Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG nr. 28/1999, care prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal. Această schimbare va fi implementată treptat, până în august 2016.

Trecerea se va realiza treptat

Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Guvern stabileşte o serie de reglementări legate, în principal, de introducerea obligativităţii utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal. Această schimbare va fi implementată treptat, până în august 2016, şi urmăreşte diminuarea drastică a evaziunii fiscale. Potrivit Ministerului de Finanţe, avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic îl aduce comercianţilor este eliminarea costurilor cu achiziţia rolelor de hârtie şi spaţiile de depozitare a acestora, pentru o perioadă de 2 ani. Pentru a nu creea disfuncţionalităţi în activitatea comercianţilor, Proiectul de act normativ, în varianta propusă de Finanţe, prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic. Mai exact, marii contribuabili urmează să utilizeze noile aparate începând cu data de 1 ianuarie 2016 (numărul contribuabililor mari fiind de 1.311), în timp ce, de la 1 aprilie 2016, aceeaşi obligaţie urmează să le revină şi contribuabililor mijlocii (numărul contribuabililor mijlocii fiind de 15.387). În ceea ce-i priveşte pe contribuabilii mici, aceştia ar putea fi obligaţi să folosească case de marcat cu jurnal electronic începând cu data de 1 august 2016. Atenţie! Din 1 octombrie 2015 urmează să fie interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal. De asemenea, prin proiectul de act normativ propus de MFP, ar putea fi creat un Registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, casele de marcat urmând să fie supravegheate şi monitorizate.

Modificări legislative, sancţiuni

Pe lângă introducerea noilor case de marcat, dispoziţiile propuse de MFP ar putea modifica şi conţinutul bonului fiscal. Concret, pe bonul fiscal va fi introdus ca element obligatoriu, pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Această modificare are în vedere corelarea cu legislaţia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea TVA care poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate). Conform Notei de fundamentare a Proiectului, contribuabilii ar putea să vândă casele de marcat cu rola jurnal pe suport hârtie direct către centrele de reciclare a aparatelor de marcat electronice fiscale scoase din uz, numai după anularea numerelor de ordine şi cu condiţia  păstrării şi arhivării memoriilor fiscale, pe perioada prevăzută de lege. De precizat că, potrivit noilor reglementări, firmele care nu vor îndeplini obligaţiile propuse de MFP ar putea risca amenzi de 10.000 lei. Proiectul lansat în dezbatere publică, ar putea completa legislaţia actuală cu noi fapte care constituie contravenţii sau care prin gravitatea lor constituie infracţiuni. Astfel: nerespectarea dispoziţiilor privind obligaţia de a asigura buna funcţionare a aparatelor, prin solicitarea la timp a efectuării operaţiunilor de service se poate sancţiona cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei; refuzul utilizatorului de a permite accesul tehnicianului de service în unitate pentru efectuarea verificărilor la solicitarea şi în prezenţa organelor de control asupra aparatelor de marcat electronice fiscale  - amendă de la 2.000 la 4.000 lei); refuzul de a reintroduce datele înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei operative pentru aparatele de marcat electronice fiscale fără jurnal electronic - amendă de la 8.000 la 10.000 lei).