Aplicarea, începând cu luna decembrie a.c., a măsurilor de reorganizare a instituţiilor publice a stârnit multe nemulţumiri în rândul funcţionarilor publici. Comasarea activităţilor unor agenţii locale a adus cu sine, în primul rând, disponibilizarea unor angajaţi, care în prag de Crăciun au primit preavizul.

O situaţie similară a fost înregistrată la nou creata Agenţie Judeţeană pentru Prestaţii Sociale, care a preluat şi activitatea fostei Direcţii de Muncă şi Protecţie Socială Bihor. Odată cu restructurarea, contractul de management al fostului director al AJPS Bihor, Carmen Chirilă, a încetat, iar începând din 14 decembrie, noul director coordonator interimar este Simona Vesa, cea care a ocupat înainte funcţia de şef la Direcţia Muncii.
Reorganizarea a adus cu sine şi desfiinţarea unor posturi. Astfel, şapte angajaţi, cinci de la AJPS şi doi de la DMPS, au primit pe data de 22 decembrie deciziile de încetare a raporturilor de muncă. Modul în care s-a făcut "selecţia" angajaţilor a stârnit nemulţumirea celor vizaţi, care au înaintat mai multe memorii. Aceştia reclamă săvârşirea unor abuzuri şi încălcarea criteriilor de selecţie a celor care urmau să fie concediaţi.

"Cadouri" de Crăciun
"Am rămas surprinsă de decizia pe care am primit-o cu două zile înainte de Crăciun. Eu îmi întreţin singură copilul. Acesta este un criteriu de care trebuia să se ţină cont. În plus, în instituţie sunt două posturi vacante şi avem şi două persoane care cumulează pensia cu salariul", ne-a declarat Daniela Purde, fostă angajată. Angajaţii AJPS s-au plâns că nu au fost consultaţi înainte de luarea acestei decizii, deşi au sindicat, printre concediaţi aflându-se chiar şi liderul acestuia. "Nu a avut loc nicio şedinţă cu reprezentanţii instituţiei. Nu a avut loc nicio negociere cu sindicatul, deşi avem organizaţie sindicală înfiinţată din septembrie 2008, lucru pe care îl ştia şi domnişoara Vesa. Nu ne-au fost prezentate criteriile pe baza cărora s-au făcut concedierile. Au fost luate decizii arbitrare, fără respectarea legislaţiei. Astfel, una dintre angajatele concediate face parte din familie monoparentală, cu un copil în îngrijire, iar alţi trei dintre angajaţii concediaţi sunt cap de familie cu câte doi copii în întreţinere", ne-a precizat Delia Galiş, lider de sindicat. De asemenea, Galiş reclamă faptul că, în mod normal, nu trebuiau desfiinţate posturile de la AJPS, ci de la fosta DMPS. "Potrivit alin.3, art. 6 din Legea 329/2009, personalul instituţiilor desfiinţate va fi încadrat în limita posturilor aprobate pentru instituţia care preia activitatea acestora şi nu invers, cum a procedat domnişoara Vesa. Angajaţii AJPS sunt instruiţi să facă munca pe actuala aplicaţie electronică. Foştilor angajaţi ai DMPS le va fi foarte greu, deoarece aplicaţia este stufoasă", ne-a mai precizat Delia Galiş.

La vremuri noi, parole noi?!
De asemenea, liderul de sindicat a reclamat faptul că noul director coordonator a restricţionat accesul angajaţilor la e-mailul instituţiei, schimbând parola. În plus, starea conflictuală se menţine şi datorită faptului că angajaţii noii instituţii îşi desfăşoară activitatea în două locuri diferite: o parte, în fosta clădire a cantinei Primăriei, respectiv cealaltă parte, în mansarda Administraţiei Sociale Comunitare Oradea. "E uşor din anonimat să lansezi acuzaţii şi să aduci prejudicii de imagine unei instituţii. Anonimele sunt nule de drept. Am ţinut cont la alegerea persoanelor care urmau să fie concediate de faptul că au minori în întreţinere şi au doi ani până la pensionare. Le-am promis că îi voi ajuta şi am propus preşedintelui Agenţiei Naţionale deblocarea unor posturi", a adăugat Simona Vesa, director coordonator interimar al instituţiei nou create.

Acest blocaj instituţional va avea repercusiuni şi asupra beneficiarilor prestaţiilor sociale, reducerea personalului înseamnă că mii de dosare cu indemnizaţii de creştere a copilului nu vor fi instrumentate, iar plata acestora se va face cu întârziere. Peste 1.500 de dosare ale mamelor care au solicitat indemnizaţia pentru creşterea copilului sunt încă neintroduse în calculator şi alte 500 de solicitări ale familiilor monoparentale aşteaptă să fie preluate. Fiecare zi de întârziere înseamnă amânarea la plată a acestor drepturi către beneficiari. Dincolo de aceste aspecte, foştii angajaţi vor putea să-şi găsească dreptatea doar în instanţă, lucru pe care par decişi să-l facă.