Oferta de autoturisme second-hand din Oradea a crescut într-un ritm constant în ultimii ani. În medie, la târgul duminical sunt aproximativ 1000 de autovehicule oferite spre vânzare şi peste 2000 de potenţiali clienţi. Spaţiul actual alocat acestei activităţi a devenit neîncăpător, iar traficul din zonă este compromis. Problema aglomeraţiei este agravată şi de autoturismele staţionate în parcarea supermarketului Real, dar şi de cele "uitate" în piaţă cu afişe de vânzare pe parbriz, pe care vânzătorii le lasă săptămâni în şir, fără să îi poată sancţiona cineva. Soluţia propusă de municipalitate este reamenajarea târgului într-una din localităţile învecinate Oradiei, pentru a asigura un trafic fluidizat cu acces facil şi un spaţiu care să-i poată găzdui atât pe vânzători, cât şi pe clienţi. Cele mai mari şanse de preluare a pieţei le are comuna Oşorhei, a cărei administraţie a alocat un spaţiu pe care ar urma să se desfăşoare noua activitate a pieţei, însă între timp un om de afaceri local a amenajat şi inaugurat deja un târg privat care să îl înlocuiască pe cel din Oradea...


O miză foarte mare
Regia Autonomă de Pieţe, Agrement şi Salubritate, instituţia care se ocupă cu administrarea pieţei, susţine că bugetul pentru modernizarea locaţiei a fost votat în Consiliul Local, dar că nu se ştie încă nimic concret. "Piaţa auto constituie o sursă de fonduri importantă, alături de chiriile plătite de ceilalţi comercianţi şi agenţi economici care desfăşoară activităţi comerciale aici, dar, din păcate, nu avem încă nicio certitudine legat de modernizare", ne informează Gheorghe Bartoş, reprezentantul R.A.P.A.S. Alte probleme cu care se confruntă regia sunt cele peste 80 de autoturisme care staţionează ilegal în piaţă, fiind expuse la vânzare "cu săptămâna", fără să poată fi taxate. "Am sesizat organele competente pentru a putea evacua autoturismele lăsate ilegal în vânzare, dar încă nu am văzut să se ia nicio măsură" continuă Bartoş.
Taxa pentru intrarea în târg duminica este de 15 lei pentru autoturisme şi 1 leu pentru vizitatori, ce se traduce la aproximativ 17000 lei într-o zi de duminică, fără a lua în calcul tarifele percepute chioşcurilor care servesc alimente şi băuturi răcoritoare. Acestea plătesc aproximativ 11 lei chirie pe o lună pentru un metru pătrat de teren. În total, veniturile din chirii şi taxe doar din secţiunea cu vânzări auto a pieţei se ridică la peste 100.000 lei pe lună. Dacă îi mai socotim şi pe cei care plătesc chirie pentru mese, reiese din calcul că piaţa de vechituri, cunoscută şi sub denumirea de Ocska, aduce venituri de peste două milioane de euro pe an bugetului local.

De ce la alţii se poate?
Atât cei aflaţi cu maşina la vânzare duminica aceasta, cât şi potenţialii clienţi se declară împotriva mutării pieţei. Majoritatea spune că nu ar merge până într-o comună de lângă oraş doar ca să intre într-un târg. "În loc să mute toată piaţa şi să piardă oraşul nostru aceşti bani ce se strâng în fiecare duminică, mai bine ar moderniza drumurile şi investi în locaţie. De ani buni, venim aici şi se adună banii fără să vedem nimic bun în schimb! În Cluj există o locaţie de câteva ori mai mare, cu parcări delimitate şi pază asigurată. La noi există scandaluri pe locurile de vânzare mai bune, maşini incendiate sau avariate de către rivali, iar acum vor să ne trimită la 10 kilometri depărtare", a declarat nemulţumit un vânzător de maşini. Altă persoană din apropiere ne-a spus că degeaba ai vrea să plăteşti ca să laşi maşina în piaţă mai multe zile, pentru că R.A.P.A.S. nu oferă aceste servicii. În caz că îţi laşi maşina de la o duminică la alta în piaţă, o faci pe riscul tău, fiindcă nimeni nu o va păzi.

Oficialii nu s-au hotărât
Primarul din Oşorhei, Ioan Pop, susţine planul relocării pieţei în administraţia comunei: "Noi am alocat deja trei milioane şapte sute mii lei din bugetul local pentru amenajarea unei noi pieţe. Utilajele execută lucrări pentru drumul de acces la noua locaţie ce se întinde pe opt hectare". Această piaţă ar însemna pentru bugetul Oşorhei profituri considerabile, iar administraţia este conştientă de acest lucru. "Noi am făcut toate demersurile necesare şi aşteptăm decizia celor de la Oradea. Restul depinde de ei", a încheiat edilul comunei. Am luat legătura şi cu Carmen Cherteş, şef birou de presă în cadrul Primăriei Oradea, care a declarat că nu s-a luat încă o decizie finală în privinţa mutării pieţei şi că încă cei responasabili cu această problemă analizează încă toate posibilităţile.

2 pieţe în Oşorhei?
În paralel, omul de afaceri local Gyuszi Pal a deschis un alt târg de maşini pe drumul spre Fughiu, tot în Oşorhei. Această locaţie are o suprafaţă de trei hectare, 2000 locuri pentru vânzare de maşini, parcare separată pentru vizitatori şi spaţii amenajate pentru servirea de gustări şi băuturi răcoritoare. Proprietarul declară că nu îl interesează soarta târgului orădean: "Eu am amenajat această piaţă pe un teren ce îl am în proprietate şi pe care se mai desfăşoară comerţ cu produse agroalimentare. Nu am nicio legătură cu târgul din Oradea şi nu mă afectează cu nimic dacă se va închide sau se va muta. Am deschis de abia de o lună, iar dacă voi avea succes sau nu rămâne de văzut. Am planuri de viitor pentru locaţia mea, vreau să investesc în nişte hale, însă dacă piaţa nu va merge, voi găsi o altă întrebuinţare locaţiei".

O situaţie deloc favorabilă
În momentul actual rămân pe masa de discuţii trei opţiuni: fie piaţa rămâne în locaţia iniţială şi se modernizează (şansele să vedem ceva îmbunătăţiri în viitorul apropiat sunt minime), fie va fi cedată oficialilor din Oşorhei, fie Pal va încheia un contract cu Primăria Oradea pentru a primi drept exclusiv de funcţionare, deşi atât el, cât şi instituţiile orădene implicate neagă această posibilitate. Un fapt este cert: dacă piaţa se mută, tot cetăţeanul de rând va avea de suferit. Odată cu pierderea veniturilor de pe urma maşinilor expuse la vânzare, va scădea atât numărul vizitatorilor, cât şi numărul produselor comercializate, iar această comunitate a Pieţei de Vechituri se va dizolva încet, lăsând în urmă o dâră tot mai subţire de fonduri publice de care nu vor mai beneficia orădenii.