Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ţine evidenţa contribuabililor de pe întreg teritoriul ţării.

Principalele elemente de noutate aduse de noile prevederi legale aprobate de Guvern vizează înscrierea şi scoaterea din evidenţa cazierului fiscal, eliberarea acestui document şi organizarea şi gestionarea istoricului cazierului fiscal. Unul dintre actele normative crează, baza legală pentru depunerea cererilor şi eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic, dar prevede şi posibilitatea eliberării cazierului fiscal de către orice unitate fiscală competentă în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului. Potrivit noilor reglementări, la această bază de date centrală vor avea acces, pentru interogare şi emitere, toate unităţile subordonate competente şi acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu. De asemenea, în scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scoşi din evidenţa cazierului fiscal, istoric ce va fi păstrat o perioadă de 10 ani, constituind un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care îşi înfiinţează o societate sau o asociaţie/fundaţie. De asemenea, aceste informaţii vor fi utilizate de către Fisc în realizarea analizei de risc.

Totodată, noile prevederi stabilesc şi unele elemente referitoare la înscrierea în cazierul fiscal. Astfel: vor fi exceptate de la înscrierea în cazierul fiscal faptele sancţionate contravenţional cu avertisment, fapte care, în prezent, se înscriu în cazierul fiscal; va fi extinsă sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a răspunderii solidare prevăzute de Codul de procedură fiscală; înscrierea în cazierul fiscal a răspunderii solidare se va face numai în cazul în care decizia emisă de Fisc este rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau este rămasă definitivă prin hotărâre judecătorească. În prezent, înscrierea în cazierul fiscal se face în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestaţiei, chiar dacă au fost continuate demersurile de contestare în contenciosul administrativ;-va fi reglementată distinct atragerea răspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, pentru creanţele administrate de ANAF; vor fi incluse şi entităţile fără personalitate juridică şi reprezentanţii desemnaţi ai acestora în categoria contribuabililor cărora li se înscrie în cazierul fiscal inactivitatea fiscală; inactivitatea fiscală declarată ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului, prevăzută în Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nu se înscrie în cazierul fiscal, întrucât o astfel de situaţie nu-i poate fi imputabilă contribuabilului. De precizat că modificările sunt menite să contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile și mai simple în ceea ce privește înscrierea și radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proporționalității, iar, pe de altă parte, să îmbunătățească conduita fiscală a contribuabilului.