Certificatul de atestare fiscala reflectă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri datorate.

Obţinerea certificatului de atestare fiscală este reglementată de Ordinul MFP nr. 752/2006, care a fost modificat prin Ordinul MFP nr. 393/2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 185 din 3 aprilie 2013. Reglementările, care au devenit aplicabile de la 1 mai 2013, fiind valabile şi în acest an, au completat cu noi informaţii referitoare la starea obligaţiilor fiscale lista menţiunilor relevante pentru situaţia fiscală a unui contribuabil, prevăzută la sectiunea D, pct. III din certificatul de atestare fiscală. Astfel, de la 1 mai, documentul precizează dacă anumite datorii ale contribuabilului sunt în executare silită sau suspendate la executare silită. Pentru a obţine certificatul de atestare fiscală, firmele trebuie să solicite documentul la unitatea fiscală care îi administrează. Cererea-tip completată se depune alături de: un Dosar cu şină; o copie C.I. / B.I. şi împuternicire pt. delegat; o copie Certificat înregistrare fiscală; documente doveditoare a realităţii contabile cum ar fi: balanţa de verificare semnată şi ştampilată. Persoanele fizice care au nevoie de certificat nu trebuie decât să depună cererea prin care solicita documentul şi două timbre fiscale.

Certificatul de atestare fiscala se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi poate fi utilizat de firme pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării. În cazul persoanelor fizice, perioada în care poate fi utilizat este de până la 90 de zile de la data eliberării. Certificatul de atestare fiscală se întocmeşte în două exemplare originale, din care: un exemplar se comunică solicitantului sau unităţii fiscale competente; un exemplar se păstrează la unitatea fiscală emitentă şi se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. În situaţia în care contribuabilul doreşte să obţină mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscală trebuie să menţioneze în cerere numărul de exemplare solicitate.

Reamintim că, potrivit Ordonanţe Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 540/20 iulie 2015 şi care a intrat în vigoare la data de 23 iulie, certificatele fiscale, adeverinţele şi toate celelalte documente emise de Fisc sunt eliberate fără plata taxelor extrajudiciare de timbru. Această măsură a fost luată ca urmare a faptului că multe dintre documente pot fi solicitate şi eliberate online. Aşadar, scutirea de la plata taxei de timbru, care are valoarea de 2 lei, se aplică tuturor documentelor eliberate de Fisc. Practic, contribuabilii pot obţine, spre exemplu, de la Fisc adeverinţe de venit ori certificate de atestare fiscală. Important! Scutirea de la plata taxelor de timbru pentru toate documentele emise de Fisc este prevăzută şi în Noul Cod de procedură fiscală, cel care ar urma să se aplice din 2016 şi care va abroga actualul Cod de procedură fiscală, cel reglementat prin OG nr. 92/2003.