Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va aplica, din 2011, procedurile care permit stabilirea de obligaţii suplimentare de plată pentru firme şi prin reconstituirea veniturilor şi cheltuielilor, printre altele pe baza facturilor la utilităţi sau tranzacţiilor bancare.

ANAF a publicat, de altfel, şi un Proiect de Ordin prin care se vor stabili procedura şi metodele utilizate pentru reconstituirea veniturilor sau cheltuielilor. În proiect sunt menţionate cinci metode de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor: metoda sursei şi cheltuirii fondurilor; metoda depozitelor bancare şi a fluxurilor de numerar; metoda marjei; metoda produsului/serviciului şi volumului; metoda patrimoniului net. Potrivit reglementărilor, inspecţia fiscală poate utiliza metodele indirecte ca procedură de control pentru stabilirea obligaţiei fiscale în situaţia în care se constată că evidenţele contabile sau fiscale ori declaraţiile contribuabilului sunt incorecte, incomplete, false, nu există sau nu sunt puse la dispoziţie. Pentru stabilirea bazei de impunere pentru impozitele şi taxele datorate bugetului general consolidat al statului, regula generală sau directă are în vedere, potrivit Proiectului, veniturile şi cheltuielile aşa cum acestea sunt înregistrate în evidenţele contabile şi fiscale. La utilizarea metodelor indirecte pentru estimarea veniturilor şi cheltuielilor se va pleca, de principiu, de la un element al bazei de impozitare prezumat a fi corect, cum ar fi o factură de utilităţi sau sumele existente sau tranzacţionate prin intermediul conturilor bancare.