Sculptorul Cornel Durgheu a ieşit pentru prima dată în spaţiul public luând poziţie în dezbaterea privind refacerea Pieţei Unirii, mutarea statuii ecvestre a lui Mihai Viteazul şi instalarea în locul ei a ecvestrei Regelui Ferdinand Întregitorul. Într-un memoriu transmis Prefecturii Bihor şi Primăriei Oradea, sculptorul face un apel la respectarea legilor şi îndeamnă la o atitudine civilizată, de respect şi pioşenie faţă de sculpturi monumentale de For Public.

"Am urmărit, răbdător, de ceva vreme, contrariat dar şi cu detaşare (cunoscând şi stăpânind starea de spirit locală), disputele dintre un Consiliu Local al Municipiului Oradea, pe de o parte şi Asociaţia Cadrelor Militare din Oradea, pe de altă parte, privind destinul statuii ecvestre a Marelui Voievod Mihai Viteazul, primul Întregitor de neam, ridicat în centrul oraşului Oradea cu 20 de ani în urmă. Un act cultural remarcabil.

Am preţuit apariţia unor materiale în presa locală pe parcursul anilor 2012-2014 privind controversata stare de lucruri. Am dat sfaturi şi soluţii. În context am descoperit un Consiliu Local descumpănit şi limitat, dar şi profan în ale artelor (culturii - în general) în special în domeniul Sculpturii Monumentale de For Public. Consiliul Local care îşi permite să debiteze anomalii decizionale stupefiante, care nu au în acest caz nici o relevanţă juridică, cu atât mai puţin moral-cetăţenească.

Rog «fruntaşii» locali ai municipiului Oradea să retracteze hotărârile aberante luate, în acest caz al monumentului ecvestru Mihai Viteazul din Oradea şi a altora şi să protejeze toate statuile de For Public din oraşul Oradea - şi aşa sunt foarte puţine (ele sunt  un semn/simbol distinctiv al spaţiului), să se impună o atitudine civilizată de respect şi pioşenie faţă de acestea, pentru valoarea şi simbolistica lor şi faţă de realizatorii lor (autori, creatori, mecenat ş.a.). Pentru că aceste personalităţi conferă un înalt statut civic şi moral mediului nostru existenţial, urban, spiritual, particularizând spiritul locului prin creaţiile lor în glasul coral al umanităţii europene, dezvoltând fertile pagini de cultură şi civilizaţie locală integrată cu luciditate creativă, cu rezonanţă şi valoare în spaţiul european şi universal, prin spaţii de suflet: muzee şi galerii de artă, de stat şi particulare, ateliere de creaţie etc. mărturii ale splendorii umane ce se poate viguros şi argumentat zămisli cu demnitate şi nobleţe într-un pregnant statut identitar. 

Atunci când se vor ivi (şi e bine să se întâmple) idei, iniţiative, proiecte etc. în acest domeniu rog să consultaţi specialişti din domeniul sculpturii de For Public, personalităţi cu statut de notorietate în domeniu - pe plan local dacă sunt - sau la nivel naţional unde vom întâlni certitudini cu judecăţi pertinente - nu pe bază politică, sau subiectivă, pentru protecţia valorilor patrimoniale locale şi naţionale din Oradea.

Drepturile patrimoniale asupra operelor realizate de creatori (autori) sunt durate conforme art. 25 alin.1 din Legea dreptului de autor nr. 8/1996, pe tot timpul vieţii autorului, sau transmise prin moştenire pe o perioadă de 70 de ani, potrivit legislaţiei civile în vigoare. Dacă nu sunt moştenitori, exerciţiul acestor drepturi revine organismului de gestiune colectivă mandatat în timpul vieţii de către autor (sculptor), în lipsa unui mandat organismului de gestiune, Asociaţia Culturală "Mihai Viteazul", a militarilor.

Legea dreptului de autor nr. 8/1996 şi Legea monumentelor de for public nr.120/2006 art. 5, precum şi celelalte avize în vigoare de la Ministerul Culturii sau Comisiile naţionale  şi locale de avizare a ridicării monumentului de for public stau la baza protejării construcţiilor monumentale. Aşa este normal.

În acest context nefericit, pentru că din păcate, în Oradea de ceva vreme, asistăm la cel mai dramatic, incestios şi necugetat gest anticultural şi antinaţional al unor autorităţi vremelnice, însoţit de alte atitudini de condamnat din ultimii ani - nearondarea unor spaţii de galerii de artă pentru Uniunea Artiştilor Plastici, neacordarea de ateliere de creaţie tinerilor artişti plastici (s-a intrat cu buldozerele în diferite construcţii pentru scopuri mult mai minore) stabiliţi în municipiul Oradea, licenţiaţi ai Facultăţii de Arte Vizuale. Mai grav, ignorarea cu bună ştiinţă - sau inconştienţă a dotărilor cu spaţii de creaţie a unor artişti consacraţi cu rezultate artistice marcante şi reprezentative pentru urbea noastră, pentru ţară. Aici în Oradea trebuia să descoperim o amprentă distinctă a oficialităţilor, în virtutea unui sentiment definitoriu şi animaţi de o pilduitoare preţuire, pentru tot ceea ce alcătuieşte esenţa spaţiului şi spiritului românesc în acest loc.

Contest iniţiativa şi demersul mediocru al Consiliului Local al Municipiului Oradea, vis a vis de atrocităţile de cea mai evidentă şi proastă sorginte concepţională care se preconizează în Piaţa Unirii.  Cer a se lua măsuri de îndreptare a acestor abuzuri şi sancţionarea celor vinovaţi şi ignoranţi (vezi risipa de bani) privind estetica Pieţei Unirii prin toate componentele sale: statui, spaţii peisagere, Pasajul Vulturul Negru etc. învederând aici neprofesionalismul şi lipsa responsabilităţii şi sentimentului naţional patriotic, moral şi estetic".

Prof. univ. dr. Cornel T. DURGHEU

Sculptor