ANAF. Achiziţii intracomunitare 2022 - Precizări necesare privind perioada fiscală
Potrivit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, exigibilitatea TVA in cazul achiziţiei intracomunitare este: la data emiterii facturii/autofacturii, dacă aceasta este emisă până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut loc livrarea de bunuri; în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut loc livrarea de bunuri, dacă nu a fost emisă nicio factură, respectiv autofactură până la această dată.
În cazul plăţii unui avans, nu intervine exigibilitatea TVA, cu excepţia cazului în care se emite o factură de avans înaintea livrării de bunuri, caz în care exigibilitatea intervine la data emiterii facturii. Avansurile reprezintă plata parţială sau integrală a contravalorii bunurilor şi serviciilor, efectuată înainte de data livrării ori prestării acestora. Pentru persoana impozabilă care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară de bunuri taxabilă în România, perioada fiscală devine luna calendaristică începând cu: prima lună a unui trimestru calendaristic, dacă exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare de bunuri intervine în această primă lună a respectivului trimestru; a treia lună a trimestrului calendaristic, dacă exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare de bunuri intervine în a doua lună a respectivului trimestru. Primele două luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioadă fiscală distinctă, pentru care persoana impozabilă va avea obligația depunerii unui decont de taxă; prima lună a trimestrului calendaristic următor, dacă exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare de bunuri intervine în a treia lună a unui trimestru calendaristic.
În ceea ce priveşte obligaţiile declarative la schimbarea perioadei fiscale, instituţia precizează că se depune o declarație de mențiuni la organul fiscal competent, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la finele lunii în care intervine exigibilitatea achiziției intracomunitare care generează această obligație, și va utiliza ca perioadă fiscală luna calendaristică pentru anul curent și pentru anul următor. Dacă în cursul anului următor nu efectuează nicio achiziție intracomunitară de bunuri, persoana respectivă va reveni la trimestrul calendaristic drept perioadă fiscală. În acest sens va trebui să depună declarația de mențiuni. Declaraţia de menţiuni este: Formularul 010 - Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică; Formularul 013 - Declaraţie de înregistrare, respectiv menţiuni/radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente; Formularul 015- Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care nu au sediu permanent în România; Formularul 016 - Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România; Formularul 020 - Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru persoanele fizice române şi străine care deţin cod numeric personal; Formularul 040 - Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru instituţiile publice; Formularul 070 – Declaraţie de înregistrare/menţiuni/radiere pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere; Formularul 093 - Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/menţiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.