Sallay Petru picteaza din anul 1990, de pe vemea când conducea cercul de aeromodelism de la Clubul Copiilor din Oradea. Atunci, cu ocazia organizării unei expoziții de icoane a cercului de pictură, a fost solicitat să de-a o mână de ajutor colegului la confecționarea de rame.  „Intrând în atelierul de pictură, unde se pictau și icoane pe sticlă,  am simțit că icoana  m-a ales să-i fiu ucenic și  de atunci m-am apucat de pictura pe sticlă", mărturisește artistul.

Anul 1993, prima ediție a Târgului Meșterilor populari din România de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, îi prilejuiește contactul cu Maria Iuga, din Maramureș, meșter iconar, cu care discută probleme legate de tehnica picturii pe sticlă, modele etc. Această întrevedere îi este de benefică, stimulându-l să practice arta icoanei pe sticlă și desigur pictarea icoanelor. Faptul se materializează relative reped, astfel la ediția a II-a a Târgului Meșterilor populari din România de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, participă ca invitat cu un stand de vânzare cu icoane pictate pe sticlă și așa se face că pana în anul 2013 la a XX-a ediție a fost prezent an de an. Din 1994 participă la diverse expoziții internaționale datorită directorului Muzeului Țării Crișurilor din Oradea, dr. Aurel Chiriac, care l-a solicitat cu icoane pe diverse tematici la expozițiile organizate la Letaverteș-Ungaria, Serbia, Polonia, Italia. Tot din 1994 participă la târgurile creatorilor populari organizate de muzeele etnografice din tară:  Slobozia, Pitești, Târgoviște, Bran, Sibiu, Pucioasa. În plan local s-a remarcat și prin expoziții personale vernisate la Beiuș, Salonta și Oradea. În 1996 absolveşte Școala Populară de Arte "Francisc Hubic" din Oradea, secția grafică, sub coordonarea maestrului Hollo Barna. Colaborează în același timp și cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale din Bihor, cu doamna Anca Popescu Rațiu, în special, la diverse expoziții și tabere de creație. Datorită activității laborioase desfășurate, în anul 2012 a devenit membru al Academiei Artelor Tradiționale din România, fiind singurul iconar din Bihor ce face parte din aceasta, fiind distins cu Diploma de merit a Ministerului Culturii și Patrimoniului Național. Pictează pe sticlă o pictură inspirată din vechile centre de iconărit de la Nicula, Șcheii Brașovului și Făgăraș. Abordează în pictura sa o tematică vastă: Maica Domnului cu pruncul în brațe, Maica Domnului îndurerată, Sfânta treime, Sfinți precum Nicolae, Vasile, Mihail și Gavriil, Petru și Pavel, Iisus pe tron, Masa Raiului, Buna Vestire etc. Pictează în tempera cu foiță de aur, iar în compoziția vopselei  folosește emulsie pe bază de ou.  Ramele și recuzita estetică și-o confecționează în atelierul propriu, căutând să respecte canoanele artei tradiționale. Maestrul Petru Sallay face parte din pleiada iconarilor, care duce mai departe meșteșugul iconăritului în Țara Crișurilor cu respectarea canoanelor tradiționale în matrerie de pictură a icoanei. În realizarea icoanelor i-a avut ca mentori pe Suciu Nicolae din Cincu Făgăraș, Matei Purcariu Țimforia, Cârțișoara Sibiu și Savu Moga din Arpașu de Sus, Sibiu. Astăzi maestrul Sallay Petru este mândru că poate transmite acest meșteșug mai departe prin cele două nepoțele Antonia și Alexandra, care, alături de bunicul lor, petrec multe ore în atelierul acestuia, căutând să deprindă acest nobil meșteșug.

Dr. Vasile Todinca, cercetător științific, Muzeul Țării Crișurilor Oradea