Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este o instituţie publică, organizată în subordinea Ministerului Justiţiei, printre funcţiile sale numărându-se informarea economică, comercială, evidenţa situaţiei juridice şi financiare a tuturor comercianţilor sau publicitatea legală. În judeţul Bihor, activitatea funcţionarilor ORC lasă mult de dorit, dat fiind faptul că, nu de puţine ori, instituţia induce persoanele interesate în eroare, oferind informaţii greşite, dezinformările fiind făcute, intenţionat sau nu, prin încălcarea repetată a legislaţiei în domeniu. Din cauza lipsei de profesionalism s-a ajuns până acolo încât actul constitutiv al unei societăţi comerciale să poată fi modificat la solicitarea doar a unuia dintre acţionari ori ca datele înscrise în certificatele constatatoare eliberate către terţi să nu fie conforme cu realitatea.

Informaţia incompletă este, totuşi, eronată
O practică a ORC Bihor care poate avea consecinţe grave este faptul că instituţia emite certificate constatatoare care conţin informaţii eronate sau contradictorii în ceea ce priveşte persoanele care administrează la un moment dat o societate comercială. Spre exemplu, în situaţia în care o instanţă pronunţă suspendarea unei hotărârii AGA de schimbare a administratorilor, aceasta anulează toate efectele deciziei atacate, iar vechea conducere îşi reintră în drepturi. Astfel, în această situaţie, din punct de vedere legal, societatea este condusă de vechii administratori. Oficiul Registrului Comerţului este o instituţie care, conform legii, ar trebui să asigure opozabilitatea faţă de terţi, efectuând publicitatea diverselor acte ale societăţii. Ca urmare, informarea făcută de Registrul Comerţului trebuie să fie corectă şi completă. Numai că, fie din cauza dezorganizării administrative sau doar a lipsei de profesionalism de care dau dovadă funcţionarii acestei instituţii, în Bihor s-a ajuns la grave dezinformări ale terţilor precum şi la folosirea unor informaţii eronate în faţa diverselor organe ale statului, prin emiterea de către ORC a unor certificate constatatoare care conţin date nereale.

Administratori suspendaţi cu puteri... depline?
Un exemplu de astfel de certificat ar fi acela care prezintă ca administratori persoane numite printr-o hotărâre AGA care este suspendată, fără a mai menţiona vechea conducere care, în fapt, este cea în funcţiune. Faptul că la rubrica "alte menţiuni" se precizează că hotărârea a fost suspendată nu este de natură să înlăture dezinformarea şi confuzia în care este indus terţul căruia i se prezintă respectivul certificat. Mai mult, se poate ivi situaţia în care se solicită ORC doar informaţii privitoare la administratori, caz în care certificatul constatator nu cuprinde rubrica "alte menţiuni" ceea ce face ca terţul să fie total dezinformat. Consecinţele acestor practici ale ORC sunt dintre cele mai grave. Pe baza certificatelor constatatoare de genul acesta se pot încheia diverse acte, se pot lua decizii în societăţi, se pot induce în eroare persoane şi chiar instituţii.

ORC o drege, deşi statutul e lege
La fel de grav este şi faptul că funcţionarii ORC Bihor aprobă diverse operaţiuni fără ca, în prealabil, să verifice dacă acestea sunt realizate prin respectarea legii. Bunăoară, pentru hotărârile având ca obiect modificarea actului constitutiv al unei societăţi cu răspundere limitată, este necesar votul tuturor asociaţilor, în afară de cazul când legea sau actul constitutiv nu prevede altfel. Angajaţii ORC Bihor din subordinea doamnei Lucia Gligor nu se mai obosesc însă să verifice întrunirea cumulativă a acestor condiţii, preferând să strecoare sub nasul judecătorului de serviciu şi dosare care nu conţin toate informaţiile necesare. Astfel, s-a ajuns la situaţii în care statutul unei societăţi a fost modificat la solicitarea unui singur asociat, fără ca ceilalţi să voteze pentru acest lucru, deşi legea prevede imperativ unanimitatea acestei decizii. Nici măcar în cel de-al doisprezecelea ceas, când ilegalităţile devin evidente, funcţionarii sau conducerea ORC nu catadicsesc să îşi recunoască greşelile, aruncând pisica în ograda magistraţilor. Numai că angajaţii ORC omit deliberat dispoziţiile Legii nr.26/1990 privind registrul comerţului, conform cărora, chiar dacă un judecător delegat al tribunalului judeţean realizează lunar controlul legalităţii operaţiunilor efectuate, această verificare nu îi exonerează de răspundere pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a obligaţiunilor de serviciu.

Pe lângă faptul că funcţionarii plătiţi din banii publici, preferă, din comoditate sau din neştiinţă să încalce legea, harababura care se pare că domneşte la ORC Bihor este cu atât mai gravă cu cât poate crea prejudicii imense unor persoane juridice, ce se pot trezi, peste noapte, cu statutul modificat, fără ca toţi asociaţii să aibă habar. Poate n-ar fi rău ca autorităţile competente să pună piciorul în pragul ORC, până nu este prea târziu şi să îi tragă la răspundere pe funcţionarii "prea ocupaţi" să îşi facă, aşa cum trebuie, meseria.