Daniel Vulcu îi dă replica lui Ioan Ieremia - Războiul din spatele scenei
După ce în Crișana de vineri, 29 martie, regizorul Ioan Ieremia a spus despre directorul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu că a ajuns în actuala funcție doar datorită carnetului de membru de partid, că se consideră regizor deși face spectacole facile și gafe culturale însemnate, că este „singurul baron din cultură", că s-a opus transformării Teatrului orădean în Teatru Național și că nu îi permite să pună în scenă o piesă de teatru din cauza invidiei și a spaimei că celebritatea lui ar putea fi eclipsată, Vulcu a decis să-i răspundă, cu mențiunea că, din lipsă de timp, nu va mai da replici în presă pentru nimeni. El a fost completat și de directorul artistic Victoria Balint, care a confirmat afirmațiile lui Daniel Vulcu, susținând că din cauza relației care există la această oră între Ieremia și actorii teatrului, dacă aceștia ar fi obligați să joace într-o piesă de-a lui, rezultatul nu ar putea fi decât unul dezastruos.
Reporter: Care a fost cauza pentru care piesa regizorului Ioan Ieremia nu a putut fi pusă în scenă?
Daniel Vulcu: Eu am avut deschidere dar, în cele din urmă, proiectul a eșuat. A făcut o distribuție din care actorii au fugit. Asta pentru că modul lui de a vedea lucrurile este unul bolnav. Este un personaj care a avut toată viața numai scandaluri și certuri datorită caracterului. A schimbat trei distribuții pentru piesa pe care voia să o pună în scenă. Apoi a început să îmi impute mie că nu am fost suficient de ferm și că nu i-am pus la punct pe cei care nu au vut să colaboreze cu el.
Rep.: De ce nu au fost de acord actorii, ce nu le-a plăcut?
D.V.: Avea un mod foarte vulgar de a aborda lucrurile. Personajele trebuiau să folosească replici vulgare, multe dintre ele nejustificate suficient de context sau să se dezbrace pe scenă.
"Voia să facă repetiții cu actrițele, la el acasă"
Rep.: Actorii au dreptul să refuze un regizor? Este un lucru legal?
D.V.: Este perfect legal, dacă nu le convine cum sunt tratați. Trebuie să înțelegeți că domnul Ieremia avea un mod foarte neortodox de a fi. După ce că îi trata ca pe niște roboți, mai voia și să facă repetiții, acasă, cu actrițele. Normal că nimeni nu a fost de acord cu aceste lucruri. Comportamentul lui l-a adus în această situație. Întrebații pe actualii șefi de la Teatrul din Timișoara sau pe cei de la teatrele cu care a mai lucrat, ce părere au despre el. Nici un teatru nu îl mai primește să facă spectacole, nicăieri. Ne-am pricopsit noi aici cu el, că este orădean.
Rep.: Regizorul Ieremia v-a acuzat că v-ați opus transformării Teatrului orădean în Teatru Național și că în acest fel instituția a fost privată de anumite beneficii. Este adevărat?
D.V.: Este o minciună! Eu m-am străduit mereu și am făcut toate demersurile pentru ca lucrurile să evolueze. Nu poți însă să fii Teatru Național dacă nu ai prestanță, iar prestanța se câștigă în timp și prin muncă. Este însă un demers în desfășurare. Trebuie ca mai întâi să devenim Teatru de importanță Națională iar abia apoi putem să ajungem Teatru Național. Cu toții ne dorim acest lucru, mai ales că asta ar însemna salarii mai bune pentru toți. Problema este însă complexă pentru că Teatrele Naționale sunt finanțate de Ministerul Culturii, iar acesta, datorită crizei și a economiilor pe care trebuie să le facă, nu are deocamdată niciun interes să preia teatre. O vom face și noi, dar în timp și prin piese cât mai bune care să obțină rezultate importnate la nivel național.
Rep.: Apropo de piese, regizorul Ioan Ieremia spunea că deși, au priză la public, „Scripcarul pe acoperiș" și „Țiganiada", „oscilează indecis între operetă, revistă și teatru" și că sunt plăcute dar facile. Cum comentați o astfel de afirmație?
D.V.: Este părerea lui. Avem cronici care spun despre „Scripcarul pe acoperiș" că este cel mai bun musical pus în scenă în România. Cred că la domnul Ieremia este mai degrabă vorba de venin decât de expertiză.
"Piesă da, spectacol ba!"
Afirmațiile managerului Daniel Vulcu au fost susținute și de directorul artistic al Teatrului Regina Maria, Victoria Balint care a spus că este imposibilă punerea în scenă a piesei regizate de Ioan Ieremia pentru că programul stagiunii a fost deja întocmit.
Reporter: De ce nu a mai fost pus în scenă proiectul lui Ioan Ieremia?
Victoria Balint: Din motive logistice. L-au refuzat trei regii diferite. A reapărut în urmă cu câteva luni spunând că vrea să facă din nou spectacolul. O piesă nu pot fi pusă în scenă așa, peste noapte, în niciun teatru din România. Dacă piesa era inclusă de la începutul stagiunii în repertoriu, actorii nu aveau ce face, trebuiau să o joace dar nu poți să bagi o piesă în program peste noapte și să-i obligi pe actori să o joace.
Rep.: Să înțelegem că piesa nu poate fi pusă în scenă din cauza faptului că programul stagiunii este deja făcut?
V.B.: Da. Nimeni nu îi contestă valoarea ca regizor dar în această stagiune nu are cum să mai fie jucată o piesă de-a lui. În plus, scena a fost deja împărțită conform unui program clar între trupa românească și cea maghiară, pentru repetiții și pentru spectacole. O modificare ar da peste cap tot acest program.
Rep.: Asta înseamnă că stagiunea viitoare ar putea fi pusă în scenă o piesă regizată de Ioan Ieremia?
V.B.: Actorii pot fi obligați să joace stagiunea viitoare într-o piesă regizată de Ioan Ieremia dar sunt puține șanse ca spectacolul să iasă bine. Dacă actorii nu vor juca din plăcere, va ieși un spectacol prost iar teatrul și publicul din Oradea vor avea de suferit.
O disputa intre doua lichele.Una profita din plin iar cealalta ar dori sa'i ia locul. Solutia cea mai sana toasa e simpla: sa se ieie de mana si sa zboare din teatru toti parvenitii cu tiganiadele lor!
Nu o fi un sfind dl. Vulcu, dar Ioan Ieremia e recunoscut drept un scandalagiu de nivel national si international. Un fost. Gata, bye, bye, sovinule!