"În condiţiile în care avem puţini bani de cheltuit în acest an, noi facem investiţii de lux!"

Noua politică a administraţiei locale orădene pare să fie lipsa de transparenţă faţă de cheltuirea banului public. Orice informaţie cerută cu privire la sumele cheltuite pentru investiţii este supusă unui nou regim, cel "al secretului de stat". Nici măcar proiectul pentru bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2008 nu mai reprezintă o informaţie care trebuie să ajungă la cunoştinţa cetăţenilor. Mai mult, în condiţiile în care acest proiect va trebui votat în şedinţa de mâine a Consiliului Local Oradea, mare parte dintre aleşii locali orădeni nici măcar nu l-au văzut.

Proiectul de buget, ţinut la secret
În acest an, executivul orădean şi-a permis luxul de a nu pune la dispoziţia orădenilor proiectul de buget pe anul 2008, pe site-ul PMO fiind afişate, fără nicio detaliere, doar tabele cu veniturile şi cheltuielile pe anul în curs. Mai mult, ceea ce este prezentat aici nici nu mai corespunde realităţii. De asemenea, unii dintre consilierii locali, cei care trebuie să aprobe bugetul, nu au intrat în posesia materialului, cu toate că şedinţa va avea loc chiar mâine. În mod normal, un astfel de material trebuia dezbătut în mai multe şedinţe de comisie. "Nu am intrat în posesia niciunei copii după proiectul de buget, cu toate că şedinţa va fi vineri. E nevoie de timp pentru a studia un astfel de material, fiecare consilier pe "felia" lui. În ce măsură vom mai putea face propuneri, dacă nu studiem documentele?", se întreba consilierul PRM Mihai Drecin. La fel de nemulţumit de degringolada şi lipsa de transparentă şi profesionalism a executivului orădean este şi consilierul PNL Petru Lezeu. "Nu am primit niciun material. Am sunat la Primărie şi mi s-a spus că nu e încă gata. Pentru a studia un astfel de material stufos, ai nevoie de o săptămână. Însă cei din executiv vin şi ni-l dau cu o zi înainte sau poate chiar înainte de şedinţă. Nu ar fi prima dată când materialele sensibile ni le aduc în timpul şedinţei tocmai pentru a nu ne lăsa timp să le studiem. Primăria e îndatorată până peste cap, trebuie să vedem ce credite a luat şi pe ce s-au dus aceşti bani", ne-a declarat Petru Lezeu.

Împrumuturi mai mari cu 280%
Conform informaţiilor obţinute de la Primăria Oradea, în acest an veniturile de care dispune oraşul se ridică la suma de 516.705.000 lei, din care 237.225.000 lei reprezintă venituri proprii. În ce priveşte valoarea împrumuturilor, aceasta se ridică la 106.750.000 lei, adică jumătate din veniturile proprii ale Primăriei. Practic, comparativ cu anul 2007, când valoarea împrumuturilor a fost de 28.000.000 lei, în acest an se înregistrează o creştere de 280%! În ceea ce priveşte investiţiile, acestea se vor ridica la 311 milioane lei, reducându-se semnificativ lucrările de modernizare din sistemul de învăţământ şi sănătate, două dintre cele mai importante domenii. În timp ce banii pentru investiţii sunt tot mai puţini, cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici nu înregistrează nici pe departe un regim de austeritate. Noua conducere a municipalităţii pare să calce pe urmele lui Filip, continuând finanţarea echipei de fotbal FC Bihor, care va primi în acest an 1,8 milioane lei, în timp ce suma alocată anul trecut de la bugetul local a fost de 1,5 milioane lei. Şi toate aceste excese de zel se petrec în situaţia în care cei din Primărie vorbesc de un buget de austeritate. "În condiţiile în care în acest an avem puţini bani de cheltuit, noi facem investiţii de lux. Trebuie să ne limităm la ce este important pentru comunitate, nu să cheltuim 1,8 milioane lei pentru FC Bihor sau să alocăm bani pentru Stadionul Municipal sau Bazinul Olimpic. De asemenea, sume importante sunt alocate personalului de la Primărie şi Administraţia Imobiliară Oradea. Nu vorbesc de reducerea salariilor, ci de redimensionarea acestor direcţii. Avem jurişti mulţi, dar când vine vorba să ne reprezinte în instanţă angajăm firme de avocatură. De asemenea, avem mulţi specialişti la Direcţia Tehnică, cu toate acestea apelăm la numeroase firme de consultanţă", a declarat Mihai Manea, consilier PNL.

La capitolul întreţinere spaţii verzi şi acţiuni de protecţia mediului s-a alocat suma de 6,3 milioane lei. Pentru iluminat public, firmei Luxten i se alocă 4,4 milioane lei, iar la capitolul reabilitare şi modernizare străzi s-a prevăzut suma de 52 milioane lei. Pentru acest an, în buget se prevede achiziţionarea unor laptopuri pentru activitatea consilierilor locali, suma propusă fiind de 70.000 lei, precum şi dotarea cu un sistem de vot electronic şi a unui videoproiector.