La propunerea Ministerului Finanțelor Publice, din 2015, agenții economici care se încadrează în categoria microîntreprinderilor vor putea face raportări financiare simplificate, după modelul comunitar.

Potrivit noii Ordonanţe de Urgenţă care modifică încadrarea firmelor la categoria de microîntreprinderi, firmele care vor beneficia de contabilitatea simplificată trebuie să îndeplinească, cumulativ, două din următoarele criterii: total active - sub 350.000 euro; cifra de afaceri netă - sub 700.000 euro; numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar - maxim 10. Practic, în conformitate cu normele europene, aceste firme vor beneficia de sistemul european de raportare financiară simplificat specific microîntreprinderilor.

În comunicatul emis de Ministerul de Finanţe în această privinţă, se precizează care sunt modificările concrete care se produc pentru firmele care aplică noile reguli. Principalele elemente de simplificare sunt cele referitoare la întocmirea unui bilanţ prescurtat şi a unui cont prescurtat de profit şi pierdere. Ambele componente ale situaţiilor financiare anuale vor cuprinde informaţii minime care trebuie prezentate conform Directivei. Noile prevederi privind sistemul european de raportare financiară simplificat înlocuiesc sistemul simplificat de contabilitate introdus opţional începând cu anul 2011. Spre comparaţie, de sistemul simplificat de contabilitate au beneficiat aproximativ 12.900 de operatori economici (circa 2% din totalul entităţilor din economia naţională), potrivit informaţiilor din baza de date aferentă exerciţiului financiar al anului 2013. OUG mai vizează următoarele aspecte care urmăresc, de asemenea, diminuarea sarcinilor administrative pentru contribuabili: reducerea obligaţiilor de auditare: conform OUG, atunci când o societate are obligaţia să întocmească şi situaţii financiare anuale consolidate, pe lângă cele individuale, raportul de audit să poată fi întocmit sub forma unui singur raport pentru ambele categorii de situaţii financiare. Modificarea are rolul de a simplifica raportarea financiară şi de a reduce costurile administrative; sunt excluse din categoria entităţilor obligate să-şi auditeze situaţiile financiare anuale persoanele juridice care aparţin unui grup de societăţi şi intră în perimetrul de consolidare al unei societăţi-mamă cu sediul în România, care are obligaţia să aplice Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, în condiţiile în care se introduce şi posibilitatea ca societatea-mamă să întocmească un singur raport de audit. Sunt exceptate de la obligaţia de auditare organizaţiile fără scop patrimonial care primesc finanţări din fonduri publice, luand in considerare faptul ca situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fără scop patrimonial de utilitate publică, potrivit legii, sunt supuse auditului financiar.

Totodată, prin noile prevederi se reglementează posibilitatea întocmirii unui raport unic al administratorilor, atunci când o societate are obligaţia să întocmească şi situaţii financiare anuale consolidate, pe lânga cele individuale. Se introduce posibilitatea optării pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic şi de către entităţile nou-înfiinţate, care au dreptul potrivit legii să facă această opţiune. Această prevedere ofera coerenţă în conducerea contabilităţii şi în modalitatea de raportare financiară pentru entităţile care au dreptul să opteze pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Se prevede în mod explicit ca pentru un exerciţiu financiar poate fi depus doar un singur rând de situaţii financiare şi sunt aduse clarificări în ceea ce priveşte corectarea erorilor constatate după depunerea situaţiilor financiare anuale, în sensul că acestea se corectează la data constatării lor, potrivit reglementărilor contabile emise de instituţiile cu atribuţii de reglementare în domeniul contabilităţii.