Municipalitatea se distrează în multe feluri şi cam abuziv, pe banii orădenilor, cu autoturismele parcate aiurea prin oraş. Pe lângă taxele de staţionare percepute în cazul parcărilor cu plată, autoturismele parcate în locurile interzise şi care blochează sau stânjenesc traficul auto sunt ridicate din dispoziţia echipajelor Poliţiei Rutiere. În unele cazuri, strict limitate de lege, agenţii Poliţiei Rutiere pot dispune imobilizarea unei maşini, respectiv blocarea roţilor. Totuşi, în regulamentul municipalităţii orădene, agenţilor Poliţiei comunitare li se acordă puterea de a dispune blocarea roţilor, dispozitivele fiind demontate doar după plata unei „taxe de deblocare", plus o „taxă de staţionare până la deblocare de 10 lei/oră". Instanţele de judecată s-au pronunţat în mai multe cazuri, măsura blocării roţilor fiind considerată nelegală şi abuzivă.

 

Întreaga discuţie asupra legalităţii blocării roţilor unui autoturism porneşte de la două principii de drept fundamentale: dreptul de a dispune de un bun propriu şi dreptul la liberă circulaţie. Atunci când un cetăţean săvârşeşte o contravenţie, în timp ce se foloseşte de un autoturism, este penalizat ca atare de către agenţii Poliţiei Rutiere, ca reprezentanţi ai statului. Legea care guvernează acest tip de raporturi este Ordonanţa de Guvern 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.

Astfel, ridicarea unei maşini care blochează traficul rutier poate fi dispusă numai de agentul Poliţiei Rutiere care constată contravenţia. Potrivit art. 88, alin. 7-8 din OUG nr. 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice, "imobilizarea autovehiculului se dispune de către poliţistul rutier" în condiţii strict prevăzute de lege. Totodată, în conformitate cu HG nr. 1391/2006 (Regulamentul de aplicare a Codului Rutier), "imobilizarea unui autovehicul se dispune şi se efectuează de către Poliţia Rutieră, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege". Fără echivoc, actele normative citate desemnează cine poate dispune imobilizarea unui autovehicul prin blocarea roţilor. Totuşi, în "Regulamentul de organizare şi funcţionare a sistemului de administrare a parcărilor publice, a ridicării şi blocării autovehiculelor" aprobat de Consiliul Local al municipiului Oradea, întreg capitolul VI este dedicat blocării şi ridicării vehiculelor staţionate ilegal, atribuţiile de constatare a contravenţiilor fiind date poliţiştilor comunitari. Or Constituţia României spune explicit că nicio hotărâre a Consiliului Judeţean sau Local nu poate dispune contrar cadrului legal general. În acest caz, altfel decât prevede Legea 49/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice!

 

O măsură discutabilă

Juriştii Primăriei au mascat imobilizarea autovehiculului prin blocarea roţilor - ca o măsură complementară cu arie strictă de aplicabilitate - prin instituirea unei taxe speciale de deblocare. Astfel, dacă Poliţia Rutieră poate dispune blocarea roţilor sau ridicarea unei maşini pe orice drum public - inclusiv parcările auto care sunt asimilate - agenţii Poliţiei Comunitare acţionează cu preponderenţă în parcările cu plată, în cele dintre blocuri, sau pe spaţiul verde. Şi aici, însă, blocarea roţilor este discutabilă. Mai ales că la autoturismul blocat se afişează pe parbriz o simplă înştiinţare, prin care şoferul află motivul imobilizării şi suma de bani pe care o datorează drept „taxă de deblocare". Legal, agentul constatator ar trebui să întocmească un proces-verbal de constatare a contravenţiei, cu arătarea exactă a articolelor de lege/ hotărâre de consiliu local/ regulament încălcat, penalizarea acordată şi autoritatea la care contravenientul poate depune plângere. Ultima condiţie este esenţială, deoarece, în caz contrar, reclamantul nu are la îndemână procedura specială de contestare. De fapt, este lipsit de un drept fundamental, acela al accesului neîngrădit la justiţie. Nu trebuie uitat că în cazul contestării, aplicarea măsurilor contravenţionale sunt suspendate până la soluţionarea cauzei, deci este lesne de înţeles de ce Primăria acţionează hoţeşte, mascat, mizând pe aparenţa de legalitate a Regulamentului privind parcările şi buna-credinţă a orădenilor!

 

 

Chiar şi impunerea denumirii de „taxă de deblocare" este aberantă şi ilegală. În terminologia financiar-contabilă taxa este definită astfel: "Plata efectuată în favoarea bugetului de stat (local) de către diferite persoane fizice sau juridice, în cazul în care acestea se bucură de anumite servicii prestate de organele de stat; suma de bani plătită unor instituţii pentru a dobândi de la ele anumite drepturi sau servicii; forma de impozit perceput pentru anumite mărfuri."

 

Evident, niciun oficial al municipalităţii orădene nu va putea să demonstreze vreodată că „taxa de deblocare" este datorată de cetăţenii care s-au bucurat de „serviciile prestate".

(va urma)