Modul în care s-a făcut jurizarea şi preferinţa membrilor comisiei pentru o anumită lucrare realizată în cadrul concursului privind statuia Reginei Maria pare să fi ridicat destule semen de întrebare, atât din partea orădenilor de rând, cât şi a arhitectului clasat pe locul doi.

 

Ieri, arhitectul Dumitru Paina a depus o contestaţie la decizia comisiei privind proiectul de realizare a monumentului „Maria Regina României". La sfârşitul săptămânii trecute, juriul format din Raluca Covăcescu - preşedintele OAR - Filiala Bihor, Aurel Roşu - preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici, Traian Ştef - redactor Revista Familia, Aurel Chiriac - directorul Muzeului Ţării Crişurilor Oradea, Lucia Iacob - arhitectul şef al municipiului, Dorin Corcheş - reprezentant al Consiliului Local şi Daniel Vulcu - de asemenea, reprezentant al Consiliului Local, a decis ca lucrarea arh. Ioan Mihele să fie declarată câştigătoare. Alegerea făcută de juriu nu a fost pe placul multor orădeni, care ar fi dorit să aibă şi ei un cuvânt de spus. Nici arhitectul a cărei lucrare s-a clasat pe locul doi nu a fost mulţumit de punctajul obţinut, lucru care l-a determinat ca în cursul zilei de ieri să depună o contestaţie. Acesta contestă corectitudinea evaluării proiectelor. În plângerea sa, el a contestat „ambiguitatea formulării regulamentului care a lăsat posibilitatea interpretării atât la operarea cu elementele de limbaj sculptural, cât şi la întocmirea devizului de costuri". De asemenea, Paina s-a arătat nemulţumit şi de lipsa unui pachet de criterii de evaluare afişat public, precizând că „această deficienţă de procedură cumulată cu subiectivismul membrilor juriului fac discutabilă valoarea evaluării exprimate arbitrar ... în puncte". Arhitectul a subliniat şi faptul că au fost acceptate lucrări care nu au toate atributele unor proiecte de monumet, cum ar fi soclul, înscrisurile, accesoriile şi recuzita corectă. Paina a mai criticat şi absenţa din juriu a unui sculptor din alt oraş, neaflat în conflict de interes. „Nu contest lucrarea colegului. E o lucrare bună. Dar, altfel am văzut-o eu pe Regina Maria. Ca pe un mesager al României care a susţinut cauza întregirii neamului românesc. De aceea, am sculptat acel sul în mână", ne-a precizat Dumitru Paina. Totuşi arhitectul nu-şi pune mari speranţe în a i se da dreptate.