sucursala Cluj România" SRL cu o amendă de 100.000 lei şi cu alte 10.000 lei pentru nerespectarea legii privind permisele de muncă. Cu toate acestea, firma a continuat să aducă, legal sau nu, muncitori turci în România, inclusiv în campusul Chiribiş din Bihor. Până în urmă cu câteva luni, bihorenii nu au avut nici o problemă cu colegii lor de pe malul Bosforului, deşi susţin că încă de la început şi-au dat seama că majoritatea sunt neexperiementaţi. "Cei mai mulţi sunt ciobani care nu au lucrat niciodată altceva. Nu ştiu ce să facă şi stau şi se uită la români. Într-o echipă sunt cinci, şase români care lucrează şi turcii care supraveghează sau pur şi simplu stau", spune unul dintre muncitorii bihoreni de la Chiribiş. Sătui de presiuni, oamenii au decis să îşi spună păsul, cu atât mai mult cu cât, în ultima perioadă, sute de muncitori au fost forţaţi să plece pentru a ceda locul turcilor. "Sunt angajat şofer de un an şi jumătate la Bechtel. Până în urmă cu câteva luni, la toate evaluările am luat note mari. Într-o zi m-am trezit că am fost notat cu doi, deşi habar nu aveam de nici o evaluare. Toţi suntem şoferi cu zeci de ani de experienţă. La început, când ne-am angajat, am fost puşi să îi instruim pe alţii, iar acum primim nota doi. În plus, şefa de Resurse Umane, Gabriela Pontoş, este una dintre cei care au făcut evaluările la muncitori necalificaţi, fierari, şoferi, maiştri. De unde le ştie femeia asta pe toate? Nu avem nimic împotrivă să fim evaluaţi, dar de persoane competente", povesteşte unul dintre şoferi. Ca el sunt mulţi. Momiţi cu locuri de muncă bine plătite, mulţi bihoreni care lucrau inclusiv în străinătate au decis să se angajeze la Bechtel în urmă cu un an, un an şi jumătate. După ce au lucrat pe brânci, şi 420 de ore pe lună, fără să aibă nicio abatere, bihorenii riscă acum să îşi piardă locurile de muncă în timp ce, zilnic, zeci de muncitori turci le iau locul.
Salarii mai mici şi detaşări "în interes de serviciu"
Pentru a scăpa de muncitorii români, constructorii Autostrăzii Transilvania au apelat la mai multe ilegalităţi, începând de la evaluările lunare până la obligarea oamenilor să semneze documente redactate în limba engleză pe care mai mulţi muncitori le-au semnat fără să aibă habar despre însemnătatea acestora. Potrivit politicii companiei Bechtel, o notă sub şapte primită la evaluare înseamnă reducerea salariului la 75% iar angajatul poate fi dat afară oricând, pe motiv că este incompetent. "Sute de colegi de-ai noştri au fost evaluaţi cu doi. Şefa de personal i-a chemat şi le-a dat decizia de 75%, şi le-a spus că mai bine ar fi de acord să plece şi să primească un salariu şi jumătate pentru că oricum vor fi daţi afară şi nu vor primi nimic. Oamenii, majoritatea muncitori necalificaţi cu nici opt clase, au semnat o hârtie în limba engleză potrivit căreia îşi dau demisia. S-au speriat pentru că nu cunosc legile şi şi-au spus că mai bine pleacă cu nişte bani decât să fie daţi afară. Noi nu am semnat nimic şi am contestat evaluările. Oricum, şi muncitorii care au semnat aşteaptă încă banii promişi pe card. Câţiva dintre ei s-au dus la Chiribiş să întrebe de bani şi li s-a spus că ei nu mai sunt angajaţi, că şi-au dat demisia şi că firma nu mai are nicio treabă cu ei", spune un alt şofer angajat al Bechtel. După ce primii angajaţi au refuzat să semneze hârtiile vârâte sub nas, alţii le-au urmat exemplul. Pentru îndrăzneala de a nu se supune, bihorenii nu au rămas însă netaxaţi. Astfel, peste noapte, au fost mutaţi de la Chiribiş la Săvădisla, "în interes de serviciu". "Şapte şoferi am fost trimişi la Cluj. Am ajuns acolo şi când ne-a văzut inginerul şi-a pus mâinile în cap. La Săvădisla mai erau şase şoferi care nu aveau maşini şi nu aveau ce face. Am stat efectiv 13 oameni în baracă pentru că nu era nevoie de noi. Prima dată ne-au dat 75% apoi ne-au detaşat. Ne hărţuiesc ca să plecăm. Dacă nu au nevoie de noi, să procedeze legal. Să ne concedieze pe toţi, să ne dea salarii compensatorii şi să ne trimită în şomaj", ne-a declarat unul dintre bihorenii trimişi în campusul din Cluj. Între timp, la Chiribiş, epurarea românilor continuă, controlat. De frica unor eventuale proteste, muncitorii sunt chemaţi la evaluări sau să li se aducă la cunoştinţă faptul că le-a scăzut salariul în grupuri mici. "Se comportă cu noi cum s-au comportat nemţii cu evreii în lagărele de exterminare. Vin cei de la pază şi iau trei, patru muncitori pe care îi duc la birouri. Le e frică să cheme mai mulţi", susţin oamenii.
