La data de 28 februarie vor intra în vigoare noile prevederi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2016 referitoare la garanţiile produselor cumpărate de consumatori.

Astfel, potrivit noilor reglementări, vânzătorii trebuie să livreze consumatorilor, potrivit reglementărilor în vigoare, produse care să respecte cele enunţate în contractul de vânzare-cumpărarem conformitatea produselor fiind asigurată dacă: corespund cu descrierea făcută de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca produsele prezentate consumatorului ca mostră/model; corespund oricărui scop specific solicitat de consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare; corespund scopurilor pentru care sunt folosite în mod normal produsele de acelaşi tip; fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului. Începând din 28 februarie, definiţia garanţiei va face referire în mod expres la garanţia comercială, care va fi orice angajament asumat doar de către vânzător, iar producătorul va fi eliminat din formulare. De asemenea, vânzătorii rămân în continuare răspunzători faţă de consumatori pentru lipsa conformităţii de la momentul livrării produselor. În astfel de situaţii, consumatorii sunt îndreptăţiţi fie să ceară repararea sau înlocuirea, fie să beneficieze de o reducere corespunzătoare a preţului sau de desfacerea contractului de vânzare-cumpărare.

Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută, de duminică, în cadrul unei perioade de timp prestabilite de către vânzător şi consumator. Aceasta nu va putea fi mai mare de 15 zile calendaristice de la data aducerii la cunoştinţa vânzătorului a lipsei de conformitate a produsului sau a predării produsului către vânzător în baza unui document de predare-preluare. În ceea ce priveşte dreptul consumatorilor de a cere ori o reducere de preţ corespunzătoare, ori desfacerea contractului de vânzare-cumpărare (exceptând cazurile când lipsa conformităţii este minoră), acesta este valabil în oricare dintre următoarele cazuri: dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; dacă vânzătorii nu iau măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă; dacă vânzătorii nu iau măsura reparatorie fără inconveniente semnificative pentru consumator, în cadrul perioadei prestabilite de maximum 15 zile calendaristice. În baza garanţiei legale, vânzătorii vor fi răspunzători pentru orice lipsă de conformitate timp de doi ani de la livrarea produselor. O prevedere nouă ce va fi introdusă din data 28 februarie face referire la prelungirea automată a garanţiei legale şi a celei comerciale cu perioadele de nefuncţionare ale produselor, atunci când este vorba de lipsa de conformitate apărută în cadrul termenului de garanţie. Mai precis, perioada de nefuncţionare va fi reprezentată de intervalul dintre aducerea la cunoştinţă a neconformităţii sau prezentarea produsului la comerciant/service şi aducerea produsului în starea normală de funcţionare sau predarea/notificarea de ridicare a produsului. Atenţie! Persoanele nemulţumite se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), entitate împuternicită prin lege să sancţioneze vânzătorii pentru nerespectarea legii.