Muzeul Țărilor Crișurilor din Oradea - Expoziția omagială „George Enescu 70”
Expoziția omagială „George Enescu 70”, vernisată marți la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, cuprinde o parte din colecția scriitorului Fabian Anton, cu documente rare și valoroase legate de Enescu și prietenii acestuia, nume de mari artiști care au marcat istoria muzicii, dar și mărturii ale presei despre prima audiție a unei capodopere enesciene, Sonata nr. 3 pentru pian și vioară în caracter popular românesc.
„De ce Enescu? Îmi plac foarte mult marginalii. Iar Enescu a ajuns un marginal, din păcate. Deși nu s-ar zice. (...) Îmi plac marginalii și am preferat să-l colecționez pe Enescu și fiindcă la Muzeul Enescu nu găsiți, de exemplu, toate scrisorile dânsului. S-au vândut pe la case de licitații, pe la anticari. Astfel am încercat să salvez cât mai multe și nu doar să le țin pentru mine, ci să le vadă alții. Și apoi motivele mele sunt copiii mei și îmi pare bine că și ei moștenesc pasiunea aceasta”, a declarat, marți, pentru Agerpres, scriitorul Fabian Anton.
Expoziția cuprinde scrisori și fotografii originale semnate de George Enescu, scrisori originale semnate de iluștrii compozitori Giacomo Puccini, Camille Saint-Saens, Reynaldo Hahn, Vincent d'Indy, Amilcare Ponchielli, Ernest Chausson, Gabriel Faure și Charles Gounod, precum și de reputați interpreți, ca Hariclea Darclee, Yehudi Menuhin, Nae Leonard, Ion Voicu, George Georgescu, mulți dintre ei fiind prieteni sau colaboratori ai lui Enescu.
„Am adus aici doar o foarte mică parte din colecția mea, cele mai importante documente legate de Enescu și nume foarte mari precum Puccini sau Eduard de Max - care a fost cel mai mare actor român al tuturor timpurilor și a fost cumnatul lui Enescu, înrudit cu Maruca. Iar în ceea ce privește Enescu, am adus aici și o scrisoare către compozitorul și prietenul său Fernand Halphen în care îl invită la premiera Poemei române. Este chiar cu o zi înainte de această premieră”, a menționat colecționarul.
La vernisajul expoziției au participat, alături de scriitorul Fabian Anton, șefa Secției de istorie a MȚC, dr. Florina Ciure și șeful Secției de Științele Naturii și Muzee Memoriale din cadrul MȚC, Adrian Gagiu, compozitor.
Potrivit Florinei Ciure, mai sunt expuse o seamă de mărturii documentare semnate de Enescu și de soția sa, Principesa Maruca Cantacuzino, referitoare la sejururile lor în Oradea, și un bust de ceramică reprezentându-l pe George Enescu.
Muzeograful și compozitorul Adrian Gagiu a evidențiat un eveniment istoric, prima audiție absolută a uneia dintre capodoperele lui Enescu și ale muzicii secolului XX, Sonata nr. 3 pentru pian și vioară „în caracter popular românesc”, interpretată de George Enescu la vioară și de Nicolae Caravia la pian în ianuarie 1927 la Oradea, fapt ilustrat prin articole originale din presa locală.
„Oradea a fost, prin forța împrejurărilor sau prin intenția autorilor, locul cu public în care a sunat pentru prima oară această capodoperă a secolului XX, pe care compozitorul a interpretat-o în primă audiție cu Nicolae Caravia la pian. Ar trebui să fim mândri de acest lucru, ca posteritate”, a afirmat Adrian Gagiu.
În opinia acestuia, geniul muzicii românești ar merita mai multă atenție din partea autorităților atât în ce privește moștenirea artistică a lui, a drepturilor de autor, cât și în ce privește restaurarea plăcii de mormânt din Paris pe care abia se mai poate citi numele marelui compozitor.
Cu prilejul vernisajului, a avut loc și lansarea a două volume de convorbiri dintre Maica Benedicta (acad. Zoe Dumitrescu-Bușulenga) și Fabian Anton, „Enescu la Văratec”, apărut la Editura Librex, București, 2025, respectiv „Eminescu la Văratec”, Editura: Librex, 2024.
Potrivit colecționarului, expoziția a mai fost în acest an la Iași și Piatra-Neamț, urmând ca după Oradea să fie prezentată la Ploiești și Sibiu și, probabil la sfârșitul anului, la Timișoara. La Oradea, aceasta va putea fi vizitată până în data de 7 septembrie 2025.
Expoziția omagială dedicată împlinirii a 70 de ani de la trecerea la cele veșnice a marelui compozitor este organizată de Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal, cu sprijinul Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Municipiului Oradea, în colaborare cu scriitorul colecționar Fabian Anton și cu Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” Bihor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.