Imaginile sinistre ale falimentării şi dezindustrializării au început să dispară. Clădirile au fost ori demolate, ori cumpărate şi reamenajate etc. Au rămas câmpurile care ne acuză şi căile ferate care fac eforturi pentru a ne crea o imagine de lumea a şaptea. Te întrebi de unde pot scoate direct în ochii călătorilor acele sinistre mormane de rugină pe roţi ca să le bage în ochii călătorilor? Pentru ce le ţin? Nici de muzeu nu mai sunt bune. Poate doar decoruri în filme horor. Cine a comandat scoaterea lor din nu ştiu ce ascunzători şi dosnicii pentru a fi aduse în ochii lumii, doar, doar, vor fi filmate ori fotografiate şi vor face înconjurul lumii? În plus, de-a lungul căilor ferate există o murdărie şi depozite de gunoaie precum rar poţi vedea în lume, nu în lumea a treia, ci în lumea a VII-a. Am fost curios să compar din acest punct de vedere localităţile mari de-a lungul căii ferate de la Bucureşti la Oradea. Comparaţia mi-a lăsat un gust amar. Peste tot există imaginile de care vorbeam, dar Oradea oferă de departe cea mai oribilă imagine. Nu doar de murdărie, gunoaie şi dezordine de pe terenul CFR şi din apropiere, dar ceea ce etalează oraşul de-o parte şi de alta a căii ferate te oripilează. O ţigănie care nu are comparaţie. Şotroane improvizate, closete în prăbuşire, o îngrămădire de obiecte stricate, inutile şi insalubre, ca în colecţiile unor bolnavi psihici. Luaţi trenul în direcţia Cluj, uitaţi-vă pe ambele părţi şi vă va fi ruşine că sunteţi orădeni. "Poarta de intrare în ţară". Mă întreb: Cine poate fi responsabilizat? Avem noi primărie? Are primăria vreo responsabilitate în acest caz? Poate că nu ştiu, nu au văzut, nu circulă cu trenul. Dacă nu, invit presa să le ofere fotografii, tv-urile să filmeze pentru ca orădenii, primăria şi consilierii să privească în oglindă. Chiar suntem noi cei mai prăpădiţi din ţară? Ceva oricum trebuie făcut. Dacă există responsabili, aceştia pot face o comparaţie cu acelaşi traseu prin Cluj şi pot întreba. Nu-i pasă nimănui sau nu se vrea, sau e greu?