Haosul financiar, pus în cârca unui singur funcţionar... Timp de doi ani, 37 de medici din cadrul Spitalului de Obstetrică-Ginecologie Oradea au fost plătiţi mai mult decât prevede legea pentru gărzile efectuate la sfârşit de săptămână sau în perioada sărbătorilor legale. "Greşeala" a ieşit la iveală în luna mai, când s-a dovedit că bugetul unităţii sanitare a fost prejudiciat cu peste un miliard de lei vechi. În urma cercetărilor efectuate de conducerea Maternităţii, s-a ajuns la concluzia că vina îi aparţine şefului serviciului RUNOS din cadrul unităţii sanitare, Dorel Dulău, care a fost sancţionat disciplinar, fiind retrogradat din funcţie. Plata pentru gărzile efectuate de cei 37 de medici la sfârşit de săptămână a fost calculată greşit, astfel că aceştia, în total, au încasat necuvenit în ultimii doi ani peste un miliard de lei vechi. Din cauza neglijenţei de care au dat dovadă cei responsabili, un medic care a efectuat o gardă la sfârşit de săptămână sau în timpul sărbătorilor legale a ajuns să fie plătit pentru 38 de ore, în loc de numai 27, cât era normal. Situaţia a fost descoperită accidental, iar conducerea Maternităţii a fost nevoită să găsească o soluţie rapidă pentru a recupera aceste fonduri, cu atât mai mult cu cât o poprire pe salariu nu se poate face decât în urma unui titlu executoriu întocmit în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive, până la obţinerea căreia calea e destul de lungă. Potrivit unei adrese transmise la sfârşitul săptămânii trecute de către managerul Maternităţii Autorităţii de Sănătate Publică Bihor, în urma controalelor s-a stabilit că de vină pentru această situaţie este Dorel Dulău, şeful serviciului RUNOS din cadrul unităţii sanitare. Acestuia i se impută într-un veritabil "rechizitoriu" nerespectarea ordonanţele Guvernului şi a actelor normative emise de Ministerul Sănătăţii ş Ministerul Finanţelor Publice, astfel încât s-a ajuns ca orele de gardă efectuate la sfârşit de săptămână să fie plătite cu sporuri de... 400%. Sancţiunea disciplinară aplicată lui Dorel Dulău, retrogradarea din funcţia de şef serviciu RUNOS în cea de inspector de specialitate şi diminuarea corespunzătoare a salariului pe o perioadă de 60 de zile, este însă una simbolică şi nu rezolvă haosul financiar-contabil de la Maternitate. Şeful serviciului avea ca atribuţie respectarea prevederilor legale privind salarizarea, dar avea şi superiori, care ar fi trebuit să se asigure că îşi face bine treaba. Chiar dacă managerul Maternităţii s-a grăbit să găsească un ţap ispăşitor, conducerea instituţiei nu va scăpa cu faţa curată. Potrivit directorului Autorităţii de Sănătate Publică Bihor, Ritli Ladislau, directorul financiar şi managerul spitalului sunt responsabili de cele întâmplate. "În momentul de faţă, continuă controlul la Maternitate, iar lucrurile sunt departe de a fi lămurite. De tot ce se întâmplă în instituţie răspunde managerul, care, într-adevăr, poate să aplice sancţiuni angajaţilor săi. ASP nu are atribuţii de control financiar, însă aceste aspecte trebuie verificate intern, de conducerea fiecărei unităţi sanitare. În funcţie de rezultatele auditului, care este în desfăşurare la Maternitate, vom lua măsuri împotriva vinovaţilor şi vom decide în ce fel poate fi recuperat prejudiciul", a precizat directorul ASP Bihor.