"Dacă altfel nu se poate, punem mâna pe coase şi pe topoare!"
Un muncitor necalificat român care lucrează la Autostrada Transilvania primeşte lunar sub zece milioane de lei vechi. În schimb, un turc, tot necalificat, primeşte până la 1000 de euro. Condiţiile de cazare sunt şi ele în funcţie de naţionalitatea angajaţilor. Dacă românii stau câte opt, zece într-o cameră în campus, turcii nu încap, chipurile, mai mult de trei, patru. Pe lângă faptul că ţin morţiş să scape de români angajând conaţionali, se pare că turcii au găsit şi soluţii pentru a se îmbogăţi de pe urma proiectului autostrăzii. "Câţiva dintre şefi şi-au făcut firme şi materialele sunt plimbate, pe hârtie, prin Turcia. Fierul este cumpărat din România, dar apare în acte achiziţionat din Turcia, mult mai scump", acuză unul dintre bihorenii care riscă să rămână pe drumuri. Forţaţi de împrejurări, oamenii ameninţă şi cu alte dezvăluiri. „Dacă ţin neapărat o să spunem la toată lumea, să audă şi Guvernul României cum am îngropat tone de ciment şi de fier pentru că nu au corespuns la probe. Se fură pe rupte iar turcii şi americanii se îmbogăţesc pe banii noştri. La ultima vizită a primului-ministru am vrut să mergem şi să îi spunem ce se întâmplă, dar nu am fost lăsaţi nici măcar să ne apropiem de Tăriceanu", povestesc angajaţii. Spuse până acum pe la colţuri, cu frică, problemele muncitorilor români au început în ultima perioadă să iasă la iveală, mai multe publicaţii relatând despre invazia turcească de la Bechtel. Deocamdată, însă, autorităţile nu au dat niciun semn că intenţionează să se implice, lipsa de interes punând şi mai mult paie pe foc. „Statul român zice că vrea să readucă forţa de muncă în ţară. Noi suntem aici acasă şi vrem să muncim, dar suntem batjocoriţi. Ce face statul pentru noi? Teoretic, firma Bechtel ar trebui să muncească cu români, că aşa s-a angajat. Degeaba tot spunem ce ni se întâmplă că nu vine nimeni să vadă ce e aici. Noi mergem peste ei, că altfel nu se mai poate", spun muncitorii. Ameninţările au ajuns şi la urechile reprezentanţilor companiei Bechtel astfel că, mai nou, turcii sunt aduşi în campusuri doar noaptea, susţin bihorenii. Cu toate acestea, primul conflict a avut deja loc. "Nişte români au bătut un turc, săptămâna trecută. L-au prins pe străzi într-o seară şi l-au lovit. Ştim că nu asta este soluţia cea mai bună, dar dacă altfel nu se poate, să stiţi că punem mâna pe coase şi pe topoare", au ţinut să precizeze câţiva şoferi nemulţumiţi. Pentru că, spun ei, pe sindicat nu se pot baza, angajaţii bihoreni au decis să apeleze săptămâna aceasta la ITM Bihor şi la autorităţile judeţene în încercarea de a rezolva situaţia. Până atunci, mai mulţi muncitori au intrat în concediu, sătui să fie plimbaţi de la un campus la altul, doar doar, îşi pierd răbdarea şi demisionează de bună voie.
Proiectul Autostrăzii Transilvania a demarat în anul 2004, iar preţul iniţial al construcţiei de peste 400 de km a fost de 2,2 miliarde de euro. De atunci, costurile au crescut de câteva ori ajungând în prezent la peste şapte miliarde de euro, în condiţiile în care nici măcar un kilometru nu a fost dat în folosinţă. În Bihor, la autostradă lucrează peste o mie de persoane. Aducerea unor muncitori turci în dezavantajul celor români s-a transformat într-un conflict care ar putea degenera, dacă autorităţile din ţara noastră nu vor pune piciorul în prag. Rămâne de văzut dacă şi în ce fel o vor face, în condiţiile în care plâng după forţa de muncă calificată fugită în Occident, în timp ce oamenii de acasă, dispuşi să muncească, sunt trataţi cu dispreţ de managerii americani şi turci ale unor firme ce se îmbogăţesc pe spinarea românilor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.