Începând din această lună, băncile sunt obligate să afișeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efectueze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual.

Ordinul ANPC nr. 505/2014 publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 800 din 3 noiembrie 2014 reglementează informaţiile pe care băncile le afişează prin intermediul bancomatelor, dispoziţii care au intrat în vigoare marţi, 3 martie. Concret, bancomatele trebuie să afișeze astfel pe ecrane toate informațiile legate de costurile tranzacției în ordinea operațiunilor efectuate de către client, acesta din urmă având posibilitatea de a renunța la operațiunea respectivă. Potrivit actului normativ, băncile sunt obligate să informeze consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte clientul care efectueaza la ATM-uri operaţiuni cu cardul de debit şi credit. Cu alte cuvinte, vor afişa pe ecranul bancomatelor toate informaţiile legate de costurile fiecărei operaţiuni efectuate: eliberare de numerar, transfer între conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat în mod expres de client prin intermediul ATM, înainte de momentul efectuarii acestuia. Dacă nu doreşte să efectueze tranzacţia în condiţiile prezentate, clientul poate să renunţe la aceasta prin apăsarea unui buton de anulare a operaţiunii. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alţi prestatori de servicii de plată decât cei cărora le aparţin ATM-urile, se va afişa următoarea avertizare: „Atenţie! - Tranzactia dumneavoastră va fi comisionata conform condiţiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului". În situaţia în care cardul se blochează sau este reţinut în bancomat, băncile vor fi obligate să informeze clientii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la: modalitatea în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut şi paşii de urmat; indicarea numărului de telefon pe care consumatorul trebuie să îl apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate efectua acest apel. Comisioanele practicate de bănci în acest caz sunt fie procent din suma retrasă, fie valoare fixă ori procent la care se adaugă o sumă fixă. Acestea sunt între 0,25 şi 3% şi între 0,2 lei şi 10 lei, la care se mai adaugă tarifele pentru interogarea sodului contului curent.