Într-o recentă şedinţă a Consiliului Local Ştei s-a discutat, printre altele, proiectul de hotărâre "privind acordul de principiu în vederea modificării preţurilor şi tarifelor pentru activităţile de apă, canal şi epurare la S.C. SOLCETA S.A. Ştei, începând cu data de 01.09.2007".

O majorare cu... cântec
Încă din timpul şedinţei au fost discuţii aprinse pe marginea acestui punct de pe ordinea de zi, consilierul Ioan Dale exprimându-şi dezacordul faţă de majorarea tarifelor S.C. SOLCETA S.A., atâta vreme cât serviciile nu sunt satisfăcătoare, în timp ce colegul său Cornel Pantea a fost de părere că, analizând fişa de fundamentare, majorările sunt supraestimate. Consilierul Eugen Pop a subliniat discordanţa dintre propunerea S.C. SOLCETA S.A., care solicită majorarea tarifelor de la 1 septembrie a.c., deci retroactiv, şi raportul de specialitate întocmit de ing. Valeria Scridon, inspector de specialitate în cadrul Serviciului UAT din Primăria Ştei, unde se propune ca majorarea să se opereze de la 1 octombrie 2007. Mai mult, unii consilieri erau "în ceaţă" în ceea ce priveşte problema "acordului de principiu" solicitat de SOLCETA, întrebându-se de ce firma nu a solicitat, pur şi simplu, un "acord" şi dacă este sau nu nevoie de avizul ANRSC Bucureşti. Răspunsul ing. Nicolae Aniş, director S.C. SOLCETA S.A., a fost, conform procesului-verbal al şedinţei, următorul: "ANRSC (Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală - n.n.) aprobă preţuri şi tarife la acei operatori care nu sunt subordonaţi autorităţilor publice. S.C. SOLCETA S.A. este subordonată Consiliului Local şi nu face obiectul unei aprobări, ci numai al unui aviz consultativ. Avizul poate fi obţinut înainte de aprobarea în Consiliul Local, dar dânsului i se pare firesc să întrebe întâi Consiliul Local despre tarife şi apoi să încerce obţinerea avizului de la ANRSC". Numai că această precizare, venită din partea directorului firmei SOLCETA, nu a convins pe toată lumea, viceprimarul oraşului Ştei, ing. Mihai Harn, consideră că "Hotărârea adoptată, privind majorarea tarifelor la SOLCETA cu 28%, este nelegală şi contravine intereselor locuitorilor oraşului Ştei". Totodată, acesta a promis că va contesta hotărârea Consiliului Local Ştei la Prefectura judeţului Bihor, iar dacă prefectura va da aviz de legalitate hotărârii, să o atace în contencios administrativ. Zis şi făcut! La 8 octombrie, viceprimarul Mihai Harn a înaintat o contestaţie Prefecturii Bihor, în care arăta următoarele: "Prin conţinutul său, H.C.L. - Ştei nr. 88/2007 încalcă prevederile Legii nr. 215/2001 art. 36, ale Legii nr. 51/2006 art. 2 (b), art. 6 (j), art. 8 (j), art. 9 (d), art. 20 (e), art. 23 (4), art. 41 (2), ale Legii nr. 241/2006 art. 6, art. 7, art. 8, art. 12 (h), art. 14, art. 15, art. 16, art. 35 şi ale Legii 544/2001, art. 5, art. 13. Pentru detaliere, menţionez câteva aspecte: 1. ANRSC este autoritatea competentă care emite avizul de specialitate în vederea aprobării, ajustării şi modificării preţurilor, iar nu Consiliul Local (vezi HCL nr. 88/2007, art. 1: "Se dă acordul pentru modificarea preţului şi tarifelor...", Consiliul Local AVIZEAZĂ), atributul Consiliului Local este de a APROBA tarifele, ajustarea sau modificarea tarifelor pe baza avizului de specialitate emis de ANRSC. 2. Prin formularea nr. 3 din HCL nr. 88/2007, "Noile preţuri şi tarife devin operabile numai după obţinerea avizului de la ANRSC Bucureşti" se încalcă prevederile legislaţiei în domeniu, preţurile şi tarifele urmând a fi aplicate fără aprobarea lor de către Consiliul Local, aşa cum prevede legea. 3. Pentru fundamentarea preţurilor şi tarifelor pentru activităţile de apă, canal şi epurare, S.C. SOLCETA S.A. trebuie să prezinte Consiliului Local Ştei evidenţe distincte pentru fiecare tip de activitate, serviciu şi localitate de operare, conform art. 18 (3) din Legea 101/2006, precum şi metode permanente de management care să conducă la reducerea costurilor de operare, cu respectarea de către operator a indicatorilor de calitate şi a contractului de performanţă. 4. Pentru luarea deciziilor este necesară consultarea cetăţenilor, cum prevede şi legislaţia în domeniu, ori aceasta nu s-a întâmplat. 5. Desfăşurarea activităţii specifice serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare ar trebui, potrivit legii, să se realizeze în baza unui Regulament elaborat şi aprobat conform legislaţiei în domeniu, care să conţină inclusiv metodologia pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor şi a indicatorilor de performanţă asumaţi. Acest regulament, în momentul adoptării HCL - Ştei nr. 88/2007 nu exista şi nu-l avem nici în momentul actual."

Mai presus de lege!?
Urmarea firească a fost că Prefectura Bihor, prin Adresa nr. 13560; 762/8 din 18 octombrie 2007, solicita "revocarea Hotărârii nr. 88 din 27 septembrie 2007 în lumina textelor de lege menţionate", precizând, printre altele, că: "Preţurile şi tarifele pentru plata serviciilor de utilităţi publice se propun de operatori şi se modifică prin hotărâri ale consiliilor locale, cu respectarea metodologiilor elaborate de autoritatea de reglementare competentă. Hotărârile consiliilor locale vor ţine seama de avizele de specialitate ale autorităţilor de reglementare competente. Preţurile, tarifele şi taxele speciale stabilite şi practicate cu încălcarea acestor dispoziţii sunt nule de drept, iar sumele încasate necuvenit şi constatate ca atare de către autorităţile de reglementare se restituie utilizatorilor de la care au fost colectate sau la bugetele locale, după caz. Art. 34 alin (5) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241 din 22 iunie 2006 stabileşte că modificarea preţurilor şi tarifelor se aprobă de către consiliile locale în baza avizului de specialitate eliberate de ANRSC. Faţă de reglementările legale menţionate, am observat însă că dumneavoastră aţi adoptat Hotărârea nr. 88 fără a deţine un aviz în acest sens de la autoritatea de reglementare competentă, ANRSC. Mai mult decât atât, viceprimarul oraşului dumneavoastră ne-a sesizat şi alte neconcordanţe legale care au intervenit cu ocazia adoptării hotărârii în discuţie. Astfel, nu a fost respectat principiul participării şi consultării cetăţenilor prevăzut de art. 6 lit. (j) din Legea nr. 51/2006, care ar fi trebuit să se realizeze în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 52 din 21 ianuarie 2003, privind transparenţa decizională în administraţia publică". Problema e că, fără să mai aştepte răspunsul prefecturii la contestaţia depusă de viceprimarul Harn şi fără a avea aprobarea Consiliului Local, care şi-a dat doar "acordul de principiu", S.C. SOLCETA S.A. a trimis înştiinţări clienţilor săi, prin care îi anunţa despre noile tarife practicate începând cu data de 01.10.2007.


Treaba e şi mai încurcată, deoarece pe înştiinţările cu pricina se menţionează că aceste tarife sunt conforme avizului ANRSC nr. 3987/11.10.2007, numai că, după cum lesne se observă, acest aviz este ulterior hotărârii Consiliului Local Ştei, nu dinaintea acestuia, cum ar fi trebuit! În concluzie: Hotărârea nr. 88/27.09.2007 a Consiliului Local Ştei trebuie revocată, dar, pe baza ei, ANRSC a avizat favorabil noile tarife pentru serviciile SOLCETA, chiar dacă mai târziu! Dar, oare, când e vorba de lege, merge cu "mai bine mai târziu, decât niciodată"? Şi pe când acordul Consiliului Local asupra noilor tarife?