Cine a avut ideea să umple până la refuz scaunele şi balcoanele cu balonaşe galbene s-a gândit bine. Fără ele, micuţa sală în care PNL şi-a lansat joi, la prânz, candidaţii la europarlamentare ar fi părut mai goală. Partidul s-a dezumflat treptat odată cu intrarea în opoziţie, iar activiştii săi au pocnit, pe rând, ca balonaşele galbene mobilizate zilele acestea de liberali. Nici corul de copii, care a cântat Odă bucuriei, nici fostul comentator sportiv Cristian Ţopescu, nici transmisia live de la Strasbourg, nici bubuitul balonaşelor, nici chiar atacurile meşteşugite împotriva chelnerului n-au scos sala din amorţeală. De ce s-a fleşcăit săgeata galbenă cu toată energia vie pompată de Dinu Patriciu în noua echipă?

* Primarilor şi parlamentarilor liberali le lipseşte o motivaţie puternică pentru a se implica total într-o campanie electorală fără mize personale prea mari.
* Organizaţiile PNL n-au avut nici cel mai mic cuvânt de spus în alcătuirea listelor. Au fost spectatori, balonaşe galbene. Îi găsim pe locurile eligibile pe fidelii lui Patriciu, pe iubita lui Antonescu şi prea puţini specialişti.
* Apoi: Norica Nicolai, cap de listă, nu pare chiar cel mai bun energizant electoral nici pentru liberalii fanatici. În contrapartidă, liberali ca Daniel Dăianu au zburat de pe listă. Adrian Cioroianu a demisionat din PNL.
* Şi alte partide şi-au selectat candidaţii la fel de netransparent, după criterii arbitrare. PD-L a mimat un fel de implicare a filialelor, le-a cooptat în mod formal în alcătuirea listelor, dar şi aici ultimul cuvânt l-a avut Traian Băsescu.
* Doar PSD se va putea baza pe sprijinul baronilor locali, capabili să scoată oamenii la vot. Fiind puternici şi influenţi, Geoană a fost nevoit sa accepte câteva candidaturi sprijinite/ finanţate de ei.
* Prin urmare, demobilizarea internă şi dezinteresul alegătorilor faţă de europarlamentare vor afecta toate partidele, iar pe 7 iunie vom avea una din cele mai scăzute prezenţe la vot din istoria alegerilor.
* Şi din acest motiv - lipsa de motivaţie internă - s-au aflat mai puţin de 500 de liberali, cifra anunţată cam generos de Cristian Ţopescu.
* S-ar putea ca PNL să resimtă acum efectul Ordonanţei nr. 37, cu ajutorul căreia Guvernul Boc a legalizat numirile politice, a golit instituţiile publice de liberali şi le-a colonizat cu pedelişti şi pesedişti. Epurările politice masive - inadmisibile într-un stat membru UE - au avut câteva efecte vizibile: au destructurat PNL în teritoriu.
* Directorimea liberală va migra în masă către PSD şi PD-L, după ciolan. PNL s-a umflat artificial cât a fost la putere şi se dezumflă azi, în opoziţie, pocnind ca balonaşele galbene care ţin locul membrilor de partid. Dezertarea cadrelor înseamnă o capacitate de mobilizare şi mai redusă în acest start de campanie electorală.
* Lansarea candidaţilor liberali la PE a stat sub semnul obsesiei faţă de Traian Băsescu. Norica Nicolai şi Crin Antonescu au vorbit mai puţin despre proiectele lor europene şi mai mult despre duşmanul de la Cotroceni. N-a fost nici locul, nici momentul unor răfuieli politice. Discursurile celor doi au trădat inconsistenţa şi lipsa de proiecte clare. Mai credibile şi mai adecvate momentului au fost intervenţiile de la Strasbourg: Adina Vălean şi Renate Weber.
* Sloganul de campanie "Bani pentru români. Bani europeni" sună mult prea vag, mercantil şi relativ mincinos. Misiunea europarlamentarilor nu e să aducă bani. Citesc în pliantul de campanie ce spun Renate Weber, Adina Vălean, Cristian Busoi sau Magor Csibi că au făcut în mandatul anterior. Cu toţii scriu că au lucrat la diverse rapoarte şi proiecte de legi despre climă, drepturile omului, libera circulaţie etc., dar NU se laudă că au adus bani. În fond, e treaba primăriilor să scrie proiecte şi a Guvernului să atragă cât mai multe din cele 30 de miliarde puse la dispoziţia României de UE.
* Pentru liberali, lansarea candidaţilor a însemnat şi un start oficial în campania prezidenţială. Va fi, prin urmare, un test important pentru noua echipă condusă de Crin Antonescu. Noul lider PNL se vede obligat sa conserve, cel puţin, zestrea lăsată de Tăriceanu. Un scor de sub 20% îl va delegitima şi îi va pune sub semnul întrebării capacitatea de a revigora partidul. E adevărat însă că Antonescu şi candidaţii săi vor lupta într-o bătălie profund inegală, în care adversarii de la PD-L şi PSD au toate pârghiile de putere. La parlamentarele din 2008 a fost, însă, exact pe dos.
* La inamicii externi se adaugă cei interni. PNL rămâne divizat, în ciuda unităţii de faţadă afişate în mesajele publice. Tensiunile dintre fosta şi noua conducere s-au simţit şi acum. Călin Popescu Tăriceanu a venit, a strâns câteva mâini şi a plecat repede. Bogdan Olteanu a lipsit.

Compania de consultanţă care s-a gândit să umple sala cu balonaşe galbene şi să facă o transmisie live de la Strasbourg se numeşte Odyssey Communication, firma la care acţionar cu 60% este Rompetrol, adică Dinu Patriciu. Firma va organiza toate evenimentele de campanie ale PNL. Altfel spus, omul de afaceri va fi dirijorul ei, iar liberalii vor dansa aşa cum doreşte cel care plăteşte muzica